Dtum
Login with Facebookk
1902 | November

Az algyői híd eltolása

A rohamosan fejlődő tekhnika segélyével sok oly műszaki dolgot tudnak már végrehajtani, a mit még csak nem olyan régen is teljesen lehetetlennek tartottunk volna.

 

Ismeretes, hogy mily biztossággal tolnak már odább vagy emelnek fel templomokat, óriási szállókat, hatalmas épületeket: láthattunk erre példát Budapesten is a Margit-szigeten, hol a múlt télen több épületet emeltek feljebb magyar mérnökök teljes sikerrel.

 

De nem jár immár semmi különösebb nehézséggel a roppant sulyú vashidak odább helyezése sem; s a mi ezen műveletnél különösen meglepő, az az idő rendkívüli rövidsége, mely alatt a munkát végrehajtják, úgy hogy pl. a vasúti hidak eltolatása miatt még csak a közlekedés is alig akad fenn rövid időre.

 

A tavaszon a budapesti összekötő vasúti híd nagy részét újjal cserélték ki egy éjszaka, legújabban pedig az algyői tiszai hidnál hajtották végre ezt a műveletet.


Ennek a hidnak 104 méter hosszú középső vasszerkezete még teljesen jó állapotban volt, tehát elhatározták, hogy ezt a részt áttolják, a közelben épűlt új hid pilléreire.


Az érdekes művelet következőkép ment végbe:
A mint október 14-én hajnali három óra 45 perczkor átrobogott a hidon a szegedi személyvonat, rögtön felszedték a sineket, a Tisza két partját átfogó vasszerkezetet 12 víznyomású sajtóval leemelték a kőpillérekről, aztán az 5400 métermázsa sulyú hidrészletet tizenhat centiméternyire felemelték, majd nyolcz tolószerkezetre fektették, melyeket harminczkét ember mozgatott odább.

 

Perczenkint átlag tíz centiméterrel haladtak. Hatodfél óra alatt az új hid tengelyébe ért a régi hidrészlet s pontosan beillesztették az új alkatrészek közé, a mivel a munka befejezést nyert. Az a távolság, a melyről a régi hidrészletet az újhoz kellett tolni, huszonöt méter volt.


Az ujonnan összeállitott hidat három lokomotivval kipróbálták, azután a délután három óra 45 perczkor érkező nagy-váradi személyvonat vigan átrobogott rajta, mintha semmi sem történt volna.
Ezen meglepő munkálatokról közlött képünk akkor van felvéve, midőn a régi hid középső részét már egész közel tolták a part két oldalán felállított új hidrészletekhez, de még nem illesztették azokkal össze.

Megosztás:
Szerkeszt?ő kommentár
Algyői híd
Kántor Judit

A Nagyváradról kiinduló vasútvonal építésére az Alföld - Fiumei Vasúttársaság 1868-ban kapott engedélyt.

 

A megyét érintő szakaszokat 1869. november 11-én (Szeged-Zombor), 1870. június 16-án (Csaba-Hódmezővásárhely), illetve 1870. november 16-án (Hódmezővásárhely-Szeged) adták át. Nagyobb hidak épültek a Körösökön, a Tiszán és a Dráván. (A Dráva fahídja árvízi cölöp- kimosódás miatt 1882. szeptember 23- án egy személyvonat alatt leszakadt.)

 

Algyő határában a Tiszán elkészült az építésekor országos vasúti csúcstartónak számító 104 méter támaszközű, hatszoros rácsozású, hegeszvas meder- szerkezet. A híd szabad nyílása 100 méter volt.


A vonal másik hidász különlegessége, hogy Szeged határában a vonal a Cegléd- Szeged vasútvonalat vasúti felüljárón keresztezte.


A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98