Dtum
Login with Facebookk
1936 | Július

Rekordhajsza szárazon, vizen, levegőben, a repülőgépek versenye

Ugylátszik, hogy a győzelmes rohamot nem lassíthatja, nem akadályozhatja semmi, pedig csak egy kis fadarabnak, vagy más hasonló jelentéktelen tárgynak kell a csónak elé sodródnia, hogy a diadalmasan vágtató gép menten felboruljon és a következő másodpercben már égnek vágódik a csónak orra s szétforgácsolódó alkatrészek és a vízen szétterülő benzin- és olajréteg jelzi, hogy halálos katasztrófa tett pontot a rekordhajsza végére...

Ám a sebesség fanatikusait az ilyen veszedelmek nem riasztják vissza attól, hogy új, meg új rekordokra törjenek. Thomas A. E. Lake, amerikai feltaláló, Simon Lake, a világhírű búvárhajóépítő mérnök fia, nemrég egy érdekes új motorcsónakot szerkesztett, amivel új sebességi rekordot akar felállítani. Az érdekes alakú csónak, melyet képünkön is bemutatunk, elől két, hátul pedig egy úszótalpon nyugszik, melyek úgy kormányozhatók, mint az autó kerekei. Feltalálója szerint óránként 240 km. sebességet is el lehet vele érni, ami aztán igazán a vízi gyorsaságok netovábbja lenne.

Semmiféle szárazföldi, vagy vízi járómű nem mérkőzhet azonban sebesség dolgában a repülőgéppel. S. H. Stainforth angol repülőtiszt egy 2300 lóerejű vizirepülőgépen 1931 őszén 657 km. óránkénti sebességgel repült. Ez másodpercenként 182.5 méternek felel meg, ami a hang sebességének több mint a fele. Stainforth hadnagy viseli most a „világ leggyorsabb embere” büszke címét - de meddig?

Az amerikaiak, az olaszok és más nemzetbeliek már lázasan dolgoznak, új, meg új repülőgépeken törik a fejüket, hogy elvitassák Angliától a levegő sebességi rekordját. Az olaszok állítólag nemrég, egy új vízi gépük kipróbálása közben, 725 km. gyorsaságot értek el, de ez eddig még nincsen igazolva. Sokat várnak Stipa olasz repülőmérnök gépétől, mely teljesen új elveken alapszik.

A különös gép törzse, mint képünkön látható, hatalmas hordóhoz hasonlít, melynek fenekét kétfelől eltávolították. Ennek az üres hordónak a belsejében dolgozik a motor meg a légcsavar s azáltal, hogy a hordón erős légáramot fujtat keresztül, a feltaláló szerint nemcsak a gép gyorsasága növekszik meg tetemesen, hanem a hordképessége is.

De se szeri, se száma az új szerkezeteknek és elgondolásoknak, melyeknek mind a repülőgép sebességének növelése a célja. A legnagyobb reményt természetesen a sztratoszféra repülőgéphez fűzik, mely még a hangot is utoléri, sőt talán el is hagyja röptében. S akkor, az 1200-1500 km. sebességű, meteorként tovasüvítő gépmadarak korában mosolyogva gondolunk majd vissza a mai „szenzációs” rekordokra, melyekkel - úgy hittük - elértük az emberi teljesítőképesség határait.

De addig még tudósok; gépkonstruktőrök álmatlan éjszakák hosszú-hosszú sorozatán át dolgoznak az új, különös alakú gépeken és a halált megvető versenyzők egész sora áldozza fel életét az emberiség új nagy bálványa, a Rekord oltárán.

Az emberi fizikum a maga teljesítőképességével természetszerűleg már régen mennyire elmaradt a gépektől. A világ három leggyorsabb futója az amerikai Williams, Metcalf és Tolan 10.3 másodperc alatt futnak száz métert, ami annyit jelent, hogy másodpercenként körülbelül 10 métert tesznek meg. Milyen lassúnak látszik ez a sebesség a másodpercenkint 114 méteres gyorsasággal robogó autómobil, vagy a 182 és fél méterrel száguldó repülőgép mellett!

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Hordóalakú repülőgép Repülőgép- motorcsónakverseny Motorcsónak Óriásrepülő belseje beszerelés előtt
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Budapest 25 km-es futóbajnoksága Budapest 25 km-es futóbajnoksága
Király Pál revánsot vett Galamboson Budapest 25 km-es...
Biztositók jegyzései a hadikölcsönre Biztositók jegyzései a hadikölcsönre
Minthogy a magyar és osztrák hadikölcsön egy célnak szolgál és ez a...
108 bűnvádi, 240 kihágási és 49 közigazgatási eljárás indul a...
Vasárnapra statisztikát készítettek a főkapitányságon arról: hány...
Csillagászat az utolsó század alatt Csillagászat az utolsó század alatt
Kopernik óta igazi forradalmat senki sem támasztott a...
Belpolitikai ujdonságok Belpolitikai ujdonságok
Wild József képviselő katonás nyilatkozatai bizonyos mértékben...
Sági Márta -  Halálfélelem Sági Márta - Halálfélelem
Ma lejjebb vagyok, mint tegnap, holnap lejjebb leszek, mint ma: ...
Egy fillérért Egy fillérért
A kereskedő kinyomatja üzleti reklám-levelezőlapját, ráragasztja az...
A Niagara vízesés télen A Niagara vízesés télen
Az idei tél ugyancsak keményen fogja nálunk, vidékenként 20-25 fokos...
Alacsony gabonaárak Alacsony gabonaárak
Miért alacsonyak a buzaárak? A világ búzatermése 1900-ban kisebb...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98