Dtum
Login with Facebookk
HIRDETÉS
1903 | Március

Mótoros kocsik a vasutakon

Újítás a vasúti közlekedésben

 

A vasúti technikának az utóbbi időben mutatkozó rohamos fejlődése a főbb vonalakon való közekedésnek hatalmas lendületet adott.

A modern vasútépítés nagy sebsségű gőzlokomotívokkal próbálkozik s újabb és újabb típusú mozdonyok építése által igyekszik tökéletesíteni a közlekedést, bár a sikert megnehezíti az a körülmény, hogy a lokomotív sebsségének és munkabirásának fokozását gátolják a meglevő felépitmények.

A közúti automobilok sebességét is állandóan fokozzák, úgy hogy pl. már a Serpollet-Gardner párisi cég közúti gőz-automobiljával 121 kilométer óránkénti sebsséget ért el.

Bámulatos eredménynyel kisérleteztek Németországban Berkin közelében villamos-mótoros kocsikkal a Marienfelde és Zossen közti 23 kilométer hosszú katonai vasúton, a hol 164 kilométer volt a legnagyobb sebesség.

Egyedül a viczinális vasutak vonatai maradtak meg évtizedek óta sokat gúnyolt, lassú döczögésük mellett.

Érthető tehát az érdeklődés, melylyel a nagyközönség a vasúti technika legújabb vívmánya, a mótoros vasúti kocsi felé fordul, mely elsősorban arra van hivatva, hogy a viczinálisokon tegye gyorsabbá és jobbá a személyszállitást.

Boros Béni, az aradi és csanádi egyesűlt vasutak egykori elnökigazgatója volt az első, a ki nálunk gyakorlatilag foglalkozott azzal, hogy a csekély személy-forgalommal biró helyi-érdekű vonatokon is szétválasztható legyen a személy- és teherárú-forgalom.

Már 1894-ben,midőn az *Alföldi első gazdasági vasút* épűlt, megpendítette az eszmét, hogy a személyforgalom gyorsabb lebonyolitására mótorkocsikat alkalmazzanak. Kisérletezett is ilynekekkel, de mielőtt kedves tervét megvalósithatta volna, elszólitotta őt a halál.

A vasúttársaság vezetősége azonban az elhunyt elnökigazgató nyomdokain haladt s az aradi és csanádi egyesűlt vasutak üzemében kezelt *Alföldi első gazdasági vasút* igazgatósága már 1900-ban elhatározta, hogy a kovácsháza-csabai keskenyvágányú vonalon mótoros személykocsikat hoz forgaloma.

Tárgyalásba bocsátkoztak a Ganz és társa céggel; s ennek eredményeképpen a Ganz és társa megbizást kapott gey keskeny vágányúmótoros kocsi építésére.

Egyik képünkön bemutatjuk ezen kocsit, melyet 1902 májusban adtak át a forgalomnak.

Megosztás:
Szerkeszt?ő kommentár
Mótoros kocsik
Kántor Judit

Ezen újszerű kocsikon a kocsivezető állás, - melyen a közúti villamos kocsikéhoz hasonló indító- és fék-emeltyűn kívűl a kis állókazán és két apró tápszivattyú van elhelyezve, - a kocsi első fülkéjét foglalja el. Itt helyezhető el a csekély mennyiségű szén és víz,mely 50 kilométernyi útra elegendő.


Maga a gőzmótor lent az alvázban, egy légmentesen elzárt, félig olajjal megtöltött öntöttvas burkolatban működik s közvetlenűl kapcsolva hajtja az első kerékpárt. A gép működése épen úgy szabályozható, mint akármelyik mozdonyé. Hasonlókép szabályozható a menet iránya is, előre vagy hátra.


A fűtés s általában a gépezet kezelése oly egyszerű, hogy azt a kocsivezetőmaga elvégzi. Külöön fűtőre tehát, - mint a lokomotivokon- nincs szükség.


A mótorkocsihoz, melyhez rendszerint még mellékkocsikat sorolnak, csakkét ember kell: a kocsivezető és a kalauz; míg a mozdonyvonatnál mozdonyvezetőre, fűtőre, vonatvezetőre, kalauzra és legkevesebb kétfékezőre van szükség.


Igaz, hogy a mótorkocsi minden tanya és nagyobb útkeresztezésnél felvesz és letesz utasokat, a mit a mozdony- és vegyesvonatokkal nem lehetett megtenni, de ez a körűlmény nagyban hozzájárúlt a fenti erdmény eléréséhez. A gyors közlekedésnek pedig nincs hátrányára, mert a mótorkocsi pár pillanat alatt ismét a régi sebességgel halad tova.


Sok időt és még több költséget takarít meg a szegény ember bevásárlásainál azáltal, hogy nem kell előbb a távol fekvő pályaudvarra gyalogolnia és sok értéktelen árú nyer értéket kzében, ha felkeresheti a helyi központ piaczát.


Látva a sikert, melyezen újitástkisérte, az intéző körök elhatározták, hogy az aradi és csanádi egyesűlt vautak rendes nyomtávu vonalain is életbe léptetik a mótorkocsi forgalmat.


Már is 10 újkocsi épűl, melyekhez a gőzmótorokat a magyar kir. államvasutak gépgyára készíti.


A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Gőzmotoros kocsi Az Alföldi első gazdasági vasút gőzmotoros kocsija Az Arad-csanádi egyesült vasutak új gőzmotoros kocsija
HIRDETÉS
Cikk-ajánló
Legenda a nyúlparikásról Legenda a nyúlparikásról
..."Minden falunak van ilyen Gazsija. Egy olyan megrugdalt, utolsó,...
Torontáli benzin-mótor! Torontáli benzin-mótor!
Ezen mótorok az 1898. évi steyri kiállitáson diszoklevéllel lettek...
A benzinkut-hadjárat A benzinkut-hadjárat
A benzinkutak körül megindult versengés ismét sokáig foglalkoztatta...
Teleki kiengesztelő politikája Teleki kiengesztelő politikája
Azok a politikai nyilatkozatok, amelyek az uj esztendővel...
Újpest – Sparta (Prága) 1:1 (1:1) Újpest – Sparta (Prága) 1:1 (1:1)
A Sparta vasárnapi veresége után óriási győzni akarással startolt az...
Az első tank Az első tank
A nevezetes páncélos autóknak, amelyeket az angolok a Somme-menti és...
Wientől Orsováig. A nemzetközi motorcsónakverseny Wientől Orsováig. A nemzetközi motorcsónakverseny
Szeptember hó 20-én 17 motorcsónak startolt a wieni Duna-kanálisból,...
Most, hogy Tisza árterülete napról-napra apad, bontakozik csak ki a háromnapos árviz pusztitása! Most, hogy Tisza árterülete napról-napra apad, bontakozik csak ki a...
Tokaj alsó részét, leginkább a szegénység utcáit borította el az...
Metropolis Metropolis
Az Ufa filmgyár monumentális filmjének, a Metropolisnak szüzséjét...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98