Dtum
Login with Facebookk
1922 | November

Vízparti légi kikötők

 A vízparti légi kikötőknek nagyrészt olyan a fölszerelésük, mint a szárazföldieknek: vannak repülőgépszinjeik, a forgalom lebonyolítására szolgáló építményeik stb., s ezenkívül van mellettük víztükör, melynek körülbelül akkora a nagysága, mint a szárazföldi indulótéré. A vízparti, legtöbbnyire tengerparti légi kikötők ugyanis arra szolgálnak, hogy a vízfölötti, leginkább tengerfölötti légi közlekedést lebonyolítsák s ezért a hidravionok részére az indulás és érkezés számára víztükröt kell létesíteni.

Megjegyezzük különben, hogy a hidroplánok a vízfelszínről a nagy ellenállás miatt nehezebben szállnak föl, mint a jól elkészített szárazföldi repülőtérről a közönséges aeroplánok, viszont leszálláskor a víz jobban fékez, mint a szárazföldi pálya s ezért könnyebben és gyorsabban áll meg a vizi repülőgép.

Van még egy kényes feladat a vízparti légi kikötőkben: a hidroplánnak a szárazról a vízbe és viszont a vízről a szárazra emelése. Ugyanis nem lehet arra gondolni, hogy a hidroplánokat hetekig úszó állapotban a vizen tartsuk, mert farészeik megvetődnek, megnehezednek s a nap, víz és fúrókagylók hatása alatt gyorsan tönkre mennek. Duraluminiumból nem készíthető a hidroplán csónakja, mert a sósvíz megtámadja. Továbbá a hidroplánt javítás czéljából is a szárazra kell vontatni.

A kisebb hidroplánokat daruval emelik ki a vízből a szárazra. A nagyobbak részére hajtott síkokat is használnak, melyek a víz színe alá merülnek s melyeken repülőgép-hordó kocsiszerkezetek mozognak. E kocsikkal a hidroplánok a vízből kivontathatók, vagy vízre bocsáthatók.

A siklórendszeren kívül próbálkoztak úszódokkok alkalmazásával is. A dokk víz alá sülyed, a hidroplán befut a dokkba s azután sűrített levegővel a dokk vízterhelését eltávolítván, a dokkal együtt a hidroplán is a víz fölé kerül.

Újabban egyébként olyan vizi repülőgépeket szerkesztenek, melyek a vizen úszni és kocsiszerkezetük segítségével a szárazon gurulni tudnak. A hidroplán kerekeit, midőn a készülék a vizen van, fölemelik a víz fölé, míg a szárazföldi leszálláskor letolják úgy, hogy a csónak teste a földet ne érhesse. Bár e kerekek és az őket mozgató szerkezet megnehezítik a repülőgépet, valószínű, hogy rövid időn belül az összes hidroplánokat ilyen kétéltű készülékekké változtatják.

Valószínű továbbá, hogy a hidroplánok csónakját aczélból fogják készíteni, mely a tengervizet is kibirja s akkor állandóan a vizen, olyan fülkékben helyezhetők el, minők a tengeralattjárók részére szolgálnak s szárazra csak javítás czéljából húzzák ki őket.


B. Ö.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Benes lapja a magyarokat arcátlanoknak nevezi Benes lapja a magyarokat arcátlanoknak nevezi
A csehszlovák külügyminiszterium félhivatalos lapja, a "Ceske Slovo"...
Az MTE futói besorozva Az MTE futói besorozva
Az MTE teljes cross-country bajnokcsapata katona lett a legutolsó...
Ájulás a gyaloglóversenyen Ájulás a gyaloglóversenyen
A Magyar Atletikai Szövetség olimpiai előkészületi 30 kilométeres...
Válasz a miniszterelnöknek Válasz a miniszterelnöknek
A képviselőház meginduló tárgyalásai elé a szokottnál is nagyobb...
A franczia-orosz barátság és a balti flotta A franczia-orosz barátság és a balti flotta
Az orosz flotta Francziaország támogatásával sokkal könyebben és jobb...
Mivel magyarázzák a MÁK részvényeinek esését? Mivel magyarázzák a MÁK részvényeinek esését?
A szombati tőzsde némi javulást hozott abba a szokottnál is...
Lloyd George nyilatkozata Lloyd George nyilatkozata
Lloyd George nyilatkozatot tesz közzé, melyben kijelenti, hogy a...
Az élet Triesztben Az élet Triesztben
Triesztet az olasz háború kitörése óta több ezer ember hagyta el, de...
Ferencváros – Nemzeti 5:1 (3:0) Ferencváros – Nemzeti 5:1 (3:0)
A bajnokság első helyén álló Ferencváros jól startolt, pedig az...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98