Dtum
Login with Facebookk
Kincskeres

A Mercedes

1886-1900
Az úttörők - az automobil feltalálása


1886. január 29-én Mannheimben Karl Benz szabadalmaztatásra jelentette be legfontosabb találmányát: egy háromkerekű gázmotorral hajtott járművet. Ugyanebben az évben fejezte be Gottlieb Daimler Cannstattban motorral hajtott hintóját. Ezek voltak a világ első automobiljai. Megalkotásukkal Benz és Daimler egymástól függetlenül látomásaikat váltották valóra: az álmot egy egyenletes hajtóerővel működtetett autóról.

Ennek megvalósításához egy motorra volt szükség. A motornak kicsinek és könnyűnek kellett lennie, hogy egy autóba beépíthető legyen, ugyanakkor elég erősnek ahhoz, hogy képes legyen hajtani a járművet. Ez a motor nem létezett addig, amíg Benz és munkatársa Wilhelm Maybach 1883-ban fel nem találta a világ első magas fordulatszámú benzinmotorját. Továbbfejlesztett változatát a „Standuhr”-t (külső megjelenésében állóórához hasonlított, innen kapta a nevét) egymástól teljesen eltérő járművekbe építették bele – többek között egy hintóba. Benz ezzel szemben szabadalmaztatott motoros autójával (Patent-Motorwagen) az első olyan járművet alkotta meg, amelyet mind a futóműve mind a motorja tekintetében autóként terveztek.

1900-1914
A Mercedes - a márka születése


A világ első modern automobilja a Mercedes. Elődeivel ellentétben sem hintóhoz sem kerékpárhoz nem hasonlít, megjelenése egyedülálló. Egyedi formája biztosítja azt, hogy nagy sebességnél is biztonságosan lehet irányítani. Ez a formatervezés ettől kezdve sok automobil-gyártó számára követendő minta lett.

Az új jármű megalkotását az automobil-rajongó üzletember, Emil Jellinek kezdeményezte, aki a francia Riviérán értékesítette a Daimler-Motor Társaság (Daimler Motoren Gesellschaft=DMG) autóit. Olyan jármű gyártására ösztönözte a DMG-t, amely gyorsabb minden eddigi modellnél, hisz a gyors autókra nagy volt a kereslet a vásárlók körében.

Jellinek kívánságára Wilhelm Maybach, a DMG főkonstruktőre, egy merőben új járművet fejlesztett ki, melyet Jellinek lánya után „Mercedes” névre keresztelt. Az autó kiállta a próbát, az 1901-ben megrendezett nizzai autóversenyen szinte minden futamot megnyert. A Mercedes név ettől kezdve szájról-szájra járt és megszületett a Mercedes márka.

1914-1945
Forradalmi áttörés - dízel és kompresszor


Az 1920-30-as évek a Mercedes életében a dízel- és a kompresszortechnika korszaka volt. 1923-ban sikerült a Benz & Cie. vállalatnak a világ első haszongépjárművek számára készült dízelmotorjainak sorozatgyártása. 13 évvel később a Daimler-Benz AG (Daimler-Benz Részvénytársaság) a világon elsőként szerelt fel dízelmotorral sorozatgyártású személyautót. Míg a haszonjárművekbe beépített dízelmotor a Benz & Cie. vállalatnál segítette elő az áttörést, addig a Daimler-Motor Társaság (DMG) 1921-től kezdve luxusautóik teljesítményét fokozta kompresszor segítségével. Ez világszerte egyedülálló volt. Ennek a technikának köszönhetően az S, SS, SSK Mercedes-Benz modellek dominálnak a nemzetközi versenyeken és mennydörgő motorjaikkal hozzájárultak ahhoz, hogy a korszakot „a viharos húszas évek” névvel illessék.

Jóllehet technikailag sikert sikerre halmoztak, az infláció és a gazdasági válság következtében anyagilag szorult helyzetbe került mind a Benz & Cie., mind a DMG. Fennmaradásuk érdekében a két vállalat egyesült. Csak az 1930-as évek elején kapott erőre teljesen az új Daimler-Benz AG. Amikor a nemzeti szocialisták hatalomra jutottak, az állami megbízások és a hadiipari termelés hozzájárultak a bevétel növekedéséhez. A háború idején túlnyomórészt kényszermunkásokkal helyettesítették a Wehrmachthoz besorozott munkásokat. A háború végén a Daimler-Benz AG üzemei romokban hevertek.

1945-1960
A gazdasági csoda évei - forma és sokféleség


A német gazdasági csoda évei alatt a Mercedes járművek megjelenése megváltozott. A 180-as modellel a vállalat 1953-ban áttért a Ponton Mercedesek gyártására, ez az új építési mód az autó formáját érinti. (A ponton elnevezés egy újságírótól származik, aki az újfajta „alvázat" egy pontonhídhoz hasonlította. A típust azóta világszerte ezen a néven ismerik.) Az új építési mód kiszorította a klasszikus építési módot, amelyet a kiálló sárhányó és a rövid hátsó túlnyúlás jellemzett. A 300 L modell lapos hűtőrácsával új markáns arculatot kapott, ami 1954 óta túlnyomórészt a haszongépjárművek frontjának jellegzetessége.

Ezzel egy időben a Daimler-Benz AG kidolgozta haszongépjármű-programját, mivel a teherszállítás egyre inkább a közutakra tevődött át. Míg a személyautóknál úgyszólván az exkluzivitás a legfőbb fokmérő, addig a haszongépjárműveknél a sokféleség. A teherautók és autóbuszok mellett a modellek palettáját most transzporterrel, kisbusszal és az úgynevezett Unimoggal bővítették. (Unimog = Universal Motor Gerät - Univerzális Motoros Jármű) A legfontosabb újítás az L 319 D transzporter, amelyet a Daimler-Benz az elosztó forgalom követelményeihez tervezett.

1960-1982
Előrelátás - biztonság és környezet


Az 1960-70-es évek a Daimler-Benz számára a biztonsági újítások korszaka. A vállalat kifejlesztette a blokkolásgátló rendszert (ABS=Anti-Blockier-System), amelynek a sorozatgyártása 1978-ban elkezdődött. A világon az első gyártóként 1981-ben bevezette az autókban a légzsákot. Ezek az újítások a járművek biztonságos közlekedése érdekében végzett évtizedeken át tartó munka eredményei: Már 1952-ben szabadalmaztatta a Daimler-Benz AG a Barényi Béla által feltalált gyűrődőzónás biztonsági karosszériaszerkezetet. 1959-ben elkezdték a tudományos igényű törésteszteket és a biztonságtechnikai kutatásokat.

A Daimler-Benz mérnökeinek szeme előtt a biztonság megteremtése mellett másik fontos cél is lebegett: az üzemanyag-takarékosság és ezzel együtt a környezeti károk csökkentése. Alternatív üzemanyagok felhasználásának lehetőségét kutatták és fokozottan építettek a kedvezőbb fogyasztású dízelmotorra. 1978-ban a Daimler-Benz bevezette az amerikai piacra az első luxuskivitelű dízel személyautót, a Mercedes-Benz 300 SD-t. 1982-ben a cég személyautó kínálatát a 190-essel bővítette, ez már a harmadik modellcsalád volt, a kevesebb benzin felhasználású kompakt járművek modellprogramjának palettáját bővítette.

1982-től napjainkig
Világszínvonal - általános és egyedi


A 80-as évek óta számos új kihívással kell szembenéznie a Mercedes-Benznek: A globalizált piacokon erősödik a verseny, a vásárlóknak egyre eltérőbb elképzelései vannak a megvásárolandó járműről és az erősen növekvő járműforgalom károsítja a környezetet.

A Mercedes-Benz időben reagált az új követelményekre: A termékoffenzíva keretében új kivitelű, felszereltségű és karosszériájú márkákat valamint újszerű járműkoncepciót fejlesztett ki azért, hogy nemzetközi vásárlóinak szerteágazó igényeihez a megfelelő terméket biztosíthassa. A Mercedes-Benz az egész világon kiépítette értékesítési és vásárlói hálózatát, és Németországon kívül új telephelyeken kezdte meg a személyautók és haszongépjárművek gyártását.

A környezetvédelem kihívására a vállalat a következő fejlesztésekkel válaszolt: tovább csökkentette járműveik üzemanyag-felhasználását, és károsanyag-kibocsátását, új újrahasznosítási koncepciót, környezetkímélő termelési eljárásokat dolgozott ki. A Mercedes-Benz személyautói és haszongépjárművei ma nemcsak az aktuális környezetvédelmi normáknak felelnek meg, hanem kielégítik a vásárlók legkülönbözőbb igényeit a világ bármely pontján.

Forrás: http://www.museum-mercedes-benz.com/

Fordította: Czafik Szonja

Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
1946. október
47 %
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98