Dtum
Login with Facebookk
1910 | Augusztus

Dupla vagy – semmi!...

Régi dolog, hogy sokkal könnyebb rombolni, mint építeni. Egy szerencsétlen, hamis interciókat szolgáló ötlet hosszu évek nehéz és érdemes munkájának eredményeit teheti tönkre. Amiként tönkre tette a csepeli gyár sportegyletének minden eddigi erkölcsi eredményeit az a szerencsétlen gondolat, mely a gyár sport-egyesületét beleolvasztotta egy fővárosi egyesületbe.
Mindenki tudja, hogy a Weisz Manfréd-féle hadfelszerelési művek sportegyesületéről, a Csepeli Atletikai Klubról van szó, mely a labdarugó szövetség iránt érzett merő dacból föladta önállóságát, lokális jellegét és hiu vágytól sarkalva, beleolvadt a Budapesti Atletikai Klubba. Hogy ebben a beleolvadásban a CsAK mindent kockáztatott és mindent nyert, az csak a két egyesület barátait vagy ellenségeit töltheti el örömmel vagy bosszusággal. Bennünket, a nyilvánosságot, mindez nem érdekel. De foglalkozni kell az ügy tanulságaival, melyek igen alkalmasak arra, hogy okulást vonjunk le belőlük.


Kétségtelen ugyanis az, hogy a Weisz Manfréd-féle gyártelepek hivatalnokainak és munkásainak a komoly sportmunkára való egyesülése igen nagy nyereség volt a magyar testnevelésügynek; aminthogy általában nyeresége sportunknak minden uj egyesület. De amig az egyéb társadalmi sportegyesülések legalább csak a testi kultúra terjedése és terjesztése szempontjából érdemelnék figyelmet, addig egy-egy ilyen nagy iparvállalat keretei között alakuló sportegyesületnek a sportjelentőségen messze tulterjedő szociális fontossága is van.


Nem okvetlen szükséges, hogy a modern társadalom-tudomány mélységes problémáival behatóan foglalkozzék valaki, ha észre akarja venni azokat a pontokat, amelyekben közgazdasági életünk legnagyobb problémája, a munkás kérdés, érintkezik a sportkérdéssel. Minden ujságolvasó és átlagműveltségü ember megértheti azt, hogy a munkásszociologiának két fő müködési tere van. Egyik: a társadalmi osztályok és a nemzeti eszmék ellen folyó szervezett izgatás ellensulyozása és hatálytalanítása. A másik: az alkoholizmus korlátozása. Prédikációval és szépen megírt értekezésekkel egyik téren sem lehet sikert elérni. A társadalmi osztálygyülöletet a mesteségesen emelt válaszfalak ledöntésével, nemzetköziség mételyét a szivek mélyén szunnyadó nemzeti virtusok öntudatra lobbanásával lehet ellensulyozni. És ez alkohol élvezet szenvedélyét csak egy olyan nagyobb szenvedély tüzének ápolásával irthatunk ki munkásainkból, amely a pálinkás boltok és kocsmák helyett az Isten szabad ege alá vonja a pihenő órákban egy erősebb szenvedély kielégítésére.


Nem kell példákért az egyedül üdvözítő Angliába mennünk. A szemünk előtt fejlődő magyar, különösen budapesti sportélet ezernyi elő példával igazolja azt, hogy a testedző sportoknak csodálatos társadalmi hivelláló? erejök van. Nem egy élő példa áll előttünk, hogy a munkás egy sorban, sőt egy egyletben sportol a mágnás ifjuval. A társadalmi rang demokratikus egyenlőséggé olvad ott, ahol nemes hevülettel és acélos izommal, küzd az ifju a legősibb emberi természetnek, az erőnek érvényesüléséért. Mert az erő kultusza örök és állandó emberi természet, amely egyformán meg van a kérges kezü munkásban épugy, mint a rózsás körmeit gondosan ápoló főrangu vérben. De míg az erő kultusza a XX.-ik században a magasabb intellektuális képességekkel bíróknál öntudatos eszköz nemzeti és faji erősködésünk érdekében addig az alacsonyabb müveltségi fokuaknál az csak öntudatlan kielégítése a természetesebb emberi ős-szenvedélynek.

A XIX-ik század rohamos kultur-reneszánsza a klasszikus görög gymnaziális nevelési rendszerben megtalálta azt az alapot, amelyen az erő öskultuszát beleilleszthetjük a modern életbe, amelyen a születés és rang előnyei megszünnek és csupán csak az ember testi és lelki erői szerzik meg a pálmát a legjobbnak. Nemcsak nemzeti, nemcsak testnevelési, hanem általános kulturai szempontból is gyönyörü hivatás várt tehát a Csepeli Athletikai Klubra, mikor vállalkozott arra, hogy az érdekkörébe eső óriási munkástömeget a testi kultúra neutrális alapjain vezesse be az igazi nemzeti és szociális kulturába és a magyar munkás lelkében szunynyadó sportszenvedély kielégítésével vonja el őket vasárnaponként az alkohol testileg-lelkileg káros élvezésétől.


Gyönyörü hivatás és végtelenül hálás munka!...És a CsAK.-nak szerencsés helyzete is volt. Weisz Manfréd bőkezüsége és modern lelkülete teljesen lehetővé tette rája nézve az anyagi boldogulás utját, ami már magában véve is félsiker. Az anyagilag kevésbé szerencsés hasonló célu magyar egyesületeket, a Törekvés SpE. Budapesten, az Egyetértés Győrött, a Vasutas SC. Kolozsvárott, Piskin és Temesvárott sokkalta nehezebb körülmények között és a siker jóval kevesebb reményével kezdették meg müködésüket és ma minden komoly közgazdasági, szociologus és sportember előtt sokkal jelentősebb és nagyobb sulyu egyesületek ezek, mint a fővárosi sportegyesületek jó 50 százaléka. Mert az említett munkás egyletek tényleg kulturmissziót végeznek a gyakorlatban a legnehezebb terepen, míg azok az ugynevezett első oszályu egyletek csak 10-50 sportoló ember társaskörét és cégérét képezik. A társadalmi kulturmisszió – olyan értelemben mint azt a munkás sportegyesületek csinálják – csak alapszabályaik papirosán van meg. Ez okból a CsAK. már megalakulása pillanatában fontosabb szerve volt a magyar testikulturának, mint sok olyan egyesületünk, melynek football csapatát a MLSz. szabályai az I. osztályba sorolták. Csak a csapatát – mert az egyletet osztályozni nem lehet.


De a CsAK-nak osztályozásra szükség nem volt. Vagy komoly alakulás volt az, vagy nem. Ha komoly volt: jellegének és óriási szociális és kulturális hivatásánál fogva első osztályba sorakozott csapat nélkül is a legelső sorba illő szerve lett volna a magyar testi kulturának. Mert a CsAK.-nál a fontos az, hogy mennyi munkást hódit el az izgatóktól és az alkoholtól; ellenben teljesen mellékes, hogy a MLSz. szabályai milyen osztályba küldik csapataikat. Ha jó a csapat, mérkőzéseket és ellenfelet kap bőven, ha harmadosztályunak csufolják is és a munkások szeretetét az eredmények, nem pedig a címek vivják ki.


A szépen indult müködés azonban derékban tört ketté. Egy szerencsétlen gondolat és teljesen érthetetlen befolyás, az egylet vezetőségét rábírta egy fővárosi egylettel való fuzióra. Ezzel a csepeli gyárak munkás-egylete megszünt és helyette kapunk egy sablon, közönséges fővárosi egyletet, amely már jellegénél fogva sem alkalmas a CsAK.-hoz füzödött nagy szociális munka elvégzésére. Ezért fájlalhatja minden komoly tényező, hogy egy oly szépen induló csepeli gyári egyesületben azok kerekedtek felül akik a pillanatnyi külső sikert föláldozták a lényeget, a gyönyörü szociális tartalmat.
Amit ezzel a szép egylettel footballozói csináltak, az veszedelmesen hasonlít a hazard játékos elvéhez: dupla vagy semmi!
És az eredmény: - semmi!

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98