Légcsavarok kipróbálása

A légcsavarnak tudvalevőleg a legujabbkori technika terén igen nagy a jelentősége. A légcsavart, mint ismeretes, a repülőgépek összeállitásánál használják legfőként, noha, eltekintve e repülőgépektől, csónakok, automobilok, kombinált kerékpárok, szánkók, automobilszánok stb. szerkezetének is főalkotórészét képezi. Ha tehát a légcsavar, mint ilyen, annyira fontos, ugy még fontosabb, hogy minő forgási sebesség szükséges ahhoz, hogy a légcsavar olyan erőt fejthessen ki, mely elégséges a repülőgép felszállásához és levegőben maradásához, vagy pedig megfelel annak az energiának, a mely a csónakot, szánkót, kerékpárt, automobilszánt stb. előre tudja mozgatni.

Ennél a próbánál számitásba jönnek mindazok a tényezők, melyek a különböző szerkezeteknél elő szoktak fordulni. Ilyenek pl. magának a repülőgépnek, szán, kerékpár, csónak stb. saját sulya, megterhelése, a levegő ellenállása, a mótor szerkezete stb. Ha mindezeket a tényezőket és körülményeket figyelembe veszszük, akkor lehetünk csak tisztában azzal, vajjon a légcsavar megfelel-e a hozzája füzött várakozásoknak. Most igen érdekes kisérletezéseket folytatnak egy angol repülőgép-gyárban. A gyár ugyanis egy sajátságos kipróbáló szerkezetet készittetett, a melynek segélyével az elkészitett csavarok forgási képességét, valamint a forgásból származó energiáját lehet alaposan kipróbálni.

A próbaszerkezetet a bemutatott képünkön elég jól meg lehet figyelni. A szerkezetnek van egy fix oszloptengelye, a mely körül a ráillesztett sik állvány szabadon foroghat. A sik állványt, a mint látjuk, erősen megfeszitett kötelek tartják. A tengelynél van a megfigyelő állomás. A sik állvány hosszabb részének az elején van elhelyezve a kipróbálandó légcsavar a mótorral együtt. Az ellenkező részen van egy bádogtartó, a hová a megfelelő ellensulyokat helyezik el. A mint a légcsavar a mótor segélyével elkezd működni, az állványt egy megfelelő gépezet segélyével gyorsan forgatni igyekeznek.

Az állványt forgató gépezet egy megfelelő távolság- és gyorsaságjelzővel van felszerelve, ugy hogy a megfigyelő pontosan tudhatja, hogy ha a légcsavar oly gyorsan és oly energiával forog, hogy a sik állványt megfelelő ellensulyozással meg tudja állitani, akkor a légcsavar szerkezete és mótorja megfelel a hozzáfüzött várakozásoknak. Ugyancsak nagyfontosságu a légcsavar jelentősége a kormányozhatónak mondott léghajózás terén is.

Kitünő, jól működő mótorra itt is van szükség, de a mótor által fejlesztett erő csakis a megfelelő és mindenkép alkalmas légcsavar által hasznosítható. A légcsavarnak ujabban hatalmas konkurense akadt ugyan a turbinában, illetőleg a turbinarendszerben, mindazonáltal a légcsavar a technika terén feleslegessé még hosszu ideig nem válhatik és addig is, a mig a turbinarendszer megfelelően nem tökéletesittetik, a csavar jelentőségéből mit sem fog veszíteni.

A képünkön bemutatott légcsavarkipróbáló szerkezetnek tehát okvetlenül lehet fontosságot tulajdonítani, mert igen sok esetben épp az idézett elő katasztrófát, hogy a légcsavarok nem voltak kellőképen kipróbálva, mert hiányzott a megfelelő kipróbáló szerkezet.