Egy tábori vasúti híd épitése

A budapestiek talán még emlékeznek azokra a szárnyas-kerekes gallérú, szürke katonákra, kik a négy év előtti vasutas sztrájk válságos napjaiban az üresen hagyott állomásokat és mozdonyokat megszállva, kifogástalan forgalmi szolgálatot teljesítettek és mint mozdonyvezetők, biztos kézzel vezették a vonatokat. – Vasút- és távirda-ezredünk legényei voltak ezek Korneuburgból.

A még fiatal ezred csak az idén, junius hónapban ülte fennállásának 25 éves jubileumát; de e rövid negyedszázad alatt oly előhaladást tett hadászati-technikai képzettség és készültség tekintetében és oly rohamos léptekkel haladt előre czéljának, technikai feladatának sikeres megoldásában, hogy nagyobbszerű, gyors hidveréseivel, vasútépitéseivel nemcsak a katonai körök megelégedését és bámulatát, hanem kiváló szakembereknek dicséretét és elismerését vivta ki magának.

Ma már, a mai modern harczi modor mellett igazán sikeresen csak úgy lehet hadakozni, ha gyorsan, minden fennakadás nélkül érnek az ütközetre kész csapatok a csatamzőre. S ez a körülmény indította a katonai köröket is arra, hogy egy vasút- és távirda-ezredet állítsanak föl, melynek aztán feladata legyen, hogy mindent, a mire csak egy háborúban szükség van, mint: katonaság, lőszer, élelem, - a lehető leggyorsabban a harcztérre szállítson.

Persze ebben a természet alkotta akadályokkal, folyókkal, völgyekkel stb. meg kell, hogy tudjon küzdeni.

Ilyen feladat megoldására szolgáló példa a Mettau folyónak áthidalása Neustadtnál, Csehországban. A föltétel az volt, hogy az ottani vasuti hid valami úton-módon akár az ellenség által, akár máskép használhatatlanná vált. A Mettau völgye 20 méter mély, meredeken lefutó partokkal és szélessége körülbelül 300 méter. A vasút- és távirdaezred egy százada azt kapta feladatul, hogy e folyó fölött ideiglenes hidat építsen. A feladatot meg is oldották a következő terv szerint.

A Mettau folyó közepén 21 méter magas vastartó építendő; ezen, mint támaszponton fog nyugodni a két partra és folytatólagosan tovább a védtöltésre támaszkodó híd. A vastartó mindkét oldalán két-két híd épül 30 méter és 15 méter fesztávolságokkal az ezrednek birtokában lévő tábori hidanyag készletéből. Ezekhez csatlakoznak aztán az államvasutak szabályai szerinti hidrészletek. S az egészet egy kisebb méretű földfeltöltés köti össze forgalom alatt lévő vasuti pályatesttel.

Negyven nap alatt az ideiglenes híd készen volt és a terhelési próba az építmény jóságáról és biztonságáról tett tanuságot.

Az egész munkában különösen emlitésre méltó, az úgynevezett „szabadon való szerelés”. Az egyik parttól, illetve a vastartó fejétől kiindulva épült a híd minden egyéb állványzat nélkül, egy az előre épült hídtesten tolható darú segítségével. Oly gyorsan haladt a munka, hogy hat óra leforgása alatt már a második támaszpontig jutott a legénység a hídszerelésben.