Daru-óriások

Az uj, illetőleg a legujabb kor hihetetlen nagy áru- és személyforgalma csakhamar meggyőzte az államokat arról, hogy a régmult idők sok tekintetben kicsinyes eszközeivel aligha lehetséges az igényeket kielégiteni. Különösen az áruforgalom elképzelhetetlen felfokozódása hozta magával, hogy gondoskodni kellett olyan eszközökről, a melyek az áruknak egyik helyről a másikra való átemelése, főleg pedig az ugynevezett ki- és berakódás gyorsan történjék és az áruk, czikkek, anyagok tömege az idő alapos kihasználásával raktároztassék be akár a közraktárakba, akár az induló hajókra, vasutakra stb.

Erre a czélra a legalkalmasabbnak bizonyult a daru, a köznyelven gőzdarunak ismert átemelő szerkezet. A gőzdaruknak szerkezete szorosan véve igen egyszerü, mert azon alapul, hogy a csigarendszerre alkalmazott vaslánczokkal gőzgép segélyével csavarják vissza, vagy bácsátják hosszura, a szerint, a mint a hely távolsága azt megkivánja. Ezek a gőzdaruk ma már óriási nagyságban készülnek, mert pl. tengeri vagy folyamkikötőkben óriási mennyiségű és rengeteg sulyos árukat kell ki- és beraktározni. A gőzdarukat hol hatalmas szállitó-, ugynevezett uszályhajókon alkalmazzák vizben, részben pedig kikötőkben külön hatalmas gőzdarukat épitenek be egy erre alkalmas szilárd épületbe.

Olvasóinknak bemutatunk nehány ilyen hatalmas gőzdarut. Ott van például a barrowi óriási gőzdaru. A mint látjuk, egy torpedóhajót minden nehézség nélkül emel át a tengerbe. Vagy ott van a greenoki száztonnás gőzdaru, a mely a világjáró angol áruszállitó hajóknak áll szolgálatára. Ugyanez a gőzdaru, a mint e képen látható, egy százötvenezer kilogrammos terhet a legnagyobb könnyedséggel emel a magasba s szállitja a legnagyobb pontossággal arra a helyre, a hová szükség. A gőzdaruk alkalmazása ma már nagyobb vashidak épitkezésénél szinte nélkülözhetetlen.