Az orosz czár motoros szalonkocsija

Készűlt a budapesti Ganz gyárban

A magyar gépipar rohamos fejlődése, térhódítása a legszámottevőbb bizonyítéka annak, hogy erős akarattal szaktudással és természetesen kellő vállalkozási szellemmel lehet teremteni magyar ipart, s nemcsak kiszorithatjuk az idegen gyártmányt, hanem messze az ország határain túl is versenyképessé tehetjük iparczikkeinket.

Alig négy éve, hogy a budapesti Ganz-féle vasúti kocsigyárban elkészűlt az első motoros vasúti kocsi, mely az „Alföldi első gazdasági vasút” keskenyvágányú pályáján Kovácsháza és Csaba között, a kezdet nehézségeivel küzdve tette meg próbameneteit.

Számos ellenvetés, kicsinylés daczára, mondhatni lépésről-lépésre kellett nehány erős meggyőződésű, kitartó szakembernek a gépberendezés hibáit, kezelésének nehézségeit megismerni és kiküszöbölni, míg végre 1903 márcziusában az akkori kereskedelmi miniszternek egy próbameneten már meglepően szép eredményt mutathattak be.

Azóta rövid három év telt el, s ma már több mint száz Ganz által készített motoros kocsi van üzemben, részben hazai vasutakon, részben Németországban, Szerbiában, Bulgáriában, Romániában és Oroszország. Sőt nemrég szállítottak egyet Francziaországba és Angliába, hol próbameneteket tartottak vele, s azután elküldték az Oczeánon át rendeltetési helyére, Floridába.

Az összes eddig gyártott motorkocsik között azonban legérdekesebb az orosz czár szalonkocsija, mely most készűlt el, s mielőtt útnak indították, szakkörökben általános érdeklődés tárgya volt.

A czár a kocsit főleg vadászkiránulásai alkalmával fogja használni, mikor a Szentpétervárhoz közel fekvő vadászterületeit keresi fel.


A kiváló izléssel és gonddal berendezett 17 méter hosszú kocsi legnagyobb részét a hatalmas tükörablakokkal ellátott terem foglalja el, melyben a butorzat kényelmes bőrkarosszékekből, pamlagból, asztalokból, egy kis sakkozó asztalkából áll.

A falak magagóni fából készültek művészi faragásokkal és értékes berakott munkákkal. A mennyezet halványkék selyemszövettel van bevonva, s ugyanilyen szinűek a függönyök és a dúsan himzett drapériák.

A czárnak külön dolgozószoba áll rendelkezésére íróasztallal, ehhez való karosszékkel és chaiselongueal. A falak és bútorok szintén mahagóni fából készültek, s a kárpitok és szőnyegek alapszine világoszöld.

A mennyezet művészi faberakású képei a béke és háború allegorikus alakjait ábrázolják gyöngyház és ezüst díszítéssel. A dolgozószobából nyilik a legnagyobb gonddal és kényelemmel berendezett mosdóhelyiség, hideg- és melegviz csapokkal. Ugyanilyen mosdó van a terem mellett is a kiséret részére.