Dtum
Login with Facebookk
1918 | Augusztus

Katonahidak

Most, hogy egy német hidász katonatiszt találmányát akarjuk ismertetni, el kell mondanunk, hogy eddig milyen módon végezték el a mederszelvény megrajzolását, s hogyan mérték a folyóvíz sebességét.

Kifeszítettek egy kötelet a folyón keresztül, beleült egy csónakba négy-hat katona és a kifeszített kötél mellett vezették a csolnakot át a tulsó partra. Két katona mindegyikénél volt egy-egy – rendesen 4-6 méter hosszu mérőrud méteres beosztással, ezeket a rudakat minden méter távolságában a kifeszített kötélnek ledugták a folyófenékig. Ha nem volt elég hosszu a rúd, a felső végénél megtoldották s így mérték meg, hogy milyen mély egyes helyeken a folyó. Ezeket a mérési adatokat följegyezték s partra érve fölrajzolták egy papirosra.

Igy kapták meg rajzban a mederszelvényt. Ebből a vízmennyiség egyik fontos adata már megkapható. A sebesség ugy mérték, hogy a folyóba belehelyeztek egy üres gömböt, a parton lemértek száz métert, s órával a kézben a parton figyelték, hogy az eleresztett uszó gömb mennyi idő alatt tesz meg a víz sodrán száz méter távolságot. Amint látjuk tehát, ha nem is bonyolult, de mindenesetre hosszadalmas eljárás az egész dolog.

Thenne utásztiszt nevéhez fűződik az uj folyammérőkészülék föltalálása. Olyan a szerkezete, mint a rugós számozó bélyegzőé. Ha bélyegzünk vele s lenyomjuk, önmagától fordul tovább, a folytatólagos számokat ad. Ez is olyan. A parton elhelyezzük súlyos, fenékre tapasztó terheléssel, s a fölötte elhelyezett rud segélyével vonszoljuk a folyó fenekén.

Ha a terep nem változnék, a tartórud is mindig ugyanabban a hosszban maradna meg a kezeinkben, de amint a terep sulyed, vagyis a mederszelvény mélyebbé válik, ez a tapintó kis gép is mélyebb, hosszabb utat tesz meg, míg ujra földet ér. Ezt az utmeghosszabbodást a gépbe szerelt viaszlapra egy tű egyszerűen bekarcolja ugy, hogy mire a kifeszített kötél mentén a csónak folytonos menés közben a tulsó partra érkezik, a vízből kihuzott gép rajzban adja meg a meder szelvényét.

Van ezenkívül ezen a kis gépen egy olyan redőnyszerkezet, amely mindig abban a pillanatban nyilik, mikor a tapintófenék uj mélységre érkezik. Ezen a nyiláson abban a pillanatban átfolyik a víz. A víz sebességétől függ, hogy a nyilásnál elhelyezett másik tű milyen görbe vonalat rajzol egy másik viaszlapra. Ezzel az eljárással a folyómeder szelvényének rajza, a víz sebessége, szóval minden adat, amely a katonai hidverés céljaira kell, annyi idő alatt áll a hidászok rendelkezésére, amennyi idő kell ahhoz, hogy a csónak az egyik partról a másikra vonszoltassék egy kifeszített kötél mellett. A rajzbeli adatokból néhány pillanat alatt minden szükséges szám és méret megkapható.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Érdekes kapáló, szántó és kaszáló gépeket készít Svájc
Most zajlott le Pozsonyban az őszi Duna Vásár. Szlovákia nagy...
Az automobilok okozta egészségi ártalmak Az automobilok okozta egészségi ártalmak
Az automobilok okozta egészségi ártalomra hívják föl a figyelmet...
Tittoni és Bülov találkozása Tittoni és Bülov találkozása
Az olasz külügyminiszter és a német kanczellára húsvéti ünnepek alatt...
A népek helyzete A népek helyzete
Ha egy tekintetet vetünk az utóbbi idők jelenségeire, bizony sajnosan...
Halálosvégű verekedés a Csömöri-úton Halálosvégű verekedés a Csömöri-úton
Szombatról vasárnapra virradó éjszaka Bende János munkás ittas fővel...
Uj repülőgép Uj repülőgép
A levegő meghóditásának korát éljük. Szeretnénk szabadulni a földi...
Nuvolari győzött az első magyar autóvilágversenyen Nuvolari győzött az első magyar autóvilágversenyen
Vasárnap délelőtt a főváros lakossága valósággal megszállta a...
Az álhirek terjesztői ellen Az álhirek terjesztői ellen
A belügyminiszter leiratot küldött a törvényhatóságokhoz, a melyben...
Hogyan végeztek a nyilasok Bajcsy Fülöppel?
Az első világháború után az osztrák magyar monarchia hadseregének...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98