Az Adria tengerhajózás jó évet zárt

Az „ADRIA" m. kir. tengerhajózási részvénytársaság most tartotta meg rendes évi közgyűlését Lánczy Leó főrendiházi tag elnöklete alatt. A kereskedelmi kormányt Gyöngyössy János ministeri tanácsos, a társulat ministeri biztosa képviselte. 

Az igazgatóság által a közgyűlés elé terjesztett évi jelentés szerint az 1910. üzletév mérlege 897.949.69 korona tiszta nyereséggel záródik, eredménye tehát 257.472.94 koronával kedvezőbb, mint az előző évé, mert mig a mult évben a társaságnak a messinai katasztrófa alkalmával megsérült négy gőzöse hónapokon át nem vehetett részt a forgalomban, az 1910. évben ilyen természetű balesetek nem érték az „Adria” hajóraját és a társulat kamatjövedelme is emelkedett. 

Az 1910. évi összforgalom 936.229 tonna volt, tehát 62.364 tonnával nagyobb, mint az előző évben. Ezen összforgalomból a kivitelre 269.667, (+ 19.812 t.) a behozatalra 99.781 (+ 3.136 t.) a közbeeső kikötők forgalmára pedig 566.781 tonna (+ 39.386 t.) jut. 

A nevezetesebb kiviteli cikkek közül a liszt 4.800, a donga 3.385, a fa 9.521, a cukor 7.036 tonnával emelkedett, mig az árpa 4.217, a bab 9.454, az ásványvíz 2.468 tonnával csökkent. Dió és burgonya, amelyek az előző évben egyáltalában nem szerepeltek, 1.958 illetve 1.553 tonnával kerültek kivitelre. 

A behozatalban a mult évhez képes emelkedett a vasáru 932, gép 1.545, kén 2.012, kávé 1008, tengeri 903, olaj 3.410, salétrom 1.289, foszfát 8.809 tonnával, csökkent a gyapotáru 627, nyersvas 2.011, kőszén 11.147, déligyümölcs 2.242, ásványolaj 452 tonnával. 

A földközi-tengeri vonalak összforgalma 263.517 tonna (+ 44.049 t.), az északafrikai vonalé 17.718 tonna (+1.558 t.) volt. — A braziliai forgalomban a társaság a kormánynyal kötött egyezmény értelmében a mult év folyamán már 12 járatot teljesitett. 


Az állami szerződésében előirt kötelezettségeinek a társulat ezuttal is pontosan megfelelt, saját gőzösei 1.158.267 tengeri mértföldet futottak be (+ 35.100) és az előz évi 400 járattal szemben 413 járatot teljesitettek. A nyári és őszi kolerajárvány különösen földközi-tengeri vonalakon közlekedő hajók forgalmában jelentékeny károkat, időbeli és pénzbeli veszteségeket okozott, fertőtlenitések, orvosi vizsgálatok, egészségügyi felügyeletek, vesztegzárak váltak szükségessé és egyes kikötőket egyáltalában ki kellett hagyni a menetrendből. 

Az 1908-ban elsülyedt „Szent István” gőzös pótlásául Angliában épittetett ugyanezen nevü uj gőzös kitünően sikerült próbajárat után, amelyen a hajó 12.65 tengeri mérföld menetsebességet ért el, november 16-án állt be a forgalomba. A hajó a legmodernebb géprendszerrel és felszereléssel van ellátva. 3.080 a bruttó, 1.914 a tiszta tonnatartalma, a hordképessége pedig 4.608 tonna. 

A társaság által képviselt Cunard magyar-amerikai vonal utas és áruforgalma állandó fejlődésben van s köreink most már egyre jobban kihasználják ennek a közvetlen öszszeköttetésnek áruforgalmi előnyeit. A Nord-atlantischer Dampfer-Linien Verbandban egyesült öt continentális hajóstársaság a kivándorlók szálliására törvényes engedélyt kapván, az északi utirány tekintetében eddig fennállott ideiglenesség megszünt s a vállalat ügykörébe most már csak a fiumei vonal forgalmának lebonyolitása tartozik. 

A társaságnak az állammal fennálló, az 1901. VII. t. c.-be iktatott s a f. év végén lejáró szerződését a kormány további egy évre meghosszabbitotta, a törvényhozás e megállapodást becikkelyezte s a változott viszonyoknak megfelelő uj szerződés megkötése iránt tárgyalások vannak folyamatban, amelyek remélhetőleg még ez év folyamán kedvező eredménynyel lesznek befejezhetők.