1902 | Február

Titokzatos lelet egy hajóroncsban

Valerios Stais régész egy római hajóroncsban több tárgy között egy igen rozsdás fogaskereket talált 1902 februárjában.

Azóta további 81 töredéket találtak, melyek között 30, kézzel készített bronz fogaskerék van. A legnagyobb töredéknek 27 foga van.A kutatók úgy hiszik, hogy ezeket egy négyszögletes fakeret védte, melynek két, használati utasításokkal ellátott ajtaja volt.

A készüléket valószínűleg kurblival működtették. Bár eredete ismeretlen, a leírások legújabb vizsgálatai azt sugallják, hogy a készülék Kr.e. 100-150 körül készült, mielőtt egyáltalán hasonló eszközök megjelentek volna a világ más részein.

Szerkeszt?ő kommentár
Antikythera Mechanizmus
Kántor Judit

A római hajóroncsban az Antikythera Mechanizmus néven ismert ókori "számítógépet" találták meg. Valószínűleg az ókori görögök használták az asztronómiai ciklusok megjelenítésére. Kifinomult képalkotó technikák alkalmazásával, egy angol-görög kutatócsapat megvizsgálta az összetett szerkezet fennmaradt darabjait.

A Nature-ben publikált eredmények azt mutatják, hogy a szerkezetet a nap- és holdfogyatkozások előre jelzésére használhatták, a bronz fogaskerekek bonyolult elrendezése pedig bolygóinformációkat jeleníthetett meg. John Seiradakis, a thesszaloniki Arisztotelész Egyetem professzora szerint, nagyon fontos technológiáról van szó, mely ugyanolyan fontos, mint az építészet szempontjából az Akropolisz. Ugyanakkor nem minden szakértő ért egyet a csapat következtetéseivel.

Az egyik legátfogóbb tanulmányt egy brit történész, Derek Solla Price végezte, aki szerint a készüléket az égbolt információinak megjelenítésére és kiszámítására használták. Mindez nagyon fontos lehetett a mezőgazdasági és vallásos fesztiválok időzítése miatt. Egyes kutatók úgy hiszik, hogy a készüléket tanításra vagy navigációra is használhatták.

Bár Solla Price munkája igen sokat tett annak érdekében, hogy a kutatók minél többet megtudjanak a Mechanizmusról, interpretációját annak működéséről ma már nagyrészt elutasítják. A töredékek újbóli vizsgálatát és magyarázatát Michael Wright brit kutató végezte el 2002-2005 között. A kutató teljesen más funkciót tulajdonított a fogaskerekeknek. Az új kutatás ezen örökségen alapszik.

Non-invazív képalkotó rendszerek segítségével a csapat képes volt részletes képeket készíteni a készülékről és újabb információkat nyerni ki abból. A fő szerkezet egyetlen, központilag elhelyezett tárcsa az elülső lemezen, mely a görög zodiákust és az egyiptomi naptárt mutatja.

Hátul további két tárcsa kapott helyet, melyek a holdciklusok és a fogyatkozási minták idejének információit jelenítik meg. A korábbi felvetés, mely szerint a mechanizmus a fogyatkozásokat jelezhette előre, csak hipotézis volt. A készülék egyéb aspektusai már kevésbé biztosak, ilyen például a teljes készüléket alkotó fogaskerekek pontos száma.

Ugyanakkor a rendelkezésre álló töredékek betekintést nyújtanak a készülék által valószínűleg megjelenített információk komplexitásába.

Például a Hold néha némileg gyorsabban mozog az égen, mint máskor, elliptikus pályája miatt. Ennek legyőzésére a készülék tervezője egy speciális mechanizmussal kapcsolt össze két fogaskereket, hogy a szükséges változásokat megjeleníthesse.

A csapat emellett a Mechanizmus szövegéből is további részeket tudott megfejteni, ezzel megduplázódott a most már olvasható szöveg mennyisége. Mindezt a tárcsákkal kombinálva, az instrukciók azon lehetőségre céloznak, hogy az Antikythera Mechanizmus a bolygómozgásokat is meg tudta jeleníteni.

Michael Wright az egyik kutató, aki így gondolkodik. Rekonstrukciója 72 fogaskerékből áll, és azt sugallja, hogy a készülék egy asztronómiai óra lehetett, mely az akkoriban ismert, öt planéta mozgását ábrázolta.

Szinte minden, a mechanizmust vizsgáló kutató egyetért abban, hogy a készülék nem lehetett egyedi. Cicero ír is egy hasonló szerkezetről, melyet állítólag Arkhimédész készített. Azt a készüléket azonban Kr.e. 212-ben - amikor Arkhimédészt megölték Szürakuza kifosztásakor - ellopta Marcellus, római tábornok.

A készüléket családi örökségként őrizte a római család, melynek barátjaként Cicero talán látta is azt.

A műanyag kulisszatitkai A műanyag kulisszatitkai