Vasuti plakátok
Száraz szövegű közlések helyett színes plakátok hívják fel a magyar utazó közönség figyelmét hogy szűkreszabott országunk határain belül merre és mit láthatnak. A plakátok megjelenése is tanuságtétel amellett, hogy a vasut üzlet és a modern üzleti élet egyik segédeszközét, a reklámot veszi igénybe, hogy vonalainak nagyobb forgalmat biztosítson.
Amerikai felfogás szerint a reklám oly mozgató erő, mely a XX. század kereskedelmének gigászi vonatát tolja. Sokan azt tartják, hogy a reklám pazarlása a tőkének és pazarlása az energiának, melyek másfelé eredményesebben felhasználhatók. Vajjon tényleg pazarlást jelent, ha hirdetünk, az függ attól, mit és hogyan hirdetünk. A hirdetés mint minden emberi munka, lehet jó vagy rossz.
Ha jó dolgot hirdetünk és nem érünk el nagyobb forgalmat, ugy baj van a hirdetéssel. Ha nem értük el célunkat, hogy az emberekben vágyat ébresszünk az iránt, ami hirdetésünk tárgya, ugy tényleg pazarlás minden költség, amit a hirdetésre fordítunk.
A külföldi állomásokon nagyszámban elterjedt, a vasutak kiadásában megjelent plakátok, melyek száma évről évre szaporodik, azok hasznosságára és üzletszerző erejére engednek következtetni. Gyakran visszatérő témája a plakátokon olvasható szövegeknek "Nézd meg előbb saját hazádat!". Ugyanez az intelem joggal szólhatna a mi utazóközönségünknek is. "See your own country first". Nézze meg előbb saját hazáját.
A Jungfraut mért keresi fel, mikor még a Jánoshegyet sem érdemesítette arra, hogy onnan élvezze a világ egyik legszebb panorámáját. Mért bujja a külföldi muzeumokat, mikor a budapesti muzeumok látogatására még nem érzett kedvet. A nagy távolság ingere csábítja az utast, ki nem ismerve, amit saját országa nyujtani képes, helytelen mértékkel méri a külföldön látottakat.
Legtöbbje készületlenül vág neki a nagy utnak. Végeredményben a látottak ugy hatnak reá, mint egy lepergő mozifilm felírások nélkül, látni látja ugyan, de nem érti meg a látottakat, s így nem is hagynak mélyebb nyomot.
A képek letűnnek és marad egy általános emlék, hogy valamikor itt vagy ott jártunk. Mélyebb emlék nem maradhatott hisz a benyomás is csak felületes volt. Mi is csak ujból hangoztatjuk "Nézd meg előbb saját hazádat!".