Dtum
Login with Facebookk
1901 | November

Megszületett George Gallup

1901. november 18-án megszületett George Gallup amerikai statisztikus, a közvélemény-kutatás úttörője.

Megosztás:
Szerkeszt?ő kommentár
George Gallup és a közvélemény-kutatás
Kántor Judit

"Statisztikailag bizonyítani tudnám, hogy van Isten."
(George Gallup)

 

A századforduló környékén született új tudomány, a statisztika rendkívül gyorsan népszerű módszerévé vált a természet- és a társadalomtudományoknak is. Használták minden lehető- és lehetetlen dologra az életünk során elfogyasztott húsmennyiség kiszámításától kezdve a népesség várható lélekszámának előrejelzéséig.


Az ipari fejlődés szinte törvényszerűen hozta magával, hogy előbb-utóbb szükségessé vált a piaci kereslet előzetes becslése és a közvélemény felmérése is. Az első időkben ezek a próbálkozások kevés sikerrel jártak.


A világ talán első, média által is szponzorált közvélemény kutatása az 1824-es elnökválasztás évében történt, amelyet Delawerben végeztek, "pártokat nem diszkriminálva". A kutatás eredményei: Andrew Jackson (335 szavazat), J. Quincy Adams (169), Henry Clay (19). (A kutatás pontatlan volt, mivel Adams-t választották meg elnöknek, Jacksonnak pedig még négy évet kellett várnia...)


1897-ben Dr. Harlow Gale volt az első elméleti szakember, aki a hirdetési trendeket tanulmányozta. 200 kérdőívet adott postára környékbeli üzletembereknek és elégedett volt, hogy húszat visszakapott - ez mindössze 10%-os válaszadási arányt jelent. Valószínűleg vagy Gale önkitöltős kérdőívének formátuma, vagy az ösztönzés hiánya vezethetett ilyen alacsony válaszadási arányhoz.


A bimbózó marketingkutatás két kudarcot is megélt az 1930-as években. Az első a gazdasági világválság, a második pedig a Literary Digest hírhedt elnökválasztási közvélemény-kutatásának fiaskója volt. A Literary Digest 20 millió "szavazólapot" postázott ki, kétmilliót kapott vissza... a kutatás végül a Rooseveltnek szóló szavazatokat 19%-al alulbecsülte.


Ami megmentette a marketingkutatást, az dr. George Gallup és a valószínűségi mintavétel volt, ám közel 20 éves munkájába került. Gallup egyetemi hallgató korában jelentkezett egy álláshirdetésre és házról-házra járó interjúkészítőként dolgozott.Egy olvasói felmérés során a teljesen kimerült és frusztrált ifjú elhatározta, hogy talál egy "jobb módszert".

 

Ezt a valószínűségi mintavételben találta meg, amely tudományos módszer: véletlenszerűen kiválasztott néhány fogyasztóra épít, akik milliókat képviselnek. Dr. Gallup az Editor& Publisherben 1930-ban közölt cikkben publikálta új elméletét és 1932-ben megkereste Ray Rubicam a new york-i Young&Rubicam hirdetési ügynökségtől.

 

Azt kívánták, hogy dr. Gallup hozza létre a reklámipar történetének első marketingkutatási osztályát! Az ügynökség néhány hónap alatt dinamikus kutatási osztály fölött rendelkezett, mely hozzásegítette ahhoz, hogy több haszonhoz jusson és jobb hirdetési munkát végezzen.


Az Amerikai Egyesült Államokban Gallup magán-jellegű közvélemény kutató intézetet hozott létre, melynek mottója: „Hallgattassanak meg az emberek!” Azóta az Intézet már a világ sok országában létrehozta helyi alintézeteit, a Magyar Gallup Intézet 1990-ben jött létre.


A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
Hetvenöt éves önkéntes Hetvenöt éves önkéntes
Hetvenöt éves önkéntes. A tettrekész hazafiságnak dicséretes példáját...
Séta a szinházak körül Séta a szinházak körül
Az operettek mostanában szinrekerülnek és műsoron maradnak, amig...
Semlegességből háborús részvétel Semlegességből háborús részvétel
A világháború kezdetén az Egyesült Államok valóban, őszintén a...
Kis gazda rovat Kis gazda rovat
A gazdának érdekében áll, hogy tejelő marháinak tejproduktumát...
Peltzer dr. világrekorddal legyőzte Lowet az angol bajnokságban Peltzer dr. világrekorddal legyőzte Lowet az angol bajnokságban
Egy újabb kellemetlen tapasztalattal lettünk gazdagabbak az idei...
Carpentier matche Londonban Carpentier matche Londonban
George Carpentier, a világhírű francia boxbajnok kötelezettséget...
A magyar vámpolitika és a háziipar A magyar vámpolitika és a háziipar
Sok szomorú esemény után végre Magyarország is oda jutott, hogy külön...
Az arany Az arany
Az amerikai válságot legtalálóbban jellemezte egy magyar pénzügyi...
Rakéta-autó Rakéta-autó
Az elmúlt hónapokban a berlini Avus-pályán az Oppel-féle...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98