Dtum
Login with Facebookk
1909 | Április

A vasút történetéből

Az ötvenes és hatvanas években az erdélyrészi „üzletes” örmény, ha feljött az ország fővárosába, vagy pláne Bécsbe utazott, körülbelül ugy érezte magát, mint a ki háboruba megy. Soká, nagyon soká lesz távol, sokféle baleset érheti és legszerencsésebb esetben is az ide-oda utazás hetekbe kerül a „dilizsansz”-on, postakocsin, vagy a fuvarvállalkozó „forspont”-jain.

Nem tartozott a ritkaságok közé, hogy egyik,másik gondosabb családapa, mielőtt hosszu utra kelt, meghatóan össze-vissza csókolta családja tagjait, elkészitette a végrendeletét és érzékeny bucsut vett a várostól, falutól, családtól, ismerőstől, kapufélfától.

A szomoru valóságok mellett pedig gyakran ott szerepelt a tréfás események sorozata, amikor pl. a nehéz utazószekér kerekei elakadtak a kátyuban, viharban, esőben átázott az egész alkalmatosság, szóval: a mikor az utas ott állott, hogy: no most! sem előre, sem hátra!

Micsoda mesébe illő kényelmi állapotot jelentett ehhez képest az első – vasút, a melynek egyik hü képmását közöljük.

Persze ezt a vasutat a forspontok kényelmetlen voltának szempontjából kell szemlélnünk, mert a mai viszonyok és igényekhez képest az első vasút szerkezete, alakja, anygsága mosolyra késztet.

Természetesen. Hisz az első kis, alacsony vasút, az a szerény méretü gőzmozdony rendkivül hasonlithatott valamely nagyitó üvegen keresztül nézett gyermekjátékhoz. Vontatóképessége, menetszabályossága rendkivül kezdetleges volt. Ilyen volt a vsaut háromnegyed évszázaddal meghaladó idő előtt.

Hasonlitsuk most össze ezzel az egyidejüleg közölt másik képünkön látható teljesen modern amerikai gőzmozdonyt, vasutat. Micsoda hatalmas arányok és méretek nyilvánulnak meg általa, micsoda modern technikai erő van felhalmozva ebben a vasszörnyetegben, a mely őrületes gyorsasággal száguld végig a góliátsineken.

Óriási gőzfejlesztő kazán nehezedik a kerekekre, rettentő sulyt képvisel maga a gép, a mely ennek daczára pokoli ebességgel rohan a czél felé. Mily egyszerü volt hajdan és mily szövevényes a mai vasúti közlekedés, gépezet, stb.szerkezete. És vajjon hol lesz a megállás, a végkifejlődés? Egyáltalán lesz-e?...

…Ma, háromnegyed évszázadot meghaladó idő multán, felelevenitünk a vasutról egy visszaemlékezést. Mikor Stephenson bemutatta találmányát a mérnököknek, valaki azt kérdezte, hogy csakugyan bizik-e találmánya sikerében:
- Igen –volt a felelet.
- De ha nem sikerül és szégyent vall?
- Az az én bajom – mondta Stephenson.
- Hátha a találmánya – birkákat gázol el?...
- Az az ő bajuk!

Ime: a régmult és a jelen.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Az első német gőzmozdony 1835-ből Modern amerikai gyorsvonatu gőzmozdony
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Póruljárnak a szegedi cigányok, mert bojkottálták a pünkösdi dalosversenyt Póruljárnak a szegedi cigányok, mert bojkottálták a pünkösdi...
magyarországi munkások országos dalárszövetsége pünkösd két napján...
Profi győzelmek, gólesők a Magyar Kupában Profi győzelmek, gólesők a Magyar Kupában
A legklasszikusabb magyar díjért, a Magyar Kupáért vasárnap tizennégy...
A sztroboszkóp A sztroboszkóp
Ezt a titokzatos nevű rádióműszert az amerikai technikusok találták...
Színházi bemutatók Színházi bemutatók
Dialógus-dráma, amelynek hatása elsősorban azon múlik, tudja-e az író...
A világ legnagyobb órája
Az 1903-ban megnyitandó st.-louisi világkiállitás számára jelenleg...
Apróságok
A fővárosban feltűnően elszaporodtak a tüzelő-szélhámosok. Férfiak és...
Fényszóró a zsebben Fényszóró a zsebben
A zsebben hordozható fényszóró olyan nagy, mint a közismert köralaku...
Apróságok Apróságok
Boldogan jelentjük, hogy tavasz, az igazi tavasz, jogerősen és...
Nagy István kiállítása Nagy István kiállítása
Áldatlan kiállítási viszonyainkra mi sem jellemzőbb annál, hogy még...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98