Dtum
Login with Facebookk
1902 | Május

Középkori mulatságok

Budapesten a közelmúlt napokban rendezett lovagjátékok sokszorosan fölelevenítették a középkor két kedvelt mulatságának, a solymászatnak és lovagtornáknak emlékét. Érdekesnek tartjuk ez alkalommal megemlékezni ezekről a szép időtöltésekről annak a füzetnek nyomán, melyet a Tattersallban tartott fényes ünnepélyek rendezősége kiadott.


A sólyommal vadászás a középkornak egyik legdivatosabb mulatsága volt. Buda közelében a régi Pilis megyében, Solymár falú is annak az emléke, hogy ott valamikor a magyar király solymászai laktak.

 

Egy középkori angol költeményben a magyar király azzal vigasztalja búsongó leányát, hogy vadászatra viszi a bársonyos szekeren, aranyfátyollal a fején, a melybe azurkékkel himzik a liliomot. Aztán lóra ülnek. A királykisasszony nyergén a kápa arany, a zabla és a zabla lánczai zománczosak, bársony pokrócza a földet söpri.

 

Megkezdődik a hajtás. Az agár őzet, szarvast ver föl, a sólyom madarakat. A mikor az agár meg a sólyom dolgát végezte, az erdő tisztásán, lombsátor alatt lakomához ülnek. A lakoma alatt a hárfások, tánczosok, dalosok mulattatják a társaságot. A középkori embernek, a csaták után, a melyek csaknem szakadatlanul tartottak, a vadászat volt a pihenője.

 

Nem az a csöndes, veszedelmek hiján szükölködő mulatság volt az akkor, a mi manapság; akkor a hatalmas bölényt, az izmos medvét, a bősz vadkant egészen közelről kelevézzel, dárdával, karddal támadták; nem volt még hátul töltő puska és nem volt robbanó golyó.

 

Egész kis zajos, veszedelmekre áhitozó tábor volt akkor a vadászsereg. Ha a mulatság nem volt veszedelmes, ha csak szarvast, őzet, szárnyasokat kergettek, résztvettek benne a hölgyek is bíbor és bársony köntösben, lengő aranyfátylasan, bíbornyerges, arany- és zománcz-szerszámos pripákon.

 

A solymászás kiválóan hölgymulatság volt. Előttük járt a peczér lánczrafűzött kopóival. Az idomított sólymot néha maguk hordták aranylánczon a karjukon, máskor egész csapat sólymot az apródok czipeltek póznára lánczoltan.

 

A sólymok fején, a mig prédára nem bocsátották, piros bársonyból egy kis süveg volt, a mely eltakarta a szemüket, hogy oktalanul ne izgatódjanak s hogy az elbocsátáskor annál szenvedélyesebben vessék magukat a zsákmányra.

 

A középkorban a hölgyeknek nem a kanári, a papagáj volt a kedvelt madaruk, hanem a sólyom. Megesett azonban, és nem ritkán, kivált a kora-középkorban, hogy a hölgyek is vadásztak medvére és bölényre.

 

A monda szerint Nagy Károlyt egy izben a felbőszitett bölény megöli, ha nincs mellette a szép, a vakmerő, az erős Hildegard. Hildebránd sváb herczeg leánya; a vadat ő ejtette el dárdájával. Szent István első királyunk egyetlen fiát, Imre herczeget, a hildesheimi krónika szerint, vadkan tépte szét.

 

II. István királyt egy vadászaton egy Koros nevü vitéz szabadítja a medve karmai közűl. Nagy Lajos királyt is megöli a megsebzett medve, ha nincs oldalán Besenyő János lovászmester, hogy a bősz fenevadat kardjával megölje. Zrinyi Miklóst, a költőt, - mint ismeretes – vadkan ölte meg egy vadászaton.

 


A vadászaton kivül legelterjedtebb időtöltés volt a lovag-torna, lovagok mérkőzése, mely sokszor sebesüléssel, sőt halállal is végződött. Az ilyen játékokon, viadalokon azonban korán sem vehetett mindenki részt, csakis kifogástalan nemesi származású, lovaggá ütött levente. A leventeségre menendő zsenge gyermekségétől, rendszerint hétéves kortól fogva, valamely lovag udvarán nőtt fel, ott apródoskodott, kezdve a legkönnyebb szolgálaton, végezve a fegyverhordó tiszten.

 

A mikor aztán férfiúvá serdült, lovaggá ütötték. Napokon, sőt heteken át készült erre a fontos szertartásra. Az egyház megbőjtöltette és meggyónatta. A testi nemesség és lelki tisztaság jelképezésére a próba-torna előtt, a mely után lovaggá avatták, megfürdették nyilvánosan és fehér ruhát adtak rá. Azután attól a lovagtól, a kinek oldalán a leventeséget tanúlta, kapott teljes pánczélt, czimeres zárt sisakot, fegyverűl kardot és lándzsát, paripát, s ezután megtörtént a lovaggá ütés.

 


Nálunk azonban a lovagintézmény nem vert olyan mély és tartós gyökeret, mint nyugaton, főként mint Francziaországban. A magyar nemes születése jogán lovag volt, lovaggá ütés nélkül is. Mindazonáltal a lovag-szokások hozzánk is korán, már az Árpádok alatt, átszivárogtak. I. Béla királyunkról az a hagyomány, hogy száműzetésében, Lengyelországban, azzal szerzett magának feleséget és otthont, hogy a litvánok fejedelmét párbajban, lóháton, lándzsával harczolva, legyőzte.

 

Ez a mérkőzés aligha volt csak lovag-játék; ez a viadal komoly számba ment. Szent László királyunkat kora első lovagjának tartották. III. Béla Esztergomban lovag-játékokat rendezett, vendége, I. Frigyes császár mulattatására.

 

Az Anjou-ház uralkodása alatt a lovagi szokások könnyen vándorolhattak át hozzánk a franczia földről. Nagy Lajosról tudjuk, hogy mintája volt a lovagnak, hogy nemcsak a komoly, a véres háborúhoz értett, de hogy mulatságnak is szerette a lándzsa-törést.

 

A legtöbb emlékünk a Mátyás király korából maradt fönn. Az ő uralkodása alatt Budán, Visegrádon, külföldön is, a hol éppen tartózkodott, megszokott, mindennapi mulatság volt a lovag-játék. Koronázásakor s azután is többször, előkelő külföldieket ütött lovagokká.

 

A mikor második feleségét, Beatrixet Székesfejérvárról Budára hozta, útközben a vendég cseh, bajor és német herczegek több izben hevenyésztek tornát, a mikor lovon, lándzsával összecsaptak.

 

Egyszer aztán mind a két lovag úgy vágódott ki a nyeregből, hogy a királyi menyasszony hangosan fölsikoltott. Azt is tudjuk, hogy Mátyás maga is szerette a lándzsa-törést; hogy győzelmesen mérkőzött Holubárral, meg a cseh Suohlával, a kit utóbb zsiványkodásért fölakasztatott.


Míg virágjában volt a lovagság s a tornajáték, nemcsak a fejedelmek s a nemesség szertték, de a nép is szivesen nézte s lelkesen megbámúlta. Az egyház azonban, rendszerint ha valamely baleset történt, tiltakozott a torna divatja ellen, s azt a csatát, a mely lényegében játék volt, de végződhetett veszedelemmel is, olyankor bűnös hivalkodásnak, gonosz szándékú istenkisértésnek nevezte.


A tornára az alkalmat rendszerint valamely udvari ünnep, leginkább a fejedelmek házassága adta meg. Az ellenfelek az idő és szokás által szentesített módon hivták ki egymást a bajra, azaz: az egyik lovag a másiknak apródja által meztelen kardot küldött.

 

A kard átvétele a kihivás elfogadása volt. A mint ezen átestek, mindenki fél megválasztotta és megnevezte a maga biróságát, természetesen a legjobb nemes emberekből, a kik járatosak voltak a lovagszokásokban.

 

A viadal idejét és helyét aztán a biróság határozta meg. A biróság döntött abban is, hogy az ellenfelek alkalmasak-e lovagi bajvivásra, azaz megfelelnek-e a lovagi követelményeknek? A torna-törvény egyenként sorolja föl, kezdve a mindkét ágon való nemes születésen, hogy – ha a kérdés vitás, avagy homályos, mi mindent kell bizonyítania a lovagnak, hogy lovagnak elismertessék, s hogy torna-viadalra bocsássák.

 

Némely erkölcsi folt, a lopás példáúl olyan bűn volt, a mely a bünöst örökre kizárta a tornáról. Egyéb bünökre még szemet hunytak; de a lopás s nő ócsárlás nem kapott kegyelmet. A torna idejére a torna helyét sorompókkal zárták el, oldalain a hölgyeknek páholyt, azoknak az uraknak, a kiknek nem volt tisztük, a kik csak nézők voltak, emelvényeket, a bajvivóknak a sorompó két szembe eső oldalán két sátrat állítottak. Ha városban tartották a tornát, a sorompók fölállításával, a porondozás gondjával a város polgármesterét bizták meg.

 

A vivás előtt nehány nappal már megjelentek az ellenfelek a megjelölt helyen nagy és fényes kisérettel. Mindenik fél magával hozta a maga versenybiráit; mindenik fél hozott magával kürtösöket, heroldot (hirnököt), czímer- és zászlótartó apródokat, lovászokat és szolgákat. A bajvívást legalább háromszor kellett kikiáltani nyilvános helyen.

 

A kürtösök kürtöléssel összecsődítették az embereket, s a mikor már elégséges közönség gyűlt össze, a herold kikáltotta a bajvívás helyét és idejét. A viadal napjáig a társaság, a mely a tornán összeggyűlt, a bajvívó lovagokkal naponként nagy lakomát ült, esete meg – olykor hajnalig, fáklyafénynél tánczoltak. A bajvívásra játék-királyt választottak; ez a birákkal tartotta meg a szokásos próbákat; ők vizsgálták meg a mérkőzés előtt a bajvívók sisakját, czímerét, vértjét és fegyvereit.

 


A próbák és igazolásik a helyszinén folytak e, ott engedték meg, vagy tiltották el a mérkőzést. A torna-viadal krónikái két esetet ismernek, a melyben a lovagot eltiltották a tornától: ha lopott s ha asszonyt rágalmazott.

 

A vakmerőt, a ki a mondott bűnökben ludas volt s mégis lovagias mérkőzésre jelentkezett, nemcsak a viadalról tiltották el; de legtöbbször nyomban meg is lakoltatták. Elvették tőle a szépen szerzámozott paripát, őt pedig a szolgákkal és lovászokkal elpáholtatták.

 

 

A ki nőt sértett meg oktalanúl, azt megütlegelték, aztán ló helyett a korlát gerendájára ültették, nyilvánosan elismertették vele, hogy hazudott és rágalmazott s végűl alázatosan bocsánatot kellett kérnie a megsértett asszonytól. A lovag-törvények még egy vétket büntettek szigoruan, a tornáról való kizárással: ha a lovag kamatra adott kölcsön pénzt.

 

A középkor a harácsot, jogtalan cselekedetnek tartotta ugyan, de nem erkölcsi foltnak; a rabló törhetett lándzsát, de nem a tolvaj, a ki úgy lopott, hogy életét nem koczkáztatta és nem az uzsorás; mert a pénzzel való üzérkedés a középkorban nem volt nemes emberhez méltó foglalkozás.


Miután a birák mindent rendben találtak, ha a bajvivóknak sem származásban, sem erkölcsben nem volt olyas fogyatkozásuk, a miért alkalmatlanok lettek volna a lándzsa-törésre: megkezdődött a viadal.

 

A bajvívókat a szembenéző két oldalról, lóháton, leeresztett sisakrostélylyal, fegyvertelenül csatlósok vezették a porondra, apródjaiktól ott vették át a ár megvizsgált lándzsát s aztán egymásnak mentek.

 

Ha semmi olyas baleset nem történt, a mely megakaszthatta, vagy meg is szakíthatta a viadal lefolyását, rendszerint három lándzsát törtek egymás után, s végűl még egyenes karddal is viaskodtak. Megtörtént azonban, gyakran, hogy egyik-másik lovag kibukott a nyeregből, hogy karját, vagy lábát ficzamította ki, a mikor aztán más lovag állott a helyére.

 

Az olyan csel, vagy fogás a viadalban, a mely megbénitotta az ellenséget, nemcsak a torna-szabályoknak, de a lovagi becsületnek is sérelme volt. A győztes lovagnak jutalom járt, a melyet rendszerint az adott, a kinek udvarán a tornát tartották, s a jutalmat a győztesnek a legrangosabb, vagy a legszebb nő adta át.

 

Ez utóbbi esetben, némely helyen, némely időkben megesett, hogy a jutalmat osztó hölgy a jutalmat egy csókkal toldta meg. Semmi föltünéssel, semmi megszólással sem járt a győztes lovag ilyetén megcsókolása.

<<
<
1
2
3
4
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Lovagi torna Solymászat
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98