Dtum
Login with Facebookk
Kincskeres

Gottlieb Daimler és Karl Benz

Gottlieb Daimler és Karl Benz

Gottlieb Daimler és Karl Benz az 1880-as években egymástól függetlenül feltalálták a magas fordulatszámú motort és az automobilt és ezzel lefektették a motorizált személyszállítás alapkövét. Pénzügyi támogatók és üzleti partnerek segítségével mindkét mérnök egyéni fejlesztőmunkájához saját vállalkozást alapított: Benz 1883 októberében Mannheimben megalapította a Benz & Cie. Céget, míg Cannstattban 1890 novemberében létrejött a Daimler-Motor Társaság (DMG=Daimler-Motoren-Gesellschaft).

Azért hogy termékeiket ismertté és egyedivé tegyék, jól megjegyezhető márkajelzést kerestek. Kezdetben saját nevüket használták – Benz és Daimler – ezzel garantálva motorjaik és járműveik eredetét és minőségét. Míg a Benz & Cie. márkajelzés nevében nem változott, csak az 1903-ban megjelenő fogaskerék szimbólumot 1909-ben felváltotta a Benz nevet körülfonó babérkoszorú, a DMG termékei azonban a századforduló után a teljesen új „Mercedes” márkajelzés alatt tűntek fel. Honnan ered a Mercedes név?

Emil Jellinek színre lép


A Mercedes spanyol eredetű női név, jelentése kegyelem. Ez volt a keresztneve a Bécs közelében fekvő Badenben, majd Nizzában élő osztrák üzletember, Emil Jellinek, 1889-ben született lányának. A modern gondolkodású, sport iránt érdeklődő Jellinek lelkes rajongója volt a technikai haladás vívmányainak és az automobilnak. Meggyőződése volt, hogy az automobil megváltoztatja a jövőt. Már 1897-ben Cannstattba utazott és megrendelte első Daimler automobilját, amely egy hat lóerős szíjhajtású kéthengeres motorral ellátott jármű volt. De az 1897 októberében leszállított 24km/óra végsebességű jármű Jellinek számára hamarosan túl lassúnak bizonyult. 40 km/órás végsebességű autót akart, ezért megrendelt két Daimler „Phönix”-et. Ezek az orrmotoros, nyolc lóerős autók, melyeket 1898 szeptemberében szállítottak le, a világ első négyhengeres közúti járművének számítottak.

Jellinek jó kapcsolatokat ápolt a nemzetközi pénzügyi körökkel és az arisztokráciával, így üzletemberként egyre növekvő elismerésre tett szert: 1898-ban elkezdte a Daimler autók értékesítését, főképp a társadalom legfelsőbb köreinek. Bár már 1899-ben is 10 járművet szállított le a DMG Jellineknek, ez a szám 1900-ra elérte a 29-et.

Jellinek egyre erősebb és gyorsabb autók tervezésére ösztönözte a DMG-t, amelyeket 1899-től versenyekre is benevezett – mindenekelőtt a Nizza környéki autóversenyekre. Ezeken az autóversenyeken rendszerint a „Mercedes” álnéven, az akkor tíz éves lányának nevén vett részt. Ezt az autórajongók körében egyre ismertebbé váló nevet Jellinek először nem márkanévként használta, hanem csupán a csapat illetve a versenyző (fantázia)neveként.

1900 áprilisának elején a DMG Jellinekkel megállapodást kötött a Daimler autók és motorok értékesítéséről. Miután megszületett a döntés egy új motor kifejlesztéséről, melyet majd Daimler-Mercedes névre keresztelnek, Jellinek álneve márkanévvé is vált. 14 nappal később Jellinek 36 járművet rendelt összesen 550000 márka értékben – ma mintegy 3 millió eurónak felel meg, tehát nem csak az akkori viszonyok között számított nagy üzletnek. Néhány héttel később újabb 36 ezúttal nyolc lóerős jármű elkészítésére adott megbízást.

Az első Mercedes és az új márkanév


1900. december 22-én szállította a DMG Jellineknek az első új motorral felszerelt 35 lóerős versenyautót. Ez az első Mercedes, melyet Wilhelm Maybach, a DMG főkonstruktőre fejlesztett ki, igazi szenzációnak számított a századelőn. Mélyre helyezett súlypontjával, préselt acélból készült alvázával, könnyű és jó teljesítményű motorjával valamint méhsejtes szerkezetű hűtőjével mai napig az első modern automobilként tartják számon.

Rendkívüli népszerűséget hozott mind Jellineknek mind a Mercedesnek az 1901 márciusában megrendezésre kerülő Nizza környéki autóverseny, melyen a benevezett Mercedesek gyakorlatilag minden kategóriában legyőzhetetlenek voltak. 1901 márciusában és augusztusában jelentek meg a 12/16 LE és 8/11 LE testvérmodellek. Jellinek további megrendeléseinek köszönhetően a cannstatti Daimler üzem teljes kapacitással működött.

1902. június 23-án jegyezték be a Mercedest márkanévként és szeptember 26-án védték le. Emil Jellinek 1903 júniusában megkapta az engedélyt arra, hogy családnevét Jellinek-Mercedesre változtassa. „Bizonyára ez az első alkalom, hogy egy apa a lánya nevét viseli.” – fűzte hozzá Jellinek.

A Mercedes-csillag születése

A DMG már sikeres márkanévvel rendelkezett, hiányzott azonban egy jellegzetes, egyedi márkajegy. Ekkor jutott eszébe Gottlieb Daimler fiainak, a DMG-nél vezető pozícióban dolgozó Paulnak és Adolfnak, hogy 1900 márciusában csaknem 66 évesen elhunyt apjuk valaha a csillag szimbólumot használta.
Gottlieb Daimler 1872 és 1881 között a Deutz-gázmotorgyár műszaki igazgatója. Ottani tevékenysége kezdetén házát csillaggal jelölte egy Köln és Deutz városát ábrázoló képeslapon. Feleségének azt jelezte ezzel, hogy a gyára felett ez a csillag fog egyszer dicsőségesen tündökölni.

A DMG igazgatótanácsa elfogadta a javaslatot és 1909 júniusában egy háromágú és egy négyágú csillagot is bejegyeztetett áruvédjegyként. Mindkét csillagot levédték, de csak a háromágút használták, amely 1910-től tűnt fel elöl autóik hűtőjén.

A háromágú csillag Daimler azon törekvésének is szimbóluma, hogy a motorizáció univerzálisan, azaz földön, vízben és levegőben is megvalósuljon. Az évek során a csillaghoz különböző kiegészítések társultak. 1916-ban egy körbe foglalták, amelyben négy kis csillag és a Mercedes szó vagy a DMG üzemek neve (Untertürkheim ill. Berlin-Marienfelde) is helyet kapott.

1921 novemberében kérvényezte a DMG a használati mintaoltalmat a márkajelzés új változatára és bejegyeztetett egy körben elhelyezett háromágú plasztikus csillagot a szabadalmi hivatalnál a hűtő díszítő elemeként is. Védett márkajelzésként 1923 augusztusában került bejegyzésre.

„Minden úton jó csillag vezérel”

Az első világháborút követő infláció és értékesítési nehézségek – különösen a luxuscikkek esetében, melyekhez az autó is hozzátartozott – nehéz helyzetbe hozták a német autóipart. Csak a tőkeerős vállalatok jól bevezetett márkái maradhattak életképesek és gyakran ezek a vállalatok is egyesülésre kényszerültek. Így aztán a hosszú évek óta versenytársnak számító DMG és Benz & Cie. 1924-ben érdekközösséget hozott létre azért, hogy a tervezés, a gyártás, a vásárlás, az eladás valamint a reklám egységesítésével versenyképesek maradjanak. Ez idő alatt a két cég már többnyire közösen hirdette termékeit, de még külön márkajelzés alatt. Két évvel később, 1926 júniusában alakult meg a két legrégebbi autógyár (DMG, Benz & Cie.) egyesülésével a Daimler-Benz Részvénytársaság (Daimler-Benz AG). Végül megszületett egy új márkajelzés, amely a korábbi emblémák lényeges elemeit ötvözte: a DMG világhírű háromágú csillagát, amelyet körülölelt a „Mercedes” és az úgyszintén dicsőséges „Benz” márkanév, a két márkanevet pedig a Benz babérkoszorúja kötötte össze.

Ez a márkajelzés az évtizedek során alig változott, még ma is ez díszíti a Mercedes-Benz járműveket. A „jó csillag” a minőség és a biztonság szimbólumává vált, a Mercedes-Benz név pedig az egész világon a hagyomány, az innováció és az autógyártás jövőjének megtestesítője.

2009. Daimler AG. Alle Rechte vorbehalten.

Fordította: Czafik Szonja

Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
1946. október
47 %
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98