Közlekedési kishírek

Villamos- és kisvasutak kongresszusa

Az idei nemzetközi villamos- és kisvasuti kongresszust Budapesten tartják meg.
A kongresszus szeptember 6-án kezdődik, és programmját a kereskedelmi minisztériumban székelő rendező-bizottság késziti elő. Eddig többi között a berlini, amsterdami, anversi, brüsszeli, londoni, boroszlói, hamburgi, danzigi, milánói, genfi és a bécsi vasutak igazgatói jelentkeztek részvételre. A kongresszus tanácskozása 13-án fejeződik be.

A külföldiek részére a rendező bizottság a Nemzeti Muzeum épületében külön irodát állit föl, a mely fölvilágositással szolgál. Ugyanitt vehetik majd át a kongresszus tagjai jelvényeiket, a tanácskozások és kirándulások programmját és a Magyarországra vonatkozó leirásokat.

Első cs. kir. szab. Dunagőzhajózási társaság

A beállott politikai viszonyok következtében az eddigi menetrendszerü darab-áruforgalmak olyképen korlátoztatnak, hogy további intézkedésig a még nyitott társulati vonalszakaszokon az áruk továbbitása, ugyszintén az uszályrakományok elvontatása csakis a rendelkezésre álló szállitó eszközökhöz mérten eszközöltetik. 


A Magyar Királyi Folyam- és Tengerhajózási r. t. közli, hogy a bécsi és budapesti raktáraiban és rakodó helyein beállott árutorlódás következtében a Budapestre vagy Bécsbe érkező árukra fennálló 5 napi fekbérmentességet a folyó év augusztus hó 1-től további intézkedésig 24 órára szállitja le.

Ebben a 24 órai fekbérkedvezményben természetesen nem részesednek azok a küldemények, melyekre fekbérmentesség, a helyiárudijszabás vonatkozó határozmányai értelmében egyáltalán nem adható. Egyidejüleg és ugyanez időponttól való érvénynyel felemeltetnek a küldeményeknek az emlitett állomásokon való tárolásáért esedékes fekbérilletékek 100 kg-kint és naponkint 8 fillér, 10 centimes illetve 8 pfennigre, mindazonáltal az áruknál amelyekre a dijszabásban ennél magasabb fekbértétel megállapitva nincs, és pedig ugy az áruk befuvarozására és feladására, mint azok átvételére megszabott fekbérmentes határidők letelte utáni időre, továbbá, hogy személyszállitással összekötött menetrendszerü teherjáratait a Tiszán Szolnok-Csongrád és Csongrád-Szeged között további intézkedésig megszüntette. 


Vasbeton vasuti hid

A Florida és Key West között épülő szigetvasut tervei szerint Svédország és Dánia között a Sund-szoroson át hasonló betonhidat épitenének, mint az emlitett amerikai szigetek között. A szóban forgó hid épitése nem járna különös nehézséggel, miután a talaj mindvégig megbizható krétakőzet s a viz seholsem haladja tul a 10 métert.

A Kopenhága és Malmő közötti ut 17 km hosszu volna, ami elenyésző csekély az emlitett amerikai épitkezés 180 km. hosszához képest. Ott a hidat rendkivül erős szerkezettel kellett épiteni, hogy az uralkodó erős szeleknek ellenálljon. A Sund-szorosban előforduló hullámok aránylag csekély erejüek és itt, a tervező számitása szerint, elegendő a hid pályáját 6 m-re a tengerszint fölé tervezni. 

A betonhid Malmőtől délre Limhamn mellől indulna ki és részben a tengerszoros talajára épitve, Salthom-szigeten áthaladva a Drogden nevezetü szorosba jut, ahol 10 méter mélységgel kell számolni. Ez lenne a vonal legnehezebb része. Az egész vasutvonal hossza 17 km. volna. A hid első része 800 betonpillér közé épitendő betonivekből állana, a mélyebb Drogdenen át a hidon vasszerkezettel kellene épiteni. Itt 50 nyilást terveznek.

A hajózás zavartalan fentartása érdekében a hid több helyen nyitható lenne, sőt azt állandóan nyitva tartanák és csak a vonatok áthaladása alkalmával zárnák le. A tervezett hid révén a Malmő és Kopenhága közti utvonal az eddigi 3 óra helyett 30 perc alatt lesz megtehető. A hid költsége körülbelül 20 millió korona, egy alagut 70 millió. 


Javitott westinghouse-fék

A Penssylvania vasut javitott westinghouse-fékkel végzett legutóbb kisérleteket, melyeknél 12 kocsiból álló 1000 t sulyu vonattal 100 kilométer sebességgel haladva, a fékut 300 méterre rövidült meg.

Azonkivül, hogy a fék belső szerkezetét megjavitották, a fék hatását még azáltal is növelték, hogy az összes kerekeket megfogó féktuskók számát megkétszerezték. A fékezés kezdete és teljes hatása közötti idő az eddigi 8 másodpercről 3 és fél másodpercre kisebbedett. Villamos kormányzás mellett ez az idő 2 és fél mpercre csökkenthető. Egy másik kisérlet alkalmával egy 300 km. sebességgel haladó vonat 600 méter távolságra áll meg. 

Felelős szerkesztő: Goldfinger (György) J.