Dtum
Login with Facebookk
1921 | Március

A Lambert - féle siklóhajó 2.

A 2. rajzon összehasonlításképpen szaggatott vonallal a siklóhajóval egyenlő szállítóképességű, vízbe merült bárka sebessége és lóereje közötti összefüggést is feltüntettük. A siklóhajó gazdaságosabb volta nagyobb sebesség esetén élénken kitünik. Mert míg a bárka részére 55 km óránkinti sebességkor 250 lóerő szükséges, addig a siklóhajó részére ugyanezt a sebességet 125 lóerővel elérjük.

Mi idézi elő a siklóhajónak ezt az elsőbbségét? Az a körülmény, hogy egy bizonyos sebesség elérésekor a hajótest kiemelkedik a vízből s csak a víz felszínén csúszik tovább s az ellenállás ezért hirtelen megcsökken s még nagyobb sebességkor sem növekszik érezhetően. Míg a vízbemerült hajóteknő esetén a sebesség növekedésével egyre nagyobb lesz az ellenállás, mely általában a sebesség négyzetével növekedik és a mozgatáshoz szükséges erő a harmadik hatvány szerint nő. A siklóhajó esetén a víz ellenállása egyenes arányban nő a sebességgel.

Ezeket az eredményeket Tissandier Pál 1913-ban nyilvános versenyen igazolta Trielben, midőn 160 lóerő kifejtésével siklóhajója 98.6 km óránkinti sebességet ért el. Később Monaco-ban automobilbárkával 2 km-rel nagyobb sebességet értek el, de 1200 lóerős mótor segítségével.

Lambert gróf csak hosszas kutatás és kisérletezés után jutott el a mostani feltünő eredményhez. 1904-ben 12 lóerős Dion-Bouton-féle mótorral fölszerelt bárkáját 36 km sebességgel mozgatta, mi abban az időben nagy dolog volt. 1906-ban szerkesztette meg az első, légcsavarral működő hajóját és 50 lóerős Antoniette-mótorjával 60 km óránkinti sebességet ért el.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Ne veszélyeztessük a magyar gyümölcs jó hirnevét Ne veszélyeztessük a magyar gyümölcs jó hirnevét
A mezőgazdasági termékek külföldi értékesitésénél sokat jelent az,...
Szinyeiék
Három évvel ezelőtt rendezte első gyűjteményes kiállítását a Szinyei...
Fő, hogy visszafordítsák a „fordított földreformot” Fő, hogy visszafordítsák a „fordított földreformot”
A mult szerdai interpellációs napon Bajcsy-Zsilinszky Endre...
Impozáns Szent Kristóf ünnepséget rendezett a Magyar Kerékpáros Szövetség Impozáns Szent Kristóf ünnepséget rendezett a Magyar Kerékpáros...
Vasárnap délelőtt a kerékpárosok védőszentjének, Szent Kristófnak az...
A Népszinház áligazgatója A Népszinház áligazgatója
Országszerte nagy feltünést és közderültséget keltett a Népszinház...
A bibliakutató barátok kolostora 1.rész A bibliakutató barátok kolostora 1.rész
A Vatikán-várostól nem messze, Róma városának egyik kies fekvésű...
A Ferencváros nyerte a futballbajnokságot A Ferencváros nyerte a futballbajnokságot
A sok nemzetközi és válogatott mérkőzés, a túlzsúfolt program, a...
Bethlen debrceni beszéde Bethlen debrceni beszéde
Holnap lesz egy esztendeje, - kezdte gróf Bethlen István – hogy...
Skoda Skoda
A Skoda név fogalom épp ugy, mint Németországban a Krupp. A modern...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98