Dtum
Login with Facebookk
Zsebenciklopédia
Súgó
A cikkekben szereplő személyek és fogalmak betűrendes mutatója. Szeretnénk hangsúlyozni, hogy a rovat tartalmával nem szeretnénk egy lexikon vagy a Wikipedia részletességét megközelíteni, inkább az általános tájékoztató információkat közöljük. Az adattár folyamatosan bővül.
Japáni dráma

A korán kifejlődött japán feudalizmus ősi shinto és a kontinensről érkező buddhista vallás egyaránt kedvezett a különböző művészetek fejlődésének, a különböző költői műfajok is kibontakoztak, de szoros értelemben vett drámairodalom nagyon sokáig nem alakult ki.


A vallásos szertartások egyik - másika táncjátékká, pantomimmé világiasodott, a vásárokon és mulatóhelyeken megjelent az álarcos alakoskodó bohócféle is, csak éppen az a konfliktusbonyolító dialógusokon át haladó cselekményes játék maradt ismeretlen, amelyet drámának nevezhetünk.

 

Csak a XIV. században született meg az addig szöveg nélküli táncjáték és az addig drámai cselekmény nélküli, de jelmezes énekmondás összekapcsolásából a nogaku-játék, amelyet később lerövidítve no-játéknak nevezzük (A japán szó készséget, ügyességet jelent).

 

Ez már dráma. A jelmezes színészek stilizált mozdulatokkal énekelve, zenekíséret mellett mondják szerepeiket. Rendszerint rövid, fordulatos cselekményt játszottak. Dialógusaiknak olykor karének is kíséri a no-játékban. Színpada előreugró építmény, amelyet a nézők három oldalról ülnek körül, a zenekarok és az énekkórus az emelvény bal oldalán helyezkedik el.

 

A háttérben mindig valamilyen selyemre festett fa látható. A szereplők álarcot viselnek. Minden darab hajdan volt hősöket idéz föl hasonló szerkezettel: megérkezik egy vándor. Találkozik a helybeliekkel, akik fölidéznek a hely szelleme segítségével egy régi mondát. (Nehéz nem észrevenni Beckett Godot-ra várva című drámájával való formai hasonlóságot.)


A no-játék már színház és dráma. Végleges formáját esztétikai elveit a híres színész, Kanami nyomán fia, Zeami mester (színész, drámaíró) rögzítette a XIV-XV. század fordulóján titkos hagyatékként örökítve családjára. Zeami mester szerint a "színész a dolgok mögé lát" és láttat. Ezt segíti a végtelen lassúság is, melynek külön esztétikai értéket biztosítanak.


Később alakult ki, de sokkal ismertebbé vált a kabuki. Fő célja, hogy szórakoztasson és szép legyen. Ezért eszközei a színpadképek, jelmezek és a kellékek - sokkal látványosabbak, mint az életben. Teljesen alárendeli a realizmust a formai szépségnek.

 

Ennek a színháznak a megteremtője O Kuni, akiről nehéz lenne megmondani, hogy papnő vagy kéjnő volt-e. O Kuni fekete papi talárba öltözött, és nyakába kis gongot akasztott. Ezt ütögetve olyan dalokat énekelt, amelyek tele voltak tűzdelve könyörgésekkel.

 

Eleinte csak nők léptek fel, de ezt később betiltották, mert úgy vélték, hogy hatása ( a nézők beleszerettek az előadókba ) káros a közerkölcsre. Szerepét a fiú-kabuki vette át, de hasonló okok miatt azt is hamarosan betiltották, s végül már csak abban az esetben engedélyezték, ha fejük tetejéig kiborotvált felnőtt férfiak játszottak.

 

A japán színházi hagyományok termékenyítőleg hatottak Európa és Amerika színházművészetére is. Olyan meghatározó egyéniségek tanultak tőlük, mint Jean-Luis Barrault, Peter Brook, Jerzy Grotowski, Samuel Beckett

Kapcsolódó cikkek
DÍJAINK
Az év honlapja 2010 eFestival 2010
 
Újdonságok
2018.01.14. - 10 éves a Huszadik Század!
2018.01.14. - 10 éves a Huszadik Század!
Kedves Olvasók! 10 éve jelent meg először a huszadikszazad.hu! Látogatóink akkor egy új, addig nem látott online formátummal tal&aacu...
Páholy
Sorscédulák a nagy háborúból (Cseke Gábor olvasónaplója) Az Ismeretlen Katona halálát ismerős...
Cseke Gábor olvasónaplója   Már nem emlékszem, sírtam-e akkor, de hogy meg voltam rendülve, az egyszer szent....
2013|08|01
A népeket, etnikumokat, fajokat megcélzó anekdotizálás, bár sok esetben érzékenységet sértő, túlzó...
Blog
Horthy és Kádár Horthy Miklósról 1945 óta, Kádár Jánosról a rendszerváltás után, de főképp az elmúlt néhány évben számos dolgozat született, publicisztikai,...
Egy cikk margójára, azaz a hazudozás mesterfoka Született egykoron egy találó vicc a TASSZ, a szovjet távirati iroda jelentéséről: „Tegnapi jelentésünkbe...
Bűnösök vagyunk mi… …akár a többi nép. Ez igaz, de nem jogosít fel bennünket, magyarokat az elhallgatásra, a letagadásra, még akkor sem, ha Cseres...
F�rum
Nincs k�p
Nády Árpád
2018.03.26 - 21:46
Nincs k�p
tanerobacsi
2017.07.18 - 14:17
Nincs k�p
fülöp56
2017.02.24 - 10:38
Nincs k�p
Kiss Zoltán
2017.02.18 - 00:11
Nincs k�p
boldi
2017.02.15 - 20:48
Nincs k�p
boldi
2017.02.15 - 20:48
agraros1
2017.01.29 - 11:48
Nincs k�p
lacimadár
2016.06.15 - 23:04
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
1946. október
47 %
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98