Dtum
Login with Facebookk
1932 | Október

Üzembeszüntetés előtt az ország legtöbb gazdasági vasutja

A közlekedési világ egyik régi, kitünő szakembere bocsátotta a Közlekedési Tudósitó rendelkezésére az alábbi cikket, amelynek nagyobb sulyt ad az a körülmény, hogy szerzője évtizedek óta vezető poziciót tölt be az egyik, mezőgazdasági vasutakkal rendelekező nagyvállalatnál.

Tagadhatatlan, hogy a legutóbb elhangzott kormánnyilatkozatok lelkileg az egész országot felrázták az egykedvüségből. A dolgozni akaró erőket szinte felvillanyozta a kormányprogrammnak a tervszerüsége, mely azt mutatta, hogy ugy a szélesebbkörü programmban, mint az ugynevezett sofort programmban a kormány gazdaságilag teljesen tudatában van az azonnali segités fontosságának. A szerves összefüggés, mely a gazdasági élet különféle vonatkozásaiban igéri a legsürgősebb intézkedéseket, mutatja, hogy a programm helyes elgondolás alapján állitódott össze. A programm legfontosabb része természetesen a mezőgazdaság sürgős megsegitése, mert hiszen sehol sem olyan sulyosak a bajok, mint épen a mezőgazdasági termelésben.

Par excellence agrárországban minden termelési ág csak akkor boldogulhat, ha maga az őstermelés is eredményes és az ország fennállása óta soha még nem volt annyira fontos a mezőgazdaság megsegitése, átszervezése, mint a jelenlegi körülmények között.

Ennek a mezőgazdasági termelésnek megsegitése azonban csak akkor lehet eredményes, ha egyuttal gondoskodás történik az iránt, hogy a mezőgazdasággal együtt a termékek és termelvények a legrövidebb és legolcsóbb uton találják meg a fogyasztó piacot is.

A mezőgazdasági termelés legfontosabb segédeszköze a jó és olcsó közlekedés, mert enélkül a legjobb termény is a termelési helyen pusztul el és a termelő nem érheti el azt a piacot, amelyen munkájáért megfelelő ellenértéket kap. Az ország sajátságos elrendeződése folytán ugyszólván a legjobb termőterületek esnek a legtávolabb a fővasutak gyüjtő állomásaitól s megfelelő utak hiányában, részben pedig a nálunk még meglehetősen drága autóteherfuvarozás miatt ezek a területek gazdasági vasutak nélkül nem élhetnek. A legutóbbi évek sulyos gazdasági krizise romlásba vitte az ország gazdasági vasuthálózatát is és az ország legtöbb gazdasági vasutja ma már odajutott, hogy üzemét kénytelen lesz beszüntetni.

Bár a gazdasági vasutak tőkéjét annak idején tulnyomó részben az érdekeltségek adták össze, a vasutak megszüntetésével tulajdonképen nemcsak a befektetett tőke vész el teljesen, hanem épen a leg jobb termőterületek esnek el az olcsó és megbizható fuvarozás lehetőségétől és kapcsolódnak ki ezáltal a termelésből.

A mezőgazdaság megsegitése a meglevő gazdasági vasuthálózat talpraállitása nélkül tehát csak félsegités lenne és nem érné el azt a célt, amelyet az illetékes tényezők maguk elé tűztek.

Különösen sulyos helyzetben vannak a Szabolcs- és Zemplén-megyék területén átvonuló gazdasági vasutak, melyek az immár harmadéve tartó katasztrófálisan rossz termés eredményének következtében legfőbb idényszállitásaiktól estek el és a három katasztrófaév okozta üzemi hiányok miatt már-már az üzem beszüntetése előtt állanak.

A vasutak esetleges beszüntetése nemcsak a nevezett gazdasági területek további leromlását okozná, hanem amellett, hogy sok-sok munkás és tisztviselő család is elvesztené a kenyeret és válnék a gazdasági nyomor ujabb okozójává, az állam is egész tetemes adóbevételtől esik el.

Meggyőződésünk, hogy a realitások terére lépő kormány a mezőgazdaság megsegitése iránti programmjában erre a körülményre is figyelemmel lesz és e vasutak átmeneti megsegitésével módot fog nyujtani arra, hogy a mezőgazdaság termékeit megbizható, olcsó és jó közlekedés révén el tudja juttatni a fogyasztó piacokra.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Az arc: az élet tükre!  Korunk nagyjai: ifjukori és mostani arcképük Az arc: az élet tükre! Korunk nagyjai: ifjukori és mostani...
A fák életkorát könnyű évgyűrűi alapján megállapítani. A szarvas...
Kosztolányi Dezső -  Dal és halál Kosztolányi Dezső - Dal és halál
Ma öt esztendeje halt meg. Mi az értelme annak, hogy az élők, kik itt...
Az ébredők titkárát keresi a rendőrség
A Fővárosi Operettszinház elleni revolveres merénylet ügyében a...
A béke robotosa :a tank A béke robotosa :a tank
Ez a cím alighanem kétkedést vált ki az olvasóból. Tank és béke? A...
A fővárosi kenyérgyár A fővárosi kenyérgyár
A főváros legújabb közintézményét, a községi kenyérgyárat a múlt...
Magyarország kardvívói Meránban is legyőzték az olaszokat Magyarország kardvívói Meránban is legyőzték az olaszokat
Igen nagy érdeklődés kísérte a magyar-olasz kardvívó-csapatversenyt,...
Mély magyarság Mély magyarság
Olyan szót kell húszszor leírnom, amelyet lassan már csak én nem...
Nehézségek a magyar-osztrák kereskedelmi szerződés ratifikálásánál Nehézségek a magyar-osztrák kereskedelmi szerződés...
Bécsből jelentik, hogy ott ujabb időben nehézségek merültek föl a már...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98