Dtum
Login with Facebookk
1912 | Október

A vasutépitő gép

Szinte különösen cseng az ember fülébe. Gép, a melylyel vasutat lehet épiteni. Ez volna tehát az emberi elme legösszetettebb alkotása. Tudja mindenki, a ki valaha vasuton utazott, hogy mit jelent hegyet alaguttal keresztülfurni, szóval olyan munkák tömegét és ezerféleségét kell elvégezni, hogy azt egy géppel pótolni egész egyszerüen lehetetlen. A vasutépitésnél minden elképzelhető iparosmunka, minden épitési anyag külön-külön szerepel, ezeket tehát géppel nem lehet egységesen megcsinálni.

Van azonban a vasutépitésnek egy része, a melyet gépi erővel már néhány év óta tartó kisérletek alapján el lehet végezni. Ez a sinfektetés a talpfákkal és szögezéssel együtt. Ehhez azonban az alépitménynek, annak az épitménynek, a melyen a talpfák fekszenek, készen kell lenni. Az itt bemutatott képen azonban egy olyan gépet mutatunk be mégis, a mely nekiindul egy mezőnek s mögötte kész vasúti pálya marad.

Hogy az ellentmondást megmagyarázzuk, elmondjuk, hogy ez a gép a kanadai nagy fővasut vonalán dolgozik. A rettenetes hosszu pályának vannak olyan részei, a melyek a természettől fogva már sinfektetésre alkalmasan vizszintesek. Nem volt nehéz egy nagy földgyalut szerkeszteni, a mely előre, mintegy 15 méterre, kiegyengeti a talajt s különböző csigán szaladó karokkal leás vagy feltölt, s az igy géppel elkészitett terepre a már nem uj találmányu talpfa fektető és sinrakó gép közeledik.

A gép össze van kötve. A sinfektető gép előtt nyulik ki az egyengető földgyalu, e mögött van a sinfektető gép, s az összetett mozgásu gépre ilyenformán rá lehet mondani, hogy vasutépitő gép. A pálya természetesen csak annyira kész, hogy a gép maga mehet rajta, a teljes elkészitést még emberi kéznek kell elvégezni.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
Öt hét mulva gáz, három hét mulva villany és villamos lesz Budapesten Öt hét mulva gáz, három hét mulva villany és villamos lesz...
A felszabadulás óta több mint két hónap telt el és azóta erős ütemben...
Király Pál rekordfutása tíz kilométeren Király Pál rekordfutása tíz kilométeren
Egészen szürke, jelentéktelen eseménynek ígérkezett a MAFC-nak...
Az 1924. év periodikus üstökösei Az 1924. év periodikus üstökösei
Az 1924. év periodikus üstökösei. Az eddig ismeretes 25 időszakos...
Magyarország 1922. évi kardvívóbajnoksága Magyarország 1922. évi kardvívóbajnoksága
Az idei vívóidény legnagyobb ünnepe lezajlott. Magyarország ez évi...
Lenau szobra Lenau szobra
A német költészeti irodalom egyik jelese Lenau Miklós, a ki...
Az országház munkájáról Az országház munkájáról
Az országháznak sokszor oly zajos csarnokai bezárultak s a...
A király nem megy Dalmácziába A király nem megy Dalmácziába
Bécsi félhivatalos jelentések szerint a király könnyű meghűlés...
Husz jegynyomó gép beállitását tervezik a keleti pályaudvarra Husz jegynyomó gép beállitását tervezik a keleti pályaudvarra
A vasutüzem modernizálásának egyik immár megszokott kisérő jelensége...
Biztató számok a Konjunktúrakutató Intézet jelentéséből Biztató számok a Konjunktúrakutató Intézet jelentéséből
A Gazdaságkutató Intézet negyedévi jelentésének egyik legérdekesebb...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98