A Déli vasut magyar vonalainak államosítása

Bécsi börzespekulánsok majd Jenő főherczeg, majd Kossuth Ferencz kereskedelmi miniszter szájába adják azt az állítólagos nyilatkozatot, hogy a Déli vasut magyar vonalainak államosítása oly kérdés, melynek megoldása egyre sürgetőbben lép előtérbe.

A „Frankfurter Zeitung” kimutatja, hogy ezek, a tőzsde-spekulánsok által az árfolyamnak a felhajtása czéljából terjesztett, de eddig meg nem erősített hírek, a forrás zavaros volta daczára sem nélkülözik a reális alapot.

Ennek bizonyítása czéljából kifejti a lap, hogy a Máv. budapest-fiumei vonalának a Karszt-alagut megépítése által való megrövidítése oly kalandos terv, melynek megvalósítása majdnem lehetetlen, de ha megis valósittatnék, az óriási költségnek megfelelő hasznot nem eredményezne.

Ellenben a Déli vasut magyar vonalainak államosítása mely az ország legtermékenyebb vidékein huzódnak át, Magyarország kivitelének Ausztriába, Tirolba, Délnémetországba, és Svájczba egyenes utat nyerne és ha a tunel-projektum megvalósítása helyett Zágráb és Fiume közt kettős vágány helyeztetnék el, a várható forgalom még nagyobb lenne.

A czikk kiszámítása szerint Magyarország kiviteli forgalmának 36.7 %-át a Déli vasut államosítandó vonalai vennék át, és ez olyan magas kvóta, amely a megváltás költségeit hamar visszatérítené. A kérdéses államosítás – ugymond - Magyarországra nézve Ausztriába, Délnémetországba és egyéb középeurópai államokba irányuló kivitele szempontjából bir fontossággal, míg Ausztriára nézve a tranzakcziónak csak belpolitikai jelntősége van.