Az államvasutak kőbányái

Az állami üzemek folyton szaporodnak a magánvállalkozás rovására.
A kereskedelmi tárca jövő évi költségvetésében egy eddig nem szerepelt uj tételt találunk „államvasuti kőbányák" cimen, amely tételre kerek összegben egy millió korona van előirányozva.

A tétel indokolásában a kereskedelmi miniszter azt mondja, hogy szükségesnek látta, hogy az államvasutak részére két kőbányát létesitsen, mert a fővonalak felépitményéhez szükséges igen szilárd, első minőségü zuzott követ a hazai kőbányavállalatok nem képesek a kellő mennyiségben előállitani.

Ennek egyrészt az a következménye, hogy a gazdaságosság és a felépitmény szilárdságának rovására kénytelenségből silányabb zuzott kőanyagot is kell alkalmazni, másrészt pedig az, hogy a kőbányavállalatok az első minőségü kő árát máris tulmagasra emelték. Egy ilyen kőbánya és zuzótelep létesitése a budapest-marcheggi vonal mentén Ipolytamásd község határában már folyamatban van.

Az előállitandó munkák közül 1911-ben elsősorban a sodronykötélpálya készül el, hogy annak üzembehelyezésével a fedőanyagot a rakodó állomás feltöltésébe lehessen szállitani. A sodroronykötélpálya épitésére az 1910. évi beruházási hitelből 92.000 K, a gépészeti berendezés beszerzésére pedig az 1911. évi leltári hitelből 91.000 K hasittatott ki.

A bánya megszerzésével és feltárásával járó költség az 1911. évi üzemi hitelből fedeztetik. E telep munkáinak befejezésére 1912. évben még 460.000 K-ra van szükség. E mellett egy másik ily telep létesitésére 1912-ben első részletképen 540.000 K vétetett fel a költségvetésbe.