Automobil-szántógép

Az emberiség kulturájáról attól az időponttól kezdve lehet szólni, mikor az ősember a maga egyszerü szerszámával, kőékkel, keményfahasábbal kezdte a földet feltörni, hogy abba magot vessen. Azt már megállapitották a tudósok, hogy a kultúra a földmüveléssel kezdődött. A kőékkel való szántás és az automobillal való szántásig sok ezer esztendő telt el, s a mig ma Belgiumban és Angliában több helyen már automobil-ekék járnak, van a földnek sok olyan vidéke még, a hol faekékkel törik fel a földet.

Az automobil-eke a gőzekének a fokozata. Nemcsak az volt a czélja a géppel való szántás feltalálásának, hogy az állati erőt pótolják, hogy gyorsabban, ez által olcsóbban legyen végezhető a mezei munka, hanem a főczél az volt, hogy a gépi erővel lényegesen mélyebbre lehessen szántani, ez által a gabonatermést javitani. Világos mindenki előtt, hogy minél vastagabb a termőtalaj, annál több táplálóerő rejlik benne, minél több a tápláló anyag, annál dusabb, annál kövérebb termésre lehet okszerüen számitani. Csak arra kell gondolnunk, hogy hegyes vidékeken, a hol a föld felszine alatt az alig tiz, husz czentiméter vastag sovány földet nyomban kő, vagy kavics követi, milyen jelentéktelen a gabonatermés, az itt termett buzának például alig husz czentiméter hosszu a gyökere, az is összegubbaszkodik, mert nem tud a kő miatt mélyre hatolni.

Ezért van az, hogy a felvidéken csupa olyan növényt és eleséget termesztenek, a melynek nincs mélyreható gyökere. Lenn a Bánátban ellenben, a hol a földet fedő televény humusz vastag, és ez alatt is olyan föld van, a melyet a növényzet gyökere könnyen átjárhat, a gabonanemüek, különösen a buza gyökere két, sőt három méter hosszan is belenyul a földbe. Ebből világos, hogy minél vastagabb réteg földet tudunk porhanyóvá tenni és tápláló anyaggal ellátni, annál jobbá tudjuk tenni a termést. Ez hát az igazi czélja a mély szántásnak, az igazi rendeltetése a géppel való szántásnak. A gőzeke igen fontos lépés volt a mezőgazdaságban a termésmegjavitás szándékában, az automobil-szántás azonban a koronája a mezőgazdasági technikának.

A gőzekével való szántás igen sok emberi és állati erőt takarit meg, s a gazdasági számitás a beszerzés költségeit bőven megtérülni látja a mezei munkás és igavonó állati erő nélkülözhetőségében és abban, hogy jobb termésre nyújt alkalmat, az automobilszántás még egy lépéssel tovább megy. Gőzgéppel való szántáshoz két gép kell, hosszu lánczok és az ekesorozat, legalább hét ember, azonkivül pedig a felszántandó föld hossza a huzó láncz hosszától függ. Van egy bizonyos méret, a melyen tul a gőzeke nem használható. Végül az a sáv, a hol a gőzeke jár, állati erővel szántandó föl. Tehát a gőzeke mozgása korlátozott. Éppen ugy, mint a vasuti sinen mozgó vonaté. De az automobil mozgását nem korlátozza olyan körülmény, mint a vonatét, az automobilekéét sem, mint a gőzekéét.


Mint a képünkön látható, az automobil-ekéhez két ember kell, egyik ül a kormánynál és vezeti a gépet, a másik hátul végzi a szükséges irányitást és az ekevasak időnkénti leütését. A hátsó ember kezében látható is egy kalapács, a melylyel ezt a munkát végzi. Az automobil szerkezete olyan, mint minden más automobilé. Van egy igen erős motorja, a melynek ereje nemcsak arra van méretezve, hogy huzza az auto járómüvet, hanem arra is, hogy az ekevasaknak a földbe való lemélyedése következtében előálló nagy húzóerőt is ki tudja fejteni. Fokozott erő kell arra is, hogy a mély földön futó nehéz vaskerekeket tovább tudja görditeni. hogy ezek a kerekek el ne süllyedjenek a puha talajon, széles vaslappal vannak ellátva, azonkivül keresztbordák is vannak rajta fogak gyanánt, hogy kapaszkodni tudjanak.

Elől csak két kerék van, közel egymás mellett, hátul két vékonyabb talpu kerék fut rendes kocsikerék-távolra egymástól. Az első kerekek azért vannak közel egymáshoz, hogy az automobil kormányzása érzékeny, tehát könyebb legyen. Az ekevasszerkezet tizenkét meghajlitott, hatvan czentiméter hosszu, vékony ekevasból áll, a melyek egy kertre vannak erősitve. Az ekevasak olyan alakuak, mint a lóval vontatott, ugynevezett kézieke kis metsző ekéje, a mely a széles, vállas eke előtt van ráerősitve az ekejáromra.

Képünkön egy belga gyár kisérletét mutatjuk be. Az automobil-ekének müködését egy nagy szakértő bizottság nézi végig, s az emberek lábmozgását megörökitő képről látjuk, hogy az automobil-eke az ember rendes járási sebességével azonos gyorsasággal halad. Az automobil-eke mögött látható fehér füstszerü folt a száraz föld feltörésének pora.