Dtum
Login with Facebookk
1903 | Március

Mótoros kocsik a vasutakon

Újítás a vasúti közlekedésben

 

A vasúti technikának az utóbbi időben mutatkozó rohamos fejlődése a főbb vonalakon való közekedésnek hatalmas lendületet adott.

A modern vasútépítés nagy sebsségű gőzlokomotívokkal próbálkozik s újabb és újabb típusú mozdonyok építése által igyekszik tökéletesíteni a közlekedést, bár a sikert megnehezíti az a körülmény, hogy a lokomotív sebsségének és munkabirásának fokozását gátolják a meglevő felépitmények.

A közúti automobilok sebességét is állandóan fokozzák, úgy hogy pl. már a Serpollet-Gardner párisi cég közúti gőz-automobiljával 121 kilométer óránkénti sebsséget ért el.

Bámulatos eredménynyel kisérleteztek Németországban Berkin közelében villamos-mótoros kocsikkal a Marienfelde és Zossen közti 23 kilométer hosszú katonai vasúton, a hol 164 kilométer volt a legnagyobb sebesség.

Egyedül a viczinális vasutak vonatai maradtak meg évtizedek óta sokat gúnyolt, lassú döczögésük mellett.

Érthető tehát az érdeklődés, melylyel a nagyközönség a vasúti technika legújabb vívmánya, a mótoros vasúti kocsi felé fordul, mely elsősorban arra van hivatva, hogy a viczinálisokon tegye gyorsabbá és jobbá a személyszállitást.

Boros Béni, az aradi és csanádi egyesűlt vasutak egykori elnökigazgatója volt az első, a ki nálunk gyakorlatilag foglalkozott azzal, hogy a csekély személy-forgalommal biró helyi-érdekű vonatokon is szétválasztható legyen a személy- és teherárú-forgalom.

Már 1894-ben,midőn az *Alföldi első gazdasági vasút* épűlt, megpendítette az eszmét, hogy a személyforgalom gyorsabb lebonyolitására mótorkocsikat alkalmazzanak. Kisérletezett is ilynekekkel, de mielőtt kedves tervét megvalósithatta volna, elszólitotta őt a halál.

A vasúttársaság vezetősége azonban az elhunyt elnökigazgató nyomdokain haladt s az aradi és csanádi egyesűlt vasutak üzemében kezelt *Alföldi első gazdasági vasút* igazgatósága már 1900-ban elhatározta, hogy a kovácsháza-csabai keskenyvágányú vonalon mótoros személykocsikat hoz forgaloma.

Tárgyalásba bocsátkoztak a Ganz és társa céggel; s ennek eredményeképpen a Ganz és társa megbizást kapott gey keskeny vágányúmótoros kocsi építésére.

Egyik képünkön bemutatjuk ezen kocsit, melyet 1902 májusban adtak át a forgalomnak.

Megosztás:
Szerkeszt?ő kommentár
Mótoros kocsik
Kántor Judit

Ezen újszerű kocsikon a kocsivezető állás, - melyen a közúti villamos kocsikéhoz hasonló indító- és fék-emeltyűn kívűl a kis állókazán és két apró tápszivattyú van elhelyezve, - a kocsi első fülkéjét foglalja el. Itt helyezhető el a csekély mennyiségű szén és víz,mely 50 kilométernyi útra elegendő.


Maga a gőzmótor lent az alvázban, egy légmentesen elzárt, félig olajjal megtöltött öntöttvas burkolatban működik s közvetlenűl kapcsolva hajtja az első kerékpárt. A gép működése épen úgy szabályozható, mint akármelyik mozdonyé. Hasonlókép szabályozható a menet iránya is, előre vagy hátra.


A fűtés s általában a gépezet kezelése oly egyszerű, hogy azt a kocsivezetőmaga elvégzi. Külöön fűtőre tehát, - mint a lokomotivokon- nincs szükség.


A mótorkocsihoz, melyhez rendszerint még mellékkocsikat sorolnak, csakkét ember kell: a kocsivezető és a kalauz; míg a mozdonyvonatnál mozdonyvezetőre, fűtőre, vonatvezetőre, kalauzra és legkevesebb kétfékezőre van szükség.


Igaz, hogy a mótorkocsi minden tanya és nagyobb útkeresztezésnél felvesz és letesz utasokat, a mit a mozdony- és vegyesvonatokkal nem lehetett megtenni, de ez a körűlmény nagyban hozzájárúlt a fenti erdmény eléréséhez. A gyors közlekedésnek pedig nincs hátrányára, mert a mótorkocsi pár pillanat alatt ismét a régi sebességgel halad tova.


Sok időt és még több költséget takarít meg a szegény ember bevásárlásainál azáltal, hogy nem kell előbb a távol fekvő pályaudvarra gyalogolnia és sok értéktelen árú nyer értéket kzében, ha felkeresheti a helyi központ piaczát.


Látva a sikert, melyezen újitástkisérte, az intéző körök elhatározták, hogy az aradi és csanádi egyesűlt vautak rendes nyomtávu vonalain is életbe léptetik a mótorkocsi forgalmat.


Már is 10 újkocsi épűl, melyekhez a gőzmótorokat a magyar kir. államvasutak gépgyára készíti.


A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Gőzmotoros kocsi Az Alföldi első gazdasági vasút gőzmotoros kocsija Az Arad-csanádi egyesült vasutak új gőzmotoros kocsija
Cikk-ajánló
Törpe lovacskák Törpe lovacskák
Ezelőtt három esztendővel az amerikai lapokban az a hihetetlenül...
Schöpflin Aladár: Válasz egy levélre Schöpflin Aladár: Válasz egy levélre
Fogadja, kérem, köszönetemet szíves soraiért, nemcsak azért, mert...
Szabadság és rend Szabadság és rend
Magyarok, emberek! Mit tántorogtok, mint az ittasok az új...
Külváros Külváros
Idősebb Andrássy Gyula a Sugárutat a főváros díszének szánta. A...
Rumbold Gyula és Szücs István Rumbold Gyula és Szücs István
A háboru hozta egymás mellé Rumbold Gyulának, az FTC hátvédjének és...
A testalkatról le lehet olvasni a lelki tulajdonságokat, három alapforma A testalkatról le lehet olvasni a lelki tulajdonságokat, három...
Kretsmer megállapításai szerint a testalkatnak három alapformája van:...
A MAC birkózó versenye A MAC birkózó versenye
A Munkácsy-utcai főgimnázium tornacsarnokában szombaton és vasárnap...
Kígyó-szanatórium Kígyó-szanatórium
Ilyen is van már. Kígyó-szanatórium, ahol jóltartják, gondosan...
Borzalmas bányaszerencsétlenség Borzalmas bányaszerencsétlenség
Földrengés egy bányabeomlás miatt. Strasszfurtból rémes...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98