A német tengerhajózás

Az 1913. év második felének első hónapjaiban még jogosultnak látszott az a várakozás, hogy a hajózási üzlet nem fog nagyobb visszaesést szenvedni; de az év utolsó hónapjaiban a konjunktura oly hirtelen hanyatlást mutatott, hogy a jelentés időszakának többi részében a viteldijak az 1908-ik esztendő alacsony szinvonalára szállottak le.

Ez a hanyatlás a mult évi balkáni zavarok következtében beállott pénzhiánynyal függött össze, amely néhány tengerentuli államban rendkivül káros következményekkel jelentkezett. A vállalkozó kedvnek és a tőkének ebből folyó csökkenése következtében a tengerentuli területeken a vállalkozások financirozása teljesen megrekedt.

Hozzájárult ehhez még az Amerikai Egyesült Államokban kitört válság, amelyet a mexikói kérdésen kivül a vasuttársaságok ellen intézett kormányrendszabályok – nevezetesen a dijszabások felemelésének elhalasztása – is kiélesitettek. Braziliában a gummi és a kávéárak hanyatlása, Argentiniában a tulhajtott telekspekuláció és a csődöknek e miatt való felszaporodása volt hátrányos hatással a külkereskedelemre. Ebből viszont a vámbevételek erős csökkenése és az állami pénzügyek megromlása következett.

Mindezekből a körülményekből a hajózás számára jutott teherszállitmányoknak nagy megfogyatkozása következett, holott a hajóstársaságok élénk épitkezési tevékenységük következtében nagyobb tonnatartalmat tudtak rendelkezésre bocsátani, mint előző évben.

A konjunktura és ezzel a bevételek hanyatlásával nem volt párhuzamos az üzemkiadások fejlődése.
Az üzemköltségek mértékléséről szó sem volt; ellenkezőleg a szükségletek és a munkabérek általánosságban nem kis mértékben emelkedtek. Hasonlóképen emelkedtek a szociálpolitikai terhek is, a melyek közül az alkalmazottak biztositása – nevezetesen azoknál a hajóstársaságoknál, a melyek alkalmazottaikról nem gondoskodtak ilyen módon már előzőleg – szintén lényegesen csökkentette az üzleti hasznot.

A hajózási üzlet további fejlődésére nézve a jelentés azt mondja, hogy attól függ, vajjon a külpolitikai helyzetben nem fognak-e ujabb zavaró körülmények beállani, és vajjon a tengerentuli nagy országok termése olyan lesz-e, amely a hajózás őszi forgalmában erősebb emelkedést okozhat. Ez utóbbi tekintetben helyenként biztató jelek mutatkoznak, amelyekből az üzleti viszonyok javulására lehet következtetni.