Címlap-sztori

A 19. század a magyarországi vasutak születésének korszaka, de szinte a vasúttal együtt születik a vasút sajtója is.
A századforduló volt a Magyar Királyi Államvasutak és a vasútépítés fénykora, a vasútnak ekkor már 5 országos lapja van: a Vasuti és Hajózási Hetilap, a Vasuti és Közlekedési Közlöny, a Magyar Királyi Államvasutak Lapja , a Vasuti Lapok és a Vasút.

A Monarchia felbomlása azonban súlyos következményekkel járt Magyarország közlekedési rendszerére is. A vasúti közlekedési eszközök gyártásával foglalkozó iparvállalatok szinte teljes egészében Magyarországon maradtak, ezzel szemben a vasúthálózatnak csak 38% került az új határok közé, s körülbelül hasonló arányban módosult a mozdony- és vagonpark is.

A század vasutas sajtója is nagy változáson ment át. Megszűnt a boldog békeidők pezsgése, de a tovább működő és az újonnan induló lapok őrizték a színvonalat, és szellemi otthonául szolgáltak ennek a nagyon összetartó, gigantikus családnak: a magyar vasutasoknak.