Dtum
Login with Facebookk
1942 | Május

Hogyan védenek a léggömbgátak? 2

Maga a léggömbgáz kétfajta lehet. Kevésbbé gyakori eset az, amikor a hármasával-négyesével összekötött léggömbök egész dróthálót emelnek a magasba „zárként”. Az ilyen rendszert nem lehet kellő magasságra felbocsátani, azonkívül igen körülményes a földre való visszahúzásuk is. Anglia kísérletezett leginkább ezzel a rendszerrel, de a sok sikertelenség miatt már abbahagyta. Gyakoribb az az eset, amikor a léggömböket egyenként bocsátják a magasba és maguk a tartókötelek alkotják a zárat, a léggömbgátat.

Lássuk ezt az utóbbi rendszert részletesebben! Az egyesével alkalmazott léggömbök egymástól való távolsága legkedvezőbben 150 méter, de a kevés léggömb miatt ez a távolság 500 méterig is növelhető. Még ekkor is hatékony lesz a zár! Százötven méternél még közelebb vonni egymáshoz a léggömböket: nem célszerű, mert a léggömbök összekeveredhetnek, felbocsátásuk és bevonásuk sem menne simán.

Felbocsátási magasságuk 3-5000 méter, ez a gyakorlatban használatos repülő-magassághoz igazodik. Hírek szerint a francia léggömbgát-kísérletek már 7000 méteres zármagasságot is eredményeztek, amelyet állítólag csoportos léggömb alkalmazással 10,000 (!) méter magasságig fokoztak. Ezt a hírt más kísérletek még nem igazolták, valószínűtlen is. A léggömbzárat a biztosítani kívánt területtől mintegy másfél-harmadfél kilométerre telepítik. A telepítés formája lehet félkör, vonal, kör vagy sakktábla formáció.

Lehet egy- esetleg többsoros is. Alakzata mindig a megvédendő terület nagyságától, formájától és jelentőségétől, katonai fontosságától függ. A legkorszerűbb forma a sakk-tábla alakzata. Igy védelmezik a gyárakat, ipari gócokat, pályaudvarokat, útcsomópontokat, városokat. Hogy hány léggömbből áll valamelyik zár, az mindig a megvédendő terület nagyságától függ, de természetesen jelentősen befolyásolja a rendelkezésre álló léggömbök száma is. Gyakran kevésbbé fontos helyeknek sűrűbb léggömbgáttal való megvédését el kell hanyagolni, hogy a fontos helyeken a védetem nagyságát, erejét növelni tudják. Átlagos képet alkothatunk magunknak a léggömbzár léggömbjeinek számáról, de elfogadjuk azt a megerősítésre szoruló adatot, hogy Londont jelenleg 600-700 léggömbből álló zár védi. Ez azonban a gyakorlatban kevésnek bizonyult.

Ha nincs elegendő léggömb, akkor csak az ellenség főbb berepülési irányvonalait zárják el - sugárszerűen - léggömbökkel. Nagy ellensége a léggömbzárnak a villámcsapás. A szigetelést a léggömbnél az előzőekben említett facsavarok végzik. A felbocsátó (bevonó) szerkezetnél - hogy a tartó drótkötélen keresztül villám, esetleg véletlenül a közelbe került magasfeszültségű áram a szerkezetet kezelő embert meg ne sértse, - közvetlenül és biztos módon vezetik le a földbe.

Angol kísérletek folytak a változó magasságú léggömbzárakkal. Ezeknek az a lényege, hogy az egyes léggömböket különböző magasságra bocsátják föl, a köztük lévő térközt is változtatva. Egyik ilyen használatos formációjuk: 3000 méterre felbocsátott léggömbök egymástó 400 méterre, ezek váltakozva 1200 méterre felbocsátott léggömbökkel, amelyek egymástól 150 méterre vannak. Német kísérletezők a léggömbök helyett úgynevezett „sárkányok”-at próbálták ki. Ezek formája a gyerekek készítette „sárkány”-hoz hasonló.

Ezeknek nagy előnye, hogy nem kell nekik töltőanyag, nem gond sem a hidrogén megszerzése, sem az ehhez szükséges gázpalackok nagy számban való előállítása, gyorsabban is lehet őket levegőbe emelni, mint a léggömböket. Nagy hátrányuk viszont, hogy használatuk majdnem teljesen a talajszéltől függ, csekély szélerősség mellett nem emelkednek a levegőbe. Hogy mégis használják őket, arra az a magyarázat, hogy rendkívül olcsón állíthatók elő; ha valamilyen lövedék el is találja őket, ennek hatásával szemben nem olyan érzékenyek. Talán leghatásosabb indok az alkalmazásukra, hogy sokkal kisebb célt mutatnak az ellenséges tűzfegyvereknek, mint a léggömb, így sokkal nehezebb egyáltalán el is találni őket!

A léggömbgátakat vagy állandóan a levegőben tartják, vagy csak időrésen. Időleges alkalmazásnál általában szürkülettől napfelkeltéig vannak a levegőben. Ilyenkor a légvédelem nem olyan hatékony, mint nappal, mert a támadó ellenséges gépeket csak fényszórómegvilágítás mellett vehetik tűz alá. Másrészt éjjel sokkal nehezebben - néha egyáltalában nem - vehető észre a levegőben lévő léggömbgát. A léggömbök feleresztése eléggé lassú az ezer méteres magasság eléréséhez két perc szükséges. Igy ha csak időlegesen van levegőben, elkéshetik, mert a támadó ellenséges repülőgépek már a megvédendő tárgy fölé értek.

Ha fenn van a légizár: meglepni nem lehet, ez bizonyítást nem kíván. Hogy mégsem lehet ezt a módozatot korlátlanul alkalmazni, annak egyszerű oka az, hogy az állandóan levegőben lévő ballonokat az időjárás már három-négy hónap után teljesen hasznavehetetlenné teszi. Már pedig egy-egy léggömb ára - a felbocsátó (bevonó) szerkezettel együtt - hatvanöt-hetvenezer pengő! Az állandó légizárnak még az is hátránya, hogy nappal kikerülhető, azaz az ellenséges repülőgépek föléje szállhatnak. Mivel a jelenlegi repülési magasság még mindig nagyobb, mint a jelenlegi léggömb felbocsátani magasság: a repülőgépek egyszerűen föléje szállnak a zárnak. Igaz, hogy ekkor a célzott bombavetésük is jóval csekélyebb értékű lesz, mintha alább szálltak volna.

A repülőgépeket különféle biztonsági szerkezetekkel kísérelték meg ellátni a léggömbgát ellen. Éles, drótvágó lemezeket szereltek fel a gép szárnyaira, de nem használt. A tartókötéllel való összeütközéskor kapott ütés egyszerűen felborította a repülőgépet. Állítólagos kísérletek folynak különlegesen szerkesztett „gátelhárító” repülőgépek szerkesztésére is, az eredmények ismeretlenek. Előnyei és hátrányai egyaránt vannak a léggömbgátnak. Azzal az előnnyel szemben, hogy a beléjük ütköző gépek felé elháríthatatlan akadályt jelentenek, szemben áll az a hátrányuk, hogy a léggömbgátaknak valóságos értékük csak éjjel van.

Lecsökkentik ugyan az ellenség támadókedvét, de akadályozzák mind a saját oldalon fellépő repülőgépek, mind a saját légvédelmi tüzérség működését. A nagy magasságra kényszerített ellenséges gépek találati valószínűsége kisebb a bombavetésnél, de ha meglepően következik be a támadás, csak lassan bocsátható fel a léggömbgát. Ha egy-két léggömb hiányzik is a zárról, a zár még teljes értékű marad, bár a költséges léggömb megsemmisülése érzékeny veszteség.

Szakképzett személyzet ugyan szükséges a léggömbgát kiszolgálására, de ez minden esetre hamarább képezhető ki és pótolható, mint a vadászgépek pilótái vagy a légvédelmi tüzérek. A léggömbök hamar tönkremennek, maga a rendszer is könnyen értéktelenné lesz, ha erős vihar vagy szél támad: de egyelőre a repülőgépekre szerelt védőberendezés inkább erkölcsi jelentőségű, semmint hatásában jelentős elhárító eszköz.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Óriási hangárokban töltik meg a Londont védő léggömbgátak ballonjait hidrogéngázzal. Sorakozó! A Londoni védő léggömbgátak ballonjait sokezer méternyi acélsodrony-pányvákon viszik ki a hangárból.
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Komjáthy Aladár -  Akasztás Komjáthy Aladár - Akasztás
Csörrent a kulcs, a porkoláb belépett s vállon érintette az...
A BBTE nyerte a tenisz csapatbajnokságot A BBTE nyerte a tenisz csapatbajnokságot
Vasárnap délután játszották le a férfi csapatbajnokságok utolsó...
Németországban a „paraszt” cím sokkal többet jelent, mint a „gazda” Németországban a „paraszt” cím sokkal többet jelent, mint...
Annak, aki ma Németországban jár, anélkül, hogy idevaló emberekkel...
A tejesüvegek alkonya A tejesüvegek alkonya
New-York város tanácsa rendeletet bocsátott ki, amelyben eltiltja a...
Arany Jánosra emlékezve Arany Jánosra emlékezve
Állottunk vizének mélységei felett… Tündöklő, őszi...
A. G. K. Brown nincs többé A. G. K. Brown nincs többé
A háború véres zivatara nem kíméli a sportemberek táborát sem....
Kifogástalanul dolgozik a lakáshivatal az ügyfél- és protekcióáradatban is Kifogástalanul dolgozik a lakáshivatal az ügyfél- és...
Dr. Szentmiklósi József főjegyző, a székesfővárosi lakáshivatal főnök...
A Kisgazda Párt elleni jogosulatlan kritikák A Kisgazda Párt elleni jogosulatlan kritikák
Balogh István miniszterelnökségi államtitkár a Kisgazda Párt győri...
Piac kell a magyar gyümölcsnek és főzeléknek Piac kell a magyar gyümölcsnek és főzeléknek
Az egyre szebben mutatkozó idei termés értékesítése nehéz feladat elé...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98