Farman repülőgépe

A repülés problemájának meddő kisérletekben gazdag történetében talán fordulópontot jelent Farman Henri sikere, a ki a napokban a Páris melletti Issy-les-Moulineaux gyakorlótéren mutatta be gépét s megtévén a szabályokban megállapított egy kilométernyi utat oda-vissza, megnyerte a Deutsch és Archdeacon által kitűzött 50,000 frankos díjat.

Farman repülőgépe egy 10 méter hosszú, két méter széles és másfél méter széles, oldalt nyitott rekesz-féle, mely mögé egy három felől csukott hátsó rekesz van csatolva. Az elülső szekrényben ül a kormányzó, ott van a hajtógép is. Az indulás úgy történik, hogy az egész gépezet az alája szerelt kerékpár-kerekeken a földön indul meg s vagy ötven lépésnyire megy, a mikor aztán fölszáll a levegőbe.

Farman mintegy 4-5 méternyire szállt fel, aztán lassan emelkedett körülbelül 10 méternyire, - 500 méternyi légi út után megfordult s visszatért kiinduló pontjára. A leszállás is ép oly könnyen ment, mint a fölszállás, a mi nem csekély dolog, mert az eddigi repülőgépek mindig többé-kevésbbé megsérültek leszállás közben.

Farman különben angol ember, a „Standard” párisi levelezőjének fia s eddigelé automobil-sporttal foglalkozott, csak fél év óta adta magát a repülőgéppel való kisérletezésre.