Dtum
Login with Facebookk
1914 | Augusztus

A turbina

Néhány évvel ezelőtt még igen kevés ember hitt abban, hogy a turbinarendszer valamikor is uralkodója lesz a hajtóműveknek, azt pedig, hogy ilyen hamar hóditja meg a világot, még a szakemberek sem hitték. Pedig ma már 30.000 lóerős gőzturbinák és 20.000 lóerős vizturbinák nem is tartoznak a ritkaságok közé. A mi két ábránk a szabadvizsugár turbinarendszert mutatja be két jellegzetességében, s leirásunk a rendszer ismertetését is adja.

A vizierők fölhasználására a rendkivül sokféle turbinarendszer közül két olyan rendszer van, amelyek mögött minden más redszer messze elmarad. Az egyik a Francis turbinarendszer, amelyet az amerikai Francis mérnök talált föl, a másik a szabadsugár turbinarendszer, amelyet Zuppringer német mérnök alkotott meg 1846-ban, de amelyet teljesen jogtalanul neveznek széltében hosszában Pelton turbinának. Pelton amerikai mérnöknek csak annyi köze van a Zuppringer-féle szabadsugár turbinához, hogy ő volt az, aki e turbina jóságát fölismerve, bevezette és elsőnek állitotta föl Amerikában. – De amint Amerikát a Vespucci Amerigo nevü olasz hajósról nevezték el, aki pedig csak Columbus után ment ki az uj világrészbe, Zuppringer is megvigasztalódhatik, ha az ő találmányát Pelton-turbinának hivják.

Ez emlitett két turbinarendszer között alkalmazási és szerkezeti különbségek is vannak. – A szabadsugár turbinát csak nagy magasságu vizesésnél használják, amikor legalább is 15 méter magasságra van szükség, mig a Francis-turbinákat alacsony esésü vizierőknél alkalmazzák. E két különbségből már azonnal látható, hogy a Francis-turbina van jobban elterjedve, hiszen sokkal több a kis magasságu vizesés, mint a 15 méteres. A szerkezeti különbség a kettő között abban áll, hogy mig a szabadsugár-turbináknál, mint a neve is mondja a viz nagy nyomás alatt, szabadon zuhan egy hüvelyből a kanalas kerékre, a Francis-turbinánál a futókeréken kivül egy különleges vezetőkerék is van, amely a futókereket átfogja.

 

A Francis-turbinának csavarformáju lapátjai vannak, amelyekre a viz sugárirányban zuhan, s a középpont közelében hagyja ismét el a kereket. A vezetőkerék a sugárirány megadására szolgál s a hozzáfolyást szabályozza. A szabadsugár-turbinánál mindez nem kell. A viz a hüvelyből, amelynek keresztmetszete szabályozható, óriási nyomással zuhan a kerék lapát, illetve kanalakra, amelyek vályu éllel elválasztva begörbitett fenékkel birnak, hogy a viz eleven ereje mindaddig hasson, mig csak a nyomás ereje arra képessé teszi. A sima lapon ütköző vizsugár jó része szétfröccsen és sokat veszit eleven erejéből, de ennél a kanalas keréknél az eleven erő 85 százaléka hasznositható.

 

A bemutatott Zuppringer-féle szabadsugár-turbina 14.500 lóerejü, s Württembergben épült. Két ilyen kereke van, s annak ellenére, hogy egy-egy kerék több, mint 7000 lóerő kifejtésére van igénybe véve alapjában véve nem nagy. Átmérője 2.9 m. Ha pedig tekintetbe vesszük, hogy a kereklapátokra 27 atmoszférikus nyomással tódul a viz, elképzelhetjük, hogy milyen kitünő és erős anyagból kell a lapátoknak készülniök.

 

Az alsó képen az egész turbina elrendezést mutatjuk be. A nagyságról az első kerék mérete is elég fogalmat nyújt, de itt is képzetet nyerhetünk, ha a turbinakerék csapágyszekrényénél álló embert megnézzük. Ez nem magasabb, mint a csapágyszekrény átmérője. A turbinarendszerek hatalmas mértékben terjednek az egész világon s egyre nagyobb és nagyobb méretüre épülnek.

A legnagyobb vizierők Svéd- és Németországban vannak Európában. Svédország vizierejében 6 millió, Norvégia vizierejében 7 millió lóerő van. Európa legnagyobb vizierőműve Norvégiában van Rjukamfos-ban. Itt tiz darab egyenként 14.500 lóerős szabadsugár-turbina áll üzemben.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Würtembergben megépített 14.500 lóerős turbina telep teljes képe. A lapátos szabadsugár turbina-kerekek be vannak építve A szabadsugár, vagy Zuppringer-féle német tanulmányú turbina kanalas turbinakereke
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Hevesi Sándor - Helvey Laura (1852-1931) Hevesi Sándor - Helvey Laura (1852-1931)
Egy fejezet a magyar színjátszás fejlődéséből Eltemettük Helvey...
FC Barcelona – FTC 2:0 (0:0) FC Barcelona – FTC 2:0 (0:0)
Mi kezdünk széllel. Elfogódottan játszunk az első percekben, s öt...
Országuti kerékpárverseny Országuti kerékpárverseny
A Kispest-Szentlőrinci Kerékpár Egylet országuti kerékpárversenye a...
Az utlevelekről szóló törvényjavaslat a főrendiházban Az utlevelekről szóló törvényjavaslat a főrendiházban
A főrendiház jan. 26-iki ülése iránt nagy volt az érdeklődés. A...
A papírnélküli cigaretta A papírnélküli cigaretta
Már hetek óta izgalomban tartja a szakköröket egy világraszóló...
Lindbergh újra az Atlanti-óceán felett Lindbergh újra az Atlanti-óceán felett
Charles Lindbergh, aki évekkel ezelőtt elsőnek repülte át az...
Egységes pártot óhajt a kormány Egységes pártot óhajt a kormány
Egységes pártot óhajt a kormány, fegyelmezett, homogén többséget,...
Szomorú helyzetjelentés a kecskeméti szőlő- és gyümölcsfrontról Szomorú helyzetjelentés a kecskeméti szőlő- és...
Kecskemét, a csengő barack és a szóló szőlő hazája szomorú szüret...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98