A közadók kezelése

Wekerle Sándor miniszterelnök, mint pénzügyminiszter által, a közadók kezeléséről e hó 15-én a képviselőház elé terjesztett törvényjavaslatnak néhány pontja az adózókat is közvetlenül érdekli. 

Ezeket röviden a következőkben ismertetjük:

Az az eddig is fennállott gyakorlat, mely szerint minden adózónak az adófőkönyvben csak egy számlája legyen és az abban kiállitott egy adóiven legyenek összes adótartozásai feltüntetve, most törvényesittetik és azzal egészittetik ki, hogy a közös háztartásban élő családtagok adói is a családfő adóivén tüntetendők ki.

A közóhajnak tesz eleget a javaslat azzal, hogy az adónak személyes befizetéséhez való jog fentartása mellett megengedi, hogy az egyénenként előirt köztartozások postatakarékpénztári uton, a csekk- és kliring-forgalom igénybevételével fizettethessenek be.

Az adóvégrehajtások tekintetében a javaslat két ujitást léptet életbe.
Az egyik az, hogy az adóhivatalok végrehajtási jogkörrel ruháztassanak fel és ez okból az állami végrehajtók az adóhivatalokhoz osztatnak be.

A másik az ingatlanokra vezetendő adóvégrehajtás egyszerüsitését és olcsóbbá tételét tárgyazza.
Eddig ugyanis az ingatlanokra vezetett végrehajtások és árverések a tiszti főügyész közbenjöttével foganatosittattak, aki ezért dijakat számitott fel, jövőben azonban az elrendelt végrehajtást és árverést a pénzügyigazgatóság hivatalból és költségmentesen fogja kérni és csak az esedékes bélyegeket számitja fel.

Az egyenes adók elsőfoku megállapitására hivatott adókivető bizottságnak hatásköre ki fog terjedni az általános kereseti adó és a jövedelemadó kivetésére, a III. osztályu kereseti adónak, a nyilvános számadásra kötelezett vállalatok és egyesületek adójának, végül a bányaadók kivetése helyett.


A fellebbezések tekintetében az az ujitás lép életbe, hogy azon adókra nézve, amelyek kivetése ellen a törvényhatósági közigazgatási bizottsághoz kell fellebbezni, a fellebbezést nem e bizottság plénuma, hanem annak adóügyi bizottsága intézi el. Ez gyorsabb eljárás szempontjából előnyös, de hátrányos is lehet akkor, ha az öt tagból álló bizottság az adózókra nézve nem előnyös módon állittatik össze.