Dtum
Login with Facebookk
1929 | December

Földalatti élet Budapesten 4.

A szűrőmedence végét vetette a csónakázásnak. Ebben a hatalmas, földbesülyesztett medencében munkások dolgoznak és kiszedik a szűrőrácson fennakadt tárgyakat, nehogy azok belekerüljenek a szivattyúgépekbe és megrongálják azokat. Ezek gépek óriási munkát végeznek, hiszen ők emelik át a szennyvizet; amely főváros 469 kilométer hosszúságú kanálisaiban összegyűl.

A főváros a szűrőtelepen új, modern gyűjtőmedencét épít, ahol felesleges lesz a kellemetlen emberi munka, mert az iszapot a nagyobb tárgyakat is hatalmas, rézsútemelkedő, elektromos üzemű, végtelen szűrőrácsok fogják kiemelni beledöntik egy ugyancsak végtelen, spirális felvonóba, amely viszont egyenesen zárt vaskocsikba dönti majd azt.

Ma gödröket töltenek fel ezzel az iszappal, amely egyébiránt a legkitűnőbb trágya. A terv az, hogy ezt z iszaptrágyát a Dunáig fúrt külön alagutakon speciális úszályhajókba viszik majd s e hajók a folyam mentén fekvő községeket és uradalmakat olcsó trágyával fogják ellátni. Hogy mekkora értéket képvisel ez a most felhasználatlan szennyvíziszap, az kitűnik abból, hogy az utóbbi öt esztendőben több mint 100.000 köbméter ilyen zápot termelt ki magából a csatorna s ez mind kárbaveszet!

A pesti oldal szennyvízéből rendes körülmények között 2000 liter jut másodpercenként a gyűjtőmedencébe, amit a szivattyútelep géppel átemel a Dunába torkolló csatornába. Ez a csatorna az összekötő vasúti híd mellett, a parttól 70 méternyi távolságban a Duna - pontja alatt 4 méternyi mélységben ömlik a folyamba.

A főcsatorna éppen ezért nem ömölhet egyenesen a Dunába, hiszen árvíz esetén a víz visszafolyna a városba és elárasztaná azt. A szennyviz főcsatorna, amíg az átemelő telepig ér 2 ½ métert esik, kilométerenkint 10 centiméter a lejtése.

Az expedíció végeztével szinte sajnáltam, hogy nem csónakáztam végig város alatt. Mert a főcsatornában el lehet jutni a Margithídig, Kőbányára, a Városligetbe és végig lehet sétálni vagy „regattázni” az összes körutak alatt

Ma még csak nehézkes vascsónakon, de már szó van arról, hogy az ellenőrző utak gyors bejárása céljából motorcsónakokat állítanak üzembe s ekkor a robogó villamosok és autók alatt motorcsónak rohan majd a páros egyik végétől a másikig - a föld alatt.

Gyagyovszky Emil.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Új szűrőtelep Régi szűrőtelep
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Mi újság?
Hírek, érdekességek a tudomány és a technika...
Valutánk megjavitásának előfeltételei Valutánk megjavitásának előfeltételei
Windisch Herman gazdasági főtanácsos, a Pénzintézeti Központ...
Thunberg az Európa-bajnok Thunberg az Európa-bajnok
Az Európa-bajnokság első napi kitűnő időeredményeire –...
50 millió pengő nemzeti vagyon fekszik a magyar pincékben 50 millió pengő nemzeti vagyon fekszik a magyar pincékben
A magyar közlekedési vállalatok szempontjából ilyenkor a legfontosabb...
Apróságok Apróságok
A budapesti nagybank ügyvezető igazgatója meglátogatta intézete...
A boszniai vasút megnyitása A boszniai vasút megnyitása
Előkelő társaság gyülekezett július 12-ikén délben a budapesti keleti...
A Gázművek a Nemzetközi Vásáron A Gázművek a Nemzetközi Vásáron
Az idei Nemzetközi Vásár egyik komoly látványossága volt a Gázművek...
Elek Artúr - Vaszary János Elek Artúr - Vaszary János
A nagy nyugtalanságnak, mely negyedszázad óta korunk egész szellemi...
Az öt nagyhatalom ereje Az öt nagyhatalom ereje
Ez az öt katonai nagyhatalom körülbelül 20 millió fegyverest jelent...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98