Dtum
Login with Facebookk
1904 | Február

Az uj ágyuk bemutatása

A közös hadügyminiszter meghívására az osztrák és magyar delegáczió tagjai február 17-ikén Bécsben megszemlélték az uj tábori ágyukkal való lövő-kisérleteket. A magyar delegátusokat Széll Kálmán alelnök, az osztrákokat Gautsch elnök vezette.

A delegátusokat a lövőtéren Pietrich lovag hadügyminiszter fogadta, felvilágositásokkal pedig Kropacsek tűzőrségi főfelügyelő szolgált. A lövő-kisérletek a delegátusok érdeklődését mindvégig a legnagyobb mértékben lekötötték. Szemléltetően mutatták be a régi és uj ágyuk szembeszökő különbségeit.

Míg a régi ágyúknál minden lövés után új beigazitás válik szükségessé, az ágyú helyéből kimozdúl és a régi ágyúval perczenként csak 6-7 lövés tehető, addig az új ágyúval 12 lövés sikerül perczenként, az ágyú csöve önmagától visszaszökik helyére, úgy, hogy a további lövésekhez új beigazitás egyáltalán nem szükséges.

Megosztás:
Szerkeszt?ő kommentár
Torpedó
Kántor Judit

A torpedó, ez a szivar formájába öltözködött szörnyeteg, nemcsak azóta népszerű nálunk, amióta a japániak tönkretettek vele egypár orosz hajót. Éppen nálunk, Magyarországon nagy és állandó a hírneve azóta, amióta tudjuk, hogy a kétségtelenül legharciasabb magyar ember, Zubovics Fedor kapitány újabb találmányaival és javításaival tökéletesítette ezt a víz alatt járó és spanyol nevű robbantószerszámot.

De éppen azért, mert a neve nálunk népszerű, a valódi mivolta a köztudatban kissé elhomályosodott. Ez rendesen együtt jár a népszerűséggel. Hogy csak egy példát idézzek: a Duna-parti villamos vonal kiépülése előtt a budapesti publikum az Akadémiát sokkal inkább mint végállomást fogta fel, semmint tudományos intézetet — talán nem egészen oktalanul. Ma pedig már az Akadémia még csak végállomás sem. A népszerűsége teljesen porba esett.


Nem így a torpedóé. Annak a közkedvelt voltát a Japán-szimpátiánk csak megöregbítette, ahhoz azonban egy cseppet sem járult hozzá, hogy a szerkezetét, természetét s ún. "hasznát" jobban megismerjük. Hiszen csak a minap hallottam, éppen a Japán kávéházban — ott legharciasabb a hangulat mostanában — a csodálkozó felkiáltást: "Hogy lehet, hogy a torpedó a tenger alá süllyed, és mégsem folyik be a kéményén a víz?"


Ennek pedig nagyon egyszerű a magyarázata. Ti. a torpedónak nincsen kéménye. Mert a torpedó nem valami hajóféleség, hanem olyan lövedék, amely megindítva (kilőve), a maga erejéből halad bizonyos meghatározott mélységben a víz alatt, hogy céljához, az ellenséges hajóhoz érve az ahhoz való hozzáütközés által felrobbanjon, s mentül nagyobb kárt okozzon.


1866-ban készítette Whitehead az első torpedót, mely azonban csak nagyon tökéletlen kis játékszer volt a maiakhoz képest, amelyeket joggal neveztek el "emberi ésszel bíró halnak".


A külsejében csakugyan a halnak az alakját mímeli a torpedó, de a belsejében olyan bonyolult és finom szerkezetkomplexum van, aminőt csak emberi agyvelő képes kitalálni. Ez a szerkezettömeg pedig három részre oszlik fel. Az első a robbanás okozására való, a második a hajtómű, a harmadik és legelmésebb pedig az irányító és egyensúlyozó.


A robbanó részt a legkönnyebb leírni. A torpedó hegyébe szög van beleillesztve, elég lazán arra, hogy ütközéskor beleszaladjon a torpedó testébe, s megüsse a mögötte elhelyezett kapszlit. A kapszli mögött és körött van az úgynevezett pisztolytöltés, száraz lőgyapot, amely a kapszli tüzétől felrobbanik, s meggyújtja az igazi robbanótöltést, amely modern torpedónál ötven, sőt száz kilogramm nedves lőgyapotból áll. Ha tudjuk, hogy az a nihilistabomba, amely Sándor cárt megölte, mindössze két kilót nyomott, tudunk magunknak valami fogalmat alkotni arról, hogy mi az, amikor száz kiló lőgyapot változik át gázzá, vagyis robbanik fel.



A hajtószerkezetnek kívül is látható része a torpedó farka: egy egyszerű csavar, olyan, aminő a propellereket is hajtja. Ez fúrja bele magát a vízbe, s tolja maga előtt a torpedót. Működésbe abban a pillanatban jön, amikor a torpedót a kilövőcsőből beletaszítják a vízbe, műkifejezéssel: lanszírozzák. Ekkor a belsejében lévő, komprimált levegőt magába foglaló kamarán automatikusan megnyílik egy rés, s a kiáradó levegő rááradva szél alakjában a csavar kelepelőjére, megindítja, elevenné teszi a vashalat, amely megy mindaddig, amíg a levegőben tart.

 

A sebessége, amellyel halad, tizenöt-húsz méter másodpercenként, tehát véghetetlenül kevesebb az ágyúgolyóénál, amely nyolcszáz-ezer métert halad ugyanannyi idő alatt. Kevesebb ennél azért nem lehet a torpedó sebessége, mert akkor előállhatna az a körülmény, hogy a naszád, amelyről kilőtték, s amely rendkívül gyorsan járó, fürge szerszám, s amelyet nem lehet egy pillanat alatt megállítani, túlszaladna rajta, s esetleg az útját állva, önmagát lőné agyon.


A legelmésebb része a torpedónak, mint már említettem, az a szerkezet, amely az irányítására és a vízben való helyes egyensúlyozására szolgál. A legfontosabb dolog a torpedónál az, hogy az irányt, amelyben kilőtték, egész futása alatt megtartsa, el ne térjen tőle se balra, se jobbra, se lefelé, se felfelé. Mert ha oldalt kitér, akkor a célba vett hajó orra vagy fara mellett fog elhaladni, ha pedig a vízszintes irányát változtatja meg, akkor vagy felbukkanik a víz színére, és láthatóvá, tehát kikerülhetővé lesz, vagy pedig ártalmatlanul keresztülbújik a hajó feneke alatt. Vagyis semmit sem ér, ha nem a kellő mélységben s a megszabott irányban halad.


A kellő mélységben való tartásra alkalmas készüléket már maga Whitehead megkonstruálta. A torpedó farkán, a csavar felett van két vasból készült kormánylap, amelyet szintén a kiáramló levegő szabályoz. Ha a torpedó a kelleténél feljebb emelkedik a vízben, a levegő, kevesebb nyomása alatt lévén, gyorsabban áramlik, s felfelé fordítja a vaslapokat, amelyek így (a lejtő törvényénél fogva) lefelé kormányozzák a vashalat. Ha a torpedó túlságos mélyre kezd süllyedni, az ellenkező eset áll be, s a lefelé hajló lapok felfelé igazítják. A kellő mélység megtartásának a problémája ezzel tehát meg van oldva.


Sokkal nehezebb volt kitalálni a biztos módját annak, hogy a torpedót a hullámverés, a saját mozgása, esetleg a saját részaránytalansága ki ne vesse az egyenes irányból. Ezt a feladatot csak akkor tudták megoldani, amikor rájöttek, hogy a torpedót komplikálni lehet a biciklivel.


A bicikli, amikor megy, akkor áll, de amikor áll, rögtön lefekszik. Tetszik tudni, hogy ez a groteszk módon elmondott igazság nem csoda, hanem egy fizikai törvénynek a megnyilvánulása. A szabad tengely törvényéé. Ha a kereket vagy más olyan tárgyat veszek a kezembe, amelynek a tömege tengely köré sorakozik, mozgathatom ide-oda anélkül, hogy valami ellenállásra találnék nála. De ha ugyanazt a tárgyat megperdítem, és a tengelyénél fogva oldalra akarom fordítani, azt veszem észre, hogy makacskodik. Nem akar elfordulni, iparkodik megtartani azt az irányt, amelyet a megindításkor kapott. A pörgettyűvel vagy a búgócsigával mindenki hamarosan meggyőződhetik erről az igazságról, amely egyébként közkeletű, amióta tudjuk, hogy a bicikli szinte megingathatatlan erővel csúfolja ki a nehézkedés törvényét, s talpra áll, amint forgatják.



Tehát egy ilyen biciklikerék — helyesebben monocikli — tartja benne a torpedót is a helyes irányban. Véghetetlen gyorsasággal pergő nehéz kerék van a torpedó gyomrában, s amint kilőtték, megindul, a szabad tengely makacsságával kényszerítve bele a lövedéket a nyílegyenes irányba. Annyira megbízható ez a geniális szerkezet, hogy még nagy hullámjárásban is megtartja irányát a torpedó két kilométer, sőt nagyobb távolságon keresztül is. Pedig amikor még nem találták fel, csak négy-hatszáz méternyi távolságra lehetett a találás reményével elküldeni a torpedót.


Ez a mai torpedó szerkezete.


S ismerve ezt a bonyolult és kényes konstrukciót, nyilvánvalóvá válik előttünk, hogy a torpedóval való bánás valóságos művészet. Hullámzó tengeren, legtöbbször éjjel, apró, táncoló és sebes haladásban levő naszádokról kilőni a víz alá úgy, hogy sikeresen ütközzék bele a másfél, két kilométer távolságban levő és szintén mozgó és őrködő célba: olyan feladat, amelynek a megoldásához nemcsak gyakorlat, gyorsaság, pontosság, nemcsak aritmetika, mértan, haditudomány kell, hanem higgadtság, lélekjelenlét s már-már a genialitásig menő magafeltalálás és önállóság is. Valóságos divinatív erő.


Azért meg is válogatják az embereket, akikre rábízzák. Meg azért is, mert a torpedónak darabja kereken 12.000 koronába kerül. Igaz azonban, hogy húszmilliót tesz tönkre, ha oldalba talál egy páncélos csatahajót.


Cholnoky Viktor


A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
A  német Ady-antológia A német Ady-antológia
A Nyugat január 15-i számában Király György kinek munkásságát messzi...
Az ostoros álskorpió Az ostoros álskorpió
Kelet-Indiában, de legfőképpen Jáva szigetén honos ez a visszataszitó...
Windett Frigyes lesz a B. T. C. football kapitánya Windett Frigyes lesz a B. T. C. football kapitánya
Windett Frigyes a jeles angol football-játékos, az őszi idényre...
Tragikus baleset a női tőrcsapat bajnokságon Tragikus baleset a női tőrcsapat bajnokságon
Súlyos sportbaleset áldozata lett ma délben Pavlevits Béláné sz....
A cseh-tót légió toborzása Olaszországban A cseh-tót légió toborzása Olaszországban
Hazatérők egybehangzó vallomása szerint az adernói táborban a cseh-tó...
Merénylet Hitler ellen Merénylet Hitler ellen
Mint a Német Távirati Iroda értesül, a Führer az összeesküvés...
Shrubb uj rekordjai Shrubb uj rekordjai
Shrubb, az elpusztíthatatlan rekordtörő legutóbb szombaton uj...
Prónay állásfoglalása Bethlennel szemben Prónay állásfoglalása Bethlennel szemben
Gróf Bethlen István miniszterelnöknek Prónay Pállal való lovagias...
A képzőművészeti szemle A képzőművészeti szemle
Aba Novák minden más kortársától meglehetősen élesen elkülönülő...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98