Dtum
Login with Facebookk
HIRDETÉS
1932 | Október

Üzembeszüntetés előtt az ország legtöbb gazdasági vasutja

A közlekedési világ egyik régi, kitünő szakembere bocsátotta a Közlekedési Tudósitó rendelkezésére az alábbi cikket, amelynek nagyobb sulyt ad az a körülmény, hogy szerzője évtizedek óta vezető poziciót tölt be az egyik, mezőgazdasági vasutakkal rendelekező nagyvállalatnál.

Tagadhatatlan, hogy a legutóbb elhangzott kormánnyilatkozatok lelkileg az egész országot felrázták az egykedvüségből. A dolgozni akaró erőket szinte felvillanyozta a kormányprogrammnak a tervszerüsége, mely azt mutatta, hogy ugy a szélesebbkörü programmban, mint az ugynevezett sofort programmban a kormány gazdaságilag teljesen tudatában van az azonnali segités fontosságának. A szerves összefüggés, mely a gazdasági élet különféle vonatkozásaiban igéri a legsürgősebb intézkedéseket, mutatja, hogy a programm helyes elgondolás alapján állitódott össze. A programm legfontosabb része természetesen a mezőgazdaság sürgős megsegitése, mert hiszen sehol sem olyan sulyosak a bajok, mint épen a mezőgazdasági termelésben.

Par excellence agrárországban minden termelési ág csak akkor boldogulhat, ha maga az őstermelés is eredményes és az ország fennállása óta soha még nem volt annyira fontos a mezőgazdaság megsegitése, átszervezése, mint a jelenlegi körülmények között.

Ennek a mezőgazdasági termelésnek megsegitése azonban csak akkor lehet eredményes, ha egyuttal gondoskodás történik az iránt, hogy a mezőgazdasággal együtt a termékek és termelvények a legrövidebb és legolcsóbb uton találják meg a fogyasztó piacot is.

A mezőgazdasági termelés legfontosabb segédeszköze a jó és olcsó közlekedés, mert enélkül a legjobb termény is a termelési helyen pusztul el és a termelő nem érheti el azt a piacot, amelyen munkájáért megfelelő ellenértéket kap. Az ország sajátságos elrendeződése folytán ugyszólván a legjobb termőterületek esnek a legtávolabb a fővasutak gyüjtő állomásaitól s megfelelő utak hiányában, részben pedig a nálunk még meglehetősen drága autóteherfuvarozás miatt ezek a területek gazdasági vasutak nélkül nem élhetnek. A legutóbbi évek sulyos gazdasági krizise romlásba vitte az ország gazdasági vasuthálózatát is és az ország legtöbb gazdasági vasutja ma már odajutott, hogy üzemét kénytelen lesz beszüntetni.

Bár a gazdasági vasutak tőkéjét annak idején tulnyomó részben az érdekeltségek adták össze, a vasutak megszüntetésével tulajdonképen nemcsak a befektetett tőke vész el teljesen, hanem épen a leg jobb termőterületek esnek el az olcsó és megbizható fuvarozás lehetőségétől és kapcsolódnak ki ezáltal a termelésből.

A mezőgazdaság megsegitése a meglevő gazdasági vasuthálózat talpraállitása nélkül tehát csak félsegités lenne és nem érné el azt a célt, amelyet az illetékes tényezők maguk elé tűztek.

Különösen sulyos helyzetben vannak a Szabolcs- és Zemplén-megyék területén átvonuló gazdasági vasutak, melyek az immár harmadéve tartó katasztrófálisan rossz termés eredményének következtében legfőbb idényszállitásaiktól estek el és a három katasztrófaév okozta üzemi hiányok miatt már-már az üzem beszüntetése előtt állanak.

A vasutak esetleges beszüntetése nemcsak a nevezett gazdasági területek további leromlását okozná, hanem amellett, hogy sok-sok munkás és tisztviselő család is elvesztené a kenyeret és válnék a gazdasági nyomor ujabb okozójává, az állam is egész tetemes adóbevételtől esik el.

Meggyőződésünk, hogy a realitások terére lépő kormány a mezőgazdaság megsegitése iránti programmjában erre a körülményre is figyelemmel lesz és e vasutak átmeneti megsegitésével módot fog nyujtani arra, hogy a mezőgazdaság termékeit megbizható, olcsó és jó közlekedés révén el tudja juttatni a fogyasztó piacokra.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


HIRDETÉS
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
A fasiszta terror újságíróvértanúi A fasiszta terror újságíróvértanúi
A fasiszta terror hatalmas rendet vágott az újságírók sorában. Túl...
Budapest teniszbajnoka: Luppu dr. (Arad) Budapest teniszbajnoka: Luppu dr. (Arad)
Az első döntőt lejátszották a budaiak versenyén. A fényes formában...
Kipusztított állatok
Ray Lancester a hírneves angol természettudós sulyosan vádolja a XIX....
Híres pesti színésznők a színpadi és magánélet öltözködésének kulisszatitkairól Híres pesti színésznők a színpadi és magánélet öltözködésének...
Múlt héten kritikai cikket írtunk a jól és rosszul öltözködő pesti...
Újpest – Slavia 2:2 (2:1) Újpest – Slavia 2:2 (2:1)
A Hungária – Beogradszki mérkőzés után került sorra az Újpest...
Mi okozza a paprikaárak ingadozását és egyenetlenségét? Mi okozza a paprikaárak ingadozását és egyenetlenségét?
Nagy csalódás érte azokat, akik az uj paprika szezónjának...
Az Operaház a legjobb úton van a tökéletes szanálás felé Az Operaház a legjobb úton van a tökéletes szanálás felé
Ha a pesti színházak - még el nem készített - mérlegeit...
Zsuffka négy méterre javította a rúdugrás magyar rekordját Zsuffka négy méterre javította a rúdugrás magyar rekordját
A Magyar Atletikai Club kétnapos Hősök emlékversenyének második...
Fischer legyőzte Ficket és Csík Ferencet Fischer legyőzte Ficket és Csík Ferencet
Lengyel és Borsós országos rekordot úsztak Zsúfolásig megtöltötte a...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98