Dtum
Login with Facebookk
1922 | November

Vízparti légi kikötők

 A vízparti légi kikötőknek nagyrészt olyan a fölszerelésük, mint a szárazföldieknek: vannak repülőgépszinjeik, a forgalom lebonyolítására szolgáló építményeik stb., s ezenkívül van mellettük víztükör, melynek körülbelül akkora a nagysága, mint a szárazföldi indulótéré. A vízparti, legtöbbnyire tengerparti légi kikötők ugyanis arra szolgálnak, hogy a vízfölötti, leginkább tengerfölötti légi közlekedést lebonyolítsák s ezért a hidravionok részére az indulás és érkezés számára víztükröt kell létesíteni.

Megjegyezzük különben, hogy a hidroplánok a vízfelszínről a nagy ellenállás miatt nehezebben szállnak föl, mint a jól elkészített szárazföldi repülőtérről a közönséges aeroplánok, viszont leszálláskor a víz jobban fékez, mint a szárazföldi pálya s ezért könnyebben és gyorsabban áll meg a vizi repülőgép.

Van még egy kényes feladat a vízparti légi kikötőkben: a hidroplánnak a szárazról a vízbe és viszont a vízről a szárazra emelése. Ugyanis nem lehet arra gondolni, hogy a hidroplánokat hetekig úszó állapotban a vizen tartsuk, mert farészeik megvetődnek, megnehezednek s a nap, víz és fúrókagylók hatása alatt gyorsan tönkre mennek. Duraluminiumból nem készíthető a hidroplán csónakja, mert a sósvíz megtámadja. Továbbá a hidroplánt javítás czéljából is a szárazra kell vontatni.

A kisebb hidroplánokat daruval emelik ki a vízből a szárazra. A nagyobbak részére hajtott síkokat is használnak, melyek a víz színe alá merülnek s melyeken repülőgép-hordó kocsiszerkezetek mozognak. E kocsikkal a hidroplánok a vízből kivontathatók, vagy vízre bocsáthatók.

A siklórendszeren kívül próbálkoztak úszódokkok alkalmazásával is. A dokk víz alá sülyed, a hidroplán befut a dokkba s azután sűrített levegővel a dokk vízterhelését eltávolítván, a dokkal együtt a hidroplán is a víz fölé kerül.

Újabban egyébként olyan vizi repülőgépeket szerkesztenek, melyek a vizen úszni és kocsiszerkezetük segítségével a szárazon gurulni tudnak. A hidroplán kerekeit, midőn a készülék a vizen van, fölemelik a víz fölé, míg a szárazföldi leszálláskor letolják úgy, hogy a csónak teste a földet ne érhesse. Bár e kerekek és az őket mozgató szerkezet megnehezítik a repülőgépet, valószínű, hogy rövid időn belül az összes hidroplánokat ilyen kétéltű készülékekké változtatják.

Valószínű továbbá, hogy a hidroplánok csónakját aczélból fogják készíteni, mely a tengervizet is kibirja s akkor állandóan a vizen, olyan fülkékben helyezhetők el, minők a tengeralattjárók részére szolgálnak s szárazra csak javítás czéljából húzzák ki őket.


B. Ö.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Tizenkétezer autó közlekedik Csonkamagyarországon Tizenkétezer autó közlekedik Csonkamagyarországon
A képviselőház pénzügyi és közlekedési együttes bizottsága hétfőn...
A miniszterelnök fivére megsebesült A miniszterelnök fivére megsebesült
A miniszterelnök idősebbik öcscse, Tisza Kálmán gróf, szolgálaton...
Az α Centauri melletti csillagról
R. Innes 1915 október 12-én érdekes felfedezést jelentett be. Az 1910...
Egyelőre Gönyű, tavasztól Körtvélyes Magyarország nyugati határállomása a Dunán Egyelőre Gönyű, tavasztól Körtvélyes Magyarország nyugati...
Az elmúlt napokban a MFTR Szent Gellért hajóján végigjárták a...
A műselyem, a fonal sodrása A műselyem, a fonal sodrása
Már a természetes selyem feldolgozásánál rájöttek arra, hogy egy...
Kifogástalanul dolgozik a lakáshivatal az ügyfél- és protekcióáradatban is Kifogástalanul dolgozik a lakáshivatal az ügyfél- és...
Dr. Szentmiklósi József főjegyző, a székesfővárosi lakáshivatal főnök...
 Az új háború csodálatos fegyvere, a – puska Az új háború csodálatos fegyvere, a – puska
Vannak, akik talán csodálkoznak a címen, pedig amit állit, nemcsak...
Stalin Stalin
Ki ez az acélosnevü ember, aki alig egy év alatt a kétszázmilliós...
Gömbös Gyula beszéde a romhányi csatasikon Gömbös Gyula beszéde a romhányi csatasikon
Soldos főispán üdvözlő szavaira Gömbös miniszterelnök így válaszolt:...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98