Dtum
Login with Facebookk
1902 | Július

A légkondicionálás szabadalmaztatása

1902. július 17-én elfogadták John Gorrie szabadalmi beadványát, melyet a klimatizálás alapelvének levédetésére nyújtott be. A készülék modelljének műszaki terveit Willis Haviland Carrier készítette.

Megosztás:
Szerkeszt?ő kommentár
A klimatizálás kezdetei
Kántor Judit

A történet valójában egy floridai kisvárosban kezdődött, ahol egy John Gorrie nevű fiatal orvos praktizált.

 

Az 1841-ben éppen tetőpontján lévő sárgaláz-járvány kellős közepén kapott állást Apalachicolában (Florida). Mikor azt látta, hogy a járvány a hidegebb hónapok beköszöntével gyorsan enyhült, arra a következtetésre jutott, hogy a kór legyőzésének kulcsa valószínűleg a hőmérséklet.

 

Úgy gondolta, hogy ha a kórház falain belül mesterségesen előidézi és fenntartja a kívánatos feltételeket, a betegség magától elmúlik. 1844-ben publikálta feltevéseit a "Commercial Advertiser" c. lapban. Cikkének címe: A maláriás betegségek megelőzéséről.


Az általa ideálisnak tartott hőmérséklet eléréséhez egy sajátos szerkezetet konstruált, egy jégtáblás hűtésű szellőztetési rendszert. A város vezetése kezdetben támogatta, ám egyre nehézkesebbé vált a kellő mennyiségű jég beszerzése. Ekkor döntött úgy, hogy megpróbálja a szükséges jégmennyiséget mesterséges úton előállítani.


A szerkezet működésének egyik alapelve ma is változatlan: a gázok hirtelen kiterjedésükkor hőt vonnak el a környezettől. A gyors kiterjedés eléréséhez érdemes először összenyomni, majd hagyni hirtelen normál állapotra kitágulni a gázt. Gorrie természetesen a legkönnyebben hozzáférhető gázzal dolgozott: a levegőt nyomta össze egy hengerben, amely persze gyors összenyomás esetén alaposan felmelegszik.

 

Gorrie egy szelepen keresztül a felmelegedett levegőt hideg víz befecskendezésével lehűtötte. A kiáramló levegő így olyan mértékben lehűlt, hogy képes volt egy hideg vízzel teli tartály körül elrendezett spirálcsőben áramolva jégtömbbé fagyasztani a vizet.


 

Szerkezetének másik változata a tengervíz/édesvíz különböző fagyáspontjának kihasználásán alapult. A levegő - kitágulva egy sós, tengervízzel töltött tartályban - a tengervizet (-5)-(-6) °Cfok körüli hőmérsékletre lehűti. A tartályba ezután normál édesvizet vagy esővizet tartalmazó kis fémdobozokat merített, amelyben a víz megfagyva jégkockákat eredményezett.

 

A megoldást olyan módon alakította ki, hogy egy elsődleges erőforrásra kapcsolva, értve ezen egy akkor már hagyományosnak mondható gőzgépet, a szerkezetet folyamatos üzemben lehetett tartani, azaz jeget gyártott.


A műszaki megoldás terveit Willis Haviland Carrier, amerikai fiatalember készítette. A világ ma őt tekinti a légkondicionálás feltalálójának.


Az elkészült modell ugyan nem volt tökéletes, de a gyakori rendellenességek és tömítetlenség miatti leállások ellenére nagy mennyiségben állította elő a jeget.


A Gorrie-t foglalkoztató problémák természetesen tovább éltek. A jéggyártó gépezet mechanikai működési elvein alapuló, egy hatékony hűtőgép megalkotásához szükséges módosításokat tartalmazó megoldást az USA-ban 1860-ban szabadalmaztatta a francia Ferdinand P. E. Carre (ammóniaabszorpciós rendszer).


A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
Három úrifiú egy színinövendék vezetése alatt kifosztotta a mezőkövesdi templomot Három úrifiú egy színinövendék vezetése alatt kifosztotta a...
Nagy izgalomba tartotta hetek óta Mezőkövesdet és környékét az a sok...
Alföldy Mihály - Levél Ady Endréhez Alföldy Mihály - Levél Ady Endréhez
A Nyugat c. folyóirat 1917. május 1. számában olvastam igen...
Erdélyi képeskönyv Erdélyi képeskönyv
Háromezerötszáz kilométert utazott végig a riporter a felszabaduló...
Elsülyedt hajók felkutatása Elsülyedt hajók felkutatása
Magában véve az a körülmény, hogy egy hajó elsülyed, eléggé tragikus....
Czirkusz a tálban Czirkusz a tálban
Jómódu emberek, a kik szeretik a nagy lakomákat, már nem elégszenek...
Auto-omnibusz szerencsétlenség Párisban Auto-omnibusz szerencsétlenség Párisban
Francziaországot egyre-másra sulyos katasztrófák látogatják meg....
Automobil – vasúti vágányon Automobil – vasúti vágányon
Az automobil ma már a leggyorsabb közlekedési eszköz. Menetsebessége...
Csatárok harca a bécsi stadionban Csatárok harca a bécsi stadionban
Magyarország – Ausztria 4:4 (4:2) A bécsi stadionban 45.000...
A rádiószonda kirándulása a sztratoszférába A rádiószonda kirándulása a sztratoszférába
Mindazt, amit a sztratoszférában utazók megtudni igyekeznek, de...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98