A párisi léghajós-verseny

Néhány nap előtt a Szajna partján érdekes látnivalóra sereglettek össze a kiváncsi párisiak. A Tuilleriák kertjében ugyanis tizenhat hatalmas balon gyült rendre, a park nagy tisztásán, ahol az előtt a Bourbon királyok rendezték a nagyobb udvari ünnepélyeket.

A tizenhat ballon kilencz nemzet éronautáit képviselte, s abból a czélból jött, hogy a léghajósok patrónusának, Gordon Benettnek nagy diját elnyerjék. A dij azokat a szerencsés léghajósokat illette meg, akik egyszeri fölszállás után 1925 kilométernyi távolságot képesek a veszedelmes légi uton megfutni.

De Is Vaux gróf, aki a mostani versenynek is részese volt, ezelőtt néhány évvel már megcsinálta ezt a rekordot. Párisból indult s az orosz Csernoszjom-on, a Volga eredetének táján ereszkedett le. Ezt akarták még egyszer produkálni, hogy lássák az éronauták, mennyi energiát képes kimutatni az egyszerű ballon, amely a mai repülőgép-teórikában ismét uralkodó forma lett.

A Gordon-Bennett versenyen egy amerikai léghajós, Lahm kapitány próbálta megismételni De la Vaux gróf bravurját. De la Vaux kissé indiszponálva vágott neki a versenynek, s még jóval a czél előtt leszállott. A dij az „United States” büszke nevét viselő ballon vezetőié lett, a merész francziák ezuttal elmaradtak. Sőt Santos-Dumont, a nagy Eiffel-kerülgető is kénytelen volt átengedni az elsőbbséget amerikai konkurrensének, ami mégis amellett bizonyít, hogy a régi módi léghajók utját inkább a légáramok szeszélye, mint a „kormányos” vagy kapitány szabják meg.

A fölszállás ünnepies aktusánál megjelent a legtöbb franczia katonai előkelőség, a közönség kiváncsiságának a mérséklésére és a szakmunkákra a franczia kormány műszaki katonaságot bocsátott a versenyzők rendelkezésére. A legnagyobb távolság, amelyet a győztes ballonok elértek, ezuttal 640 kilométernél állott meg. Az eredmény tehát jóval alatta maradt a franczia gróf rekordjának. A második, Lahm hadnagy után, Vonviller párisi éronauta lett.

Érdekes megemlíteni, hogy a nagyszabású versenyzésre a párisi gázgyár mintegy négyszázezer köbméternyi gázt szolgáltatott a ballonok megtöltésére. A légszeszt hosszu csöveken vezették a Szajna egyik partjáról át a másik parton levő starthoz.