Az államvasutak beruházásai

Kossuth Ferencz kereskedelmi miniszter márczius 12-én törvényjavaslatot terjesztett a képviselőház elé az államvasutak és a posta- és távíró- intézet részére beszerzendő forgalmi eszközök, valamint az államvasutak állomásain és vonalain szükséges beruházások költségeinek fedezéséről. 

A négy szakaszban álló törvényjavaslat az állam bevételeiből kilenczven millió koronát köt le a beruházások czéljaira, még pedig hatvan millió koronát, mint új hitelt az államvasut lokomotiv és kocsiparkjának kiegészítésére s a posta részére mozgó postakocsik és közuti gépkocsik beszerzésére. 

Az államvasuti vonalak és állomások kiegészítésére és bővítésre az 1907 évi költségvetési hitelből 30.090,000 korona fölhasználására kér fölhatalmazást a kereskedelmi miniszter. 

A törvényjavaslathoz rendkívül terjedelmes megokolás van csatolva.
E szerint a beruházást legfőképen az ősz óta minduntalan mutatkozó forgalmi zavarok tették sürgősen szükségessé. A forgalom rendkívüli emelkedése miatt az államvasut lokomotivjainak és teherkocsijainak teljesítménye öt év alatt 22-37 százalékkal növekedett, és még így sem lehet akadály nélkül lebonyolitani a forgalmat. 

Ez idő szerint van 5553 személykocsi és legalább 7013-ra lett volna szükség a mult évben; teherkocsiban pedig az átlagos napi hiány mult évnek november hónapjában 15,200 volt és még nagyobb lett volna a forgalom fönnakadása, ha hadgyakorlatok is lettek volna a mult évben. 


A kormány már megrendelt 160 személykocsit; de szükség van még legalább 900 személy és 35 kalauz-kocsira. Fedett teherkocsit 2200 darabot rendel erre az évre a miniszter, nyitott teherkocsit pedig mintegy 2800 darabot, ezer darab ponyvával. A kocsik 49.081,000 koronába fognak kerülni. Új lokomotiv készül ebben az évben 173 darab, 109 darab I. osztályú és 64 darab II. osztályú. 

A posta kap 60 darab mozgópostakocsit, 30 darab háromkerekű gépkocsit átalakitanak négykerekűvé és 50 darab négykerekű levélgyüjtő s 16 darab csomagszállító gépkocsit rendelnek.