Dtum
Login with Facebookk
1932 | Október

Üzembeszüntetés előtt az ország legtöbb gazdasági vasutja

A közlekedési világ egyik régi, kitünő szakembere bocsátotta a Közlekedési Tudósitó rendelkezésére az alábbi cikket, amelynek nagyobb sulyt ad az a körülmény, hogy szerzője évtizedek óta vezető poziciót tölt be az egyik, mezőgazdasági vasutakkal rendelekező nagyvállalatnál.

Tagadhatatlan, hogy a legutóbb elhangzott kormánnyilatkozatok lelkileg az egész országot felrázták az egykedvüségből. A dolgozni akaró erőket szinte felvillanyozta a kormányprogrammnak a tervszerüsége, mely azt mutatta, hogy ugy a szélesebbkörü programmban, mint az ugynevezett sofort programmban a kormány gazdaságilag teljesen tudatában van az azonnali segités fontosságának. A szerves összefüggés, mely a gazdasági élet különféle vonatkozásaiban igéri a legsürgősebb intézkedéseket, mutatja, hogy a programm helyes elgondolás alapján állitódott össze. A programm legfontosabb része természetesen a mezőgazdaság sürgős megsegitése, mert hiszen sehol sem olyan sulyosak a bajok, mint épen a mezőgazdasági termelésben.

Par excellence agrárországban minden termelési ág csak akkor boldogulhat, ha maga az őstermelés is eredményes és az ország fennállása óta soha még nem volt annyira fontos a mezőgazdaság megsegitése, átszervezése, mint a jelenlegi körülmények között.

Ennek a mezőgazdasági termelésnek megsegitése azonban csak akkor lehet eredményes, ha egyuttal gondoskodás történik az iránt, hogy a mezőgazdasággal együtt a termékek és termelvények a legrövidebb és legolcsóbb uton találják meg a fogyasztó piacot is.

A mezőgazdasági termelés legfontosabb segédeszköze a jó és olcsó közlekedés, mert enélkül a legjobb termény is a termelési helyen pusztul el és a termelő nem érheti el azt a piacot, amelyen munkájáért megfelelő ellenértéket kap. Az ország sajátságos elrendeződése folytán ugyszólván a legjobb termőterületek esnek a legtávolabb a fővasutak gyüjtő állomásaitól s megfelelő utak hiányában, részben pedig a nálunk még meglehetősen drága autóteherfuvarozás miatt ezek a területek gazdasági vasutak nélkül nem élhetnek. A legutóbbi évek sulyos gazdasági krizise romlásba vitte az ország gazdasági vasuthálózatát is és az ország legtöbb gazdasági vasutja ma már odajutott, hogy üzemét kénytelen lesz beszüntetni.

Bár a gazdasági vasutak tőkéjét annak idején tulnyomó részben az érdekeltségek adták össze, a vasutak megszüntetésével tulajdonképen nemcsak a befektetett tőke vész el teljesen, hanem épen a leg jobb termőterületek esnek el az olcsó és megbizható fuvarozás lehetőségétől és kapcsolódnak ki ezáltal a termelésből.

A mezőgazdaság megsegitése a meglevő gazdasági vasuthálózat talpraállitása nélkül tehát csak félsegités lenne és nem érné el azt a célt, amelyet az illetékes tényezők maguk elé tűztek.

Különösen sulyos helyzetben vannak a Szabolcs- és Zemplén-megyék területén átvonuló gazdasági vasutak, melyek az immár harmadéve tartó katasztrófálisan rossz termés eredményének következtében legfőbb idényszállitásaiktól estek el és a három katasztrófaév okozta üzemi hiányok miatt már-már az üzem beszüntetése előtt állanak.

A vasutak esetleges beszüntetése nemcsak a nevezett gazdasági területek további leromlását okozná, hanem amellett, hogy sok-sok munkás és tisztviselő család is elvesztené a kenyeret és válnék a gazdasági nyomor ujabb okozójává, az állam is egész tetemes adóbevételtől esik el.

Meggyőződésünk, hogy a realitások terére lépő kormány a mezőgazdaság megsegitése iránti programmjában erre a körülményre is figyelemmel lesz és e vasutak átmeneti megsegitésével módot fog nyujtani arra, hogy a mezőgazdaság termékeit megbizható, olcsó és jó közlekedés révén el tudja juttatni a fogyasztó piacokra.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Atlétáink 85:76 arányban legyőzték Finnország válogatottjait Atlétáink 85:76 arányban legyőzték Finnország válogatottjait
A magyar atlétika nagy napjára 10.000 főnyi közönség sereglett ki az...
Szeleczky volt britanniás terrorista 3 ½ évi fegyházbüntetését jóváhagyta a tábla Szeleczky volt britanniás terrorista 3 ½ évi fegyházbüntetését...
Szeleczky Gergely kecskeméti származásu fiatalember rettegett alakja...
Meggyilkolták Duca miniszterelnököt, Romániában ostromállapot van Meggyilkolták Duca miniszterelnököt, Romániában ostromállapot...
Vasárnap reggel a fővárosban, Kolozsvárott, Nagyváradon és mindenütt,...
Hogyan dolgoznak a szárnyas hadseregek? 2 Hogyan dolgoznak a szárnyas hadseregek? 2
A bombavetők legfélelmesebb légi ellenfelei a fürge és gyors...
33 FC – FTC 2:1 (2:1) 33 FC – FTC 2:1 (2:1)
Urnapján a Hungária-uti pályán folyt le a két csapat bajnoki...
Betiltják a valuta- és aranyforgalmat Betiltják a valuta- és aranyforgalmat
Csütörtök este tartotta elnökválasztó ülését a tőzsdetanács. Ezúttal...
A Budapesti Korcsolyázó Egyesület háziversenye A Budapesti Korcsolyázó Egyesület háziversenye
Szombaton este még teljesen reménytelennek jelezte a BKE vezetősége a...
A miniszterelnök beszéde A miniszterelnök beszéde
A közönség lelkes ünneplése közben Darányi Kálmán miniszterelnök...
A fiumei husvágó és a főváros A fiumei husvágó és a főváros
A napilapok hiradása szerint a tanács megkeresést intéz a...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98