Két csavarral ellátott gőzhajók

A csavargőzösök rendesen egyetlen mozgató csavarral vannak ellátva.
Ujabban azonban kezdik a gőzhajókat két csavarral ellátni, melyek ellenkező menetüek és ellenkező irányban forognak ugy, hogy a hajót mozgató hatásuk összegeződik.

A két csavar alkalmazásának hatását az Elbahajózás Egyesült Társaságai a Reichemberg gőzhajón próbálták ki. E kisérletek azt mutatták, hogy a két csavar alkalmazása a vontatóhajókon jóval kedvezőbb a rendes, egy csavar alkalmazásánál.

A megtakaritás két csavarral 13.3-15 % közt változott. A második csavarral való fölszerelés 1500 márkába került ugy, hogy ez a befektetés már 180 nap alatt visszatérült.

A két csavar jég idején sem okoz bajt, sem pedig a hajóval való forduláskor. S mivel a két csavar a hajó farát mozgás közben egy kissé megemeli, a csekélyebb vizmélységben megkönnyiti a hajózást. 

Vontatóhajókon a két csavar kedvezőbb, mint a magánosan járó gyorsgőzösökön. Ez utóbbiakon a csavarokat meredekebb menetüvé kell tenni, hogy gazdaságosak legyenek.