A vasut és a közut versenye

A vasutak jelenlegi kedvezőtlen pénzügyi helyzetét nemcsak az általános gazdasági válság folytán megcsappant áruforgalom és az ennek nyomában járó bevételcsökkenés idézték elő.

Más természetű bajok is hozzájárultak ahhoz, hogy a vasutak válsága bekövetkezett. Igy különösen Franciaországban a fuvarozási feltételek és módozatok elavult volta sulyosbitotta a helyzetet, amelyeknek eredete abba az időbe nyúlik vissza, amikor a vasut volt az egyedüli gyors, olcsó és praktikus szállitási eszköz.

Az autó megjelenése azonban egy csapásra megszüntette ezt a kiváltságos helyzetet. A gyenge forgalmu, kisebb jelentőségű helyi érdekü vonalak üzembentartása a jól bevált, de elavult üzemi rendszer mellett nem állhatott helyt az autóversenynek.

Kétségtelen, hogy rövid távolságokra az autó gyorsabb, alkalmazkodóbb és olcsóbb szállitási eszköznek bizonyult, mint a vasut. Ennek a helyzetnek fonáksága a nagy vasutak figyelmét sem kerülte el. Javaslatot dolgoztak ki az üzemvitel modernizálására vonatkozólag, megállapítván a vasut és autó együttműködésének főbb elveit.

Ezek elsősorban a közterhek igazságosabb elosztását, a kocsirakományu forgalomnak és a nagyobb gócpontok között lebonyolódó utasforgalomnak a vasut részére való biztositását követelik. A vasutak üzeme ezek szerint tehát bizonyos célszerüen megválasztott állomások közötti forgalomra korlátoztatnék.

Ezekből az állomásokból futnának aztán széjjel az egyes autóvonalak. Ezzel a rendszerrel egyfelől a vasut sok terhes és hasznot nem hajtó teljesitmény alól mentesülne, másfelől az eddig elhanyagolt gazdasági területek vérkeringése felfrissülne.

A vasutnak és autónak most vázolt együttműködése két módon volna boztositható. És pedig vagy a közuti autóforgalom megszervezése, vagy sinautóknak a meglévő vasuti vonalakon való üzembehelyezése által. Ez utóbbi már nemcsak adminisztratív, hanem egyúttal technikai kérdés is.

Olyan járműtípusra volna szükség, amely magában egyesíti a vonat szilárdságát és gyorsaságát az autó mozgékonyságával és könnyedségével. Ezzel a holttehernek a hasznos teherhez való, jelenlegi kedvezőtlen aránya lényegesen korrigálható volna.

Angliában komoly kisérletek folynak ezen cél elérése érdekében oly szerkezetü vasuti kocsikkal, amelyek szerkezetüknél fogva egyaránt alkalmasak közuti és vasuti közlekedésre. Ezeknek és ehhez hasonló kisérleteknek eredményétől függ az, hogy az autóverseny folytán jelentőségüket vesztett másodrangu vasuti vonalak visszanyerjék aktivitásukat.