Hogyan utazik a király?
Király Ő felségének egy osztrák császári és magyar király udvari külön vonata van. A két vonat szerkezete egészen egyforma, valamint a berendezése is; csak a czimerek különbözők. A magyar vonaton magyar czimer, korona és paizs, az osztrák vonaton a Habsburgok czimere látható. Külföldi utakon, vagy ha a király inkognito utazik, a czimereket leveszik a kocsikról. A kocsik, ép ugy, mint az udvari hintók sötétzöldre vannak festve és arany csikokkal diszitve. Nagyobb utakra rendesen 8-9 kocsiból alakul a vonat.
A vasúti személyzet és a cselédség a podgyásszal az első kocsiban foglal helyet. A második kocsiban ül Claudy udv. tanácsos, a király utazásainak igazgatója és Ő felségének személyes szolgái. A harmadik kocsi a királynak van fönntartva. A negyedik kocsi föl van osztva egy nagyobb szalonra és több és több szakaszra a főudvarmester, a második főhadsegéd és a kiséret számára. Az ötödik kocsiban ebédelnek. A hatodikban van a konyha. A hetedik kocsiban foglal helyet a katona és a kabinetiroda személyzete, az utolsó kocsikat pedig a cselédség foglalja el. A kocsik valamivel szélesebbek, mint a rendes luxusvonatok egymással, egymással harmonika-módjára vannak összekötve és fényesen ki vannak világitva.
Egy órával az indulás előtt a vonat készen áll és mindenki elfoglalja a helyét. A kiséret mindig a király előtt érkezik és a pályaudvaron várakozik. Ő felsége, akinek pontossága már közmondásos, néhány perczczel a vonat indulása előtt érkezik, fogadja a megjelentek üdvözlését és az állomásfőnök jelentését, aztán a hadsegéde kiséretében kocsira száll. Idő kimélése végett csaknem mindig éjjel utazik. A király kocsija egy háló szobából, egy dolgozó szobából és a hadsegéd szobájából áll. Ő felsége már este 9 órakor lefekszik, de viszont már 4-5 órakor reggel fölkel és dolgozik.
Igy utazott most Ő felsége legutóbb Berlinbe is, a német császár látogatására.