Az aeroplag

A technika vívmányaival ugy vagyunk, hogy noha elsősorban az emberi elme szinte csodatevő erejét, mesés alkotóképességét bámuljuk meg egyik-másik találmányban, azért a meglepetés által keltett hatás után mindjárt azzal próbálunk számot vetni, hogy vajon egyik vagy másik találmánynak mekkora a gyakorlati haszna, vagy pedig: gyakorlati értéke egyáltalában van-e, vagy csak  muzeumba illő találmány, a melyre az utódok majd áhitattal fognak tekinteni?

Ma a gyakorlatiasságok századában élünk. Ez a praktikusság természetesen át meg áthat mindent a közéletben : vállalat, hivatal, ipar, kereskedelem, tudomány, politika stb. mind a szerint igazodik, hogy mennyiben hasznothajtó. Manapság – ne tagadjuk – mindeniknek kétféle kongása van : vagy a pénzcsengésre emlékeztet, vagy pedig az ürességre. Ha azt sejtik az emberek, hogy valahol haszon, előny kinálkozik, ott kész a barátság, a támogatás, a szeretet, oda más szemmel tekintenek, mint a hol nincs mit várni. Az embereknek ma kész, hasznothajtó eszközök, vállalatok kellenek. Innen van az, hogy a mely eszme, találmány nem kiáltja bele a világba : emberek! ide jertek, mert én gazdaggá teszlek titeket! – az nem számithat népszerüségre, támogatásra.

Hány és hány jóravaló zseni pusztult már el épp azért, mert eszméje, találmánya nem volt a legelején annyira szembeötlő, olyan kézenfekvően hasznos, hogy a sarki szatócs is felfedezte volna mögötte az aranybányát. Reklám, dob, zsivajgó népszerüségre szorul ma is a zseni, akárcsak évszázadok előtt.

Ott van pl. Bleriot, a franciziák népszerü aviatikus, a La Manche-csatorna első átrepülője. Addig, a míg hosszu próbálgatások, balesetek, sikertelenségek között töltötte az éveit, senki sem akarta észrevenni, repülőgépeit nem vették komolyan. De a mikor merészen átrepült a csatornán és a francziák észrevették, hogy micsoda hasznothajtó zsenijük akadt Bleriotban, azonnal a Bleriot hátára kötötték a népszerüség szárnyait és azóta Bleriot nemcsak a gépének szárnyaival, hanem a népszerüség szárnyain is csakhamar felemelkedett a magasba. És Belriot ma boldog, megállapodott ember, a ki egyre-másra gyártja a repülőgépeket, a melyeket igen jó haszonnal hoz forgalomba.

Azóta különben Bleriot sokféle aviatikai találmánnyal foglalkozott, legutóbb pedig a saját és családja nyári tengerparti szórakozására megszerkesztette az aeroplagot, a melynek képét olvasóinknak itt be is mutatjuk. Az aeroplag egy gyakorlatilag igen jól használható jármü. Van egy kis motorja, hátul egy légpropellerje, kormányrudja és vitorlakészlete. A sik tengerparton, a szerint a mint elég erős a szél, a vitorlák segélyével lehet az aeroplagot mozgásba hozni, a kormányrud arra való, hogy az aeroplagot a kívánt irányba vezessük. Ha pedig a szél gyenge, akkor segit a motor és a légpropeller, a mely az aerpolagot kényelmesen hajtja előre.

Képünkön az aeroplagot igen jól szemlélthetjük. Határozottan gyakorlati hasznu találmány, nem muzeumba való. Ez idő szerint Bleriot még csak ezt az egyet készitette a családja számára, de rövid idő mulva máris több száz ilyen aeroplag lesz forgalomban a franczia tengerpartokon.