Dtum
Login with Facebookk
1923 | Május

Az utak bevonása vízüveggel

Svájcban, Lockle városban, sikerrel próbálták meg a vasúthoz vezető kövezett útnak nátriumszilikáttal (vízüveggel) való elkészítését. Bár az úton naponkint átlag 80 teherkocsi, 200 turista-automobil, 400 lófogatú kocsi közlekedik, 3 év óta nincsen rajta észrevehető rongálódás s legalább is háromszor annyi ideig tartós, mint a rendes makadám-út.

A nátriumszilikát alkalmazása – kivéve a téli, fagyos időszakot – bármikor történhetik. Az ilyen út nem csúszos, nyáron nem poros, télen nem sáros s a fagy és olvadás nincs reá hatással. 1 m3 zúzott kőhöz (legcélszerübb mészkövet használni), melynek átmérőnagysága 4 cm. 0.350 m3 mészkő-porladékot és 40 liter 35 Beaumé-fokos nátriumszilikát-oldatot (vízüvegoldatot) használnak.

Az utat előbb lesöprik, a sártól megtisztitják; ha száraz, megnedvesítik. Azután reáterítik a mészkőkavicsot, rendesen 10 cm. vastagon. A mészkőporladékból és a vízüvegoldatból habarcsot készítenek s egyenesen reáterítik a kavicsra, összekeverik vele, mintha betont készítenének s a felszínt elegyengetik.

Majd gyorsan lehengerlik mindaddig, míg a habarcs a felszínre nyomódik. Célszerű nehéz, 12-14 tonnás hengert használni. Azután lassan tovább hengerlik az utat, míg egyenletes felszínt kap s a kavicsok nem mozognak. Hengerlés közben a felszínre jövő habarcsot seprővel az út tengelye felé seprik. Ha hengerlés közben a kövek kitépődnének, az utat gyöngén meglocsolják. Hengerlés után vékony kőzúzalékkal hintik be az utat s két napi száradás után átadhatják a forgalomnak.

Az ilyen út körülbelül kétszer annyiba kerül, mint a közönséges, homokolt makadám-út, azonban kevéssel drágább a kátrányozott útnál. De míg a kátrányozott utat minden évben (néha évenkint 2-szer is) meg kell újítani, addig a vízüveges út erős forgalom mellett új hengerlés nélkül 6 évig is eltart.

A homokolt makadám-úton mindig kimaródások, tyúkfészkek keletkeznek, melyeket folytonos gondozással el kell tüntetni s két év multán az egész utat újra kell hengerelni.
Nagyforgalmú utakon tehát a vízüveg alkalmazása gazdaságos.


B.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98