Próbamenet mótoros vasúti kocsikkal

Próbamenetet tartottak múlt vasárnap a Budapest és Gödöllő közötti vasúti vonalon mótoros kocsikkal, Láng lajos kereskedelemügyi miniszter jelenlétében.

A mótoros kocsi oly vasúti jármű, a mely a mellett, hogy utasokat, vagy terhet szállithat, a továbbításához szükséges erőt magában viseli. Ezen hajtóerő lehet akár akkumulátorokban felhalmozott villamosság, akár a kocsiban elhelyezett valamely gőzfejlesztőben előállitott vízgőz, vagy pedig a benzin és szeszesgázok robbanásaiból nyert mozgató erő.

A kocsik feladata pedig első sorban az lesz, hogy kis egységekben sűrűn közlekedve, olcsó és gyors forgalmat léptessen életbe a mai aránylag késedelmes viczinális közlekedés helyébe.

Az ily kocsik szerkezetének helyes megoldására irányúló mozgalom kiterjed egész Európára s úgyszólva minden héten valami új kocsi szerkezetről tesznek a szaklapoban említést. Építben 2, 3, és 4 tengelyű kocsikat, különféle rendszerre, de egyelőre még a vízgőz viszi mint hajtóerő a vezérszerepet.

Az így keletkező világversenyben bátran elmondhatjuk, hogy a magyar automobil-kocsi nem áll utolsó helyen.

A mótoros kocsik meghonosítása körűl hazánkban úttörő volt a kis *Alföldi első gazdasági vasút*, a mely egy rövid év alatt már igen szép eredményre jutott első próbakocsijával.

A kedvező tapasztalatok által felbátoritva, két kocsit rendelt még a brassó-hosszúfalusi vasút is, a mely azokat pünkösdkor bocsátotta forgalomba; továbbá kocsit rendeltek: a Kassa-oderbergi és a Déli-vasút is.