Dtum
Login with Facebookk
1936 | Május

Rekordhajsza szárazon, vizen, a vasút és a mozdonyok

Az emberi lélek alaptermészete, hogy szereti a versengést, a küzdelmet, akár mint látványosságot, akár úgy is, hogy maga vesz részt benne. Szerencse, hogy így van, hiszen a versengés vágya, az egymással küzdő testi és szellemi képességek nemes vetélkedése az, ami végeredményben előbbre viszi az emberiséget a haladás útján.

Az ókori Görögországban minden négy esztendőben messze földről sereglettek össze a legkiválóbb atléták az olimpiai játékokra, hogy testi ügyesség és erő dolgában megmérkőzzenek egymással s ezt a szép sportszokást a huszadik század modern formák között újra felelevenítette. Később az ember már nemcsak saját erejét vetette latba a versenyeken, hanem állatokat is igénybe vett, hogy a mérkőzés érdekesebb és izgalmasabb legyen. Igy alakultak ki lassanként a ló- és a kocsiversenyek, melyeknek az antik Rómában már nagy kultusza volt.

Ám az izgalmakat és veszélyeket kereső ember ezzel sem érte be sokáig. A gépek feltalálásával a versengési láz idővel ezeket is szolgálatába szegődtette. A modern ember már nemcsak saját, vagy lovának erejét, gyorsaságát méri össze ellenfelével, hanem gép hátára ül és berregő, zúgó gépszörnyetegeken nyargalva küzd az elsőségért.

Bizonyos, hogy nincsen szebb látvány, mint mikor két kisportolt izmú, szobortermetű atléta küzd egymással a porondon, vagy megfeszített inú versenyparipák karcsú lába kavarja száguldó vágtában a port - de bizonyos az is, hogy a gépsport, izgalom, látványosság és érdekesség tekintetében messze túltesz az ember- és az állatsporton.

A gép ereje és gyorsasága korlátlan lehetőségeket nyújt a legmerészebb versenybravúrokra, a leghihetetlenebb teljesítményekre, de a veszedelemből és a kockázatból is sokkal többet ad, mint a sportnak akármilyen más fajtája. Hiszen bármennyire engedelmes és kezes jószág is vezetője kezében, végeredményben mégis csak halott vasszerkezet, melynek szeszélyei kiszámíthatatlanok és sohasem lehet tudni, mikor végződik a merész rohanás katasztrófával...

Rekord! Ez minden versenynek s elsősorban a gépversenyeknek a célja. Rekord után rohannak a szárazföldön, a vízen, a levegőben egyaránt; a vakmerő autósok, mótorkerékpárosok, motorcsónak vezetők és pilóták napról-napra szédületesebb rekordokkal ejtik ámulatba a világot. Folyik szakadatlanul a rekordhajsza és sokszor felrobbant, szétroncsolódott gépkolosszusok és véres péppé morzsolódott emberi tetemek pécézik ki az egymást vészes gyorsasággal kergető rekordok útját.

A vasutat a világ legbiztosabb és legnyugalmasabb közlekedési eszközének szeretik mondani, pedig a sínek világában is csakúgy dúl a rekordhajsza, mint másutt. Versennyel és rekorddal kezdődött már a vasút pályafutása is. Kevéssel azután, hogy 1825-ben az angliai Stockton és Darlington között megindult a világ első gőzüzemű vasútja, az angolok elhatározták, hogy két fontos iparvárosukat, Liverpoolt és Manchestert is gőzvasúttal kötik össze.

Pályázatot tűztek ki, melyben versenyre szólították fel az angol mozdonyépítő mérnököket. A feltételek szerint a résztvevő mozdonyoknak egy 20 tonna súlyú vonatot legalább 16 km. óránkénti sebességgel kell vontatniok. Amelyik mozdony erősebbnek gyorsabbnak bizonyul, azt vásárolják majd meg az új vasút számára.

Stephenson, a mai gőzmozdony feltalálója is benevezett a versenyre és gépe, a híres Rakéta, fölényesett verte valamennyi ellenfelét, mert az előírt súlyú vonatszerelvényt több mint 21 km. sebességgel vontatta, sőt egy 36 utassal megterhelt személykocsival 48 km-ig jutott, ami akkor hallatlan rekorderedménynek számított.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
George Stephenson Az első német gőzmozdony 1835-ből
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Nemzetiségi viták Nemzetiségi viták
Vagy huszonöten vannak a nemzetiségi képviselők a parlamentben és ez...
A Finnországgal szembeni szovjet követelések A Finnországgal szembeni szovjet követelések
A dán lapok moszkvai tudósitói szerint Oroszországa következő...
A vizszűrő A vizszűrő
Ne csodálkozzék az olvasó, ha e kérdés megoldását nemcsak a technika...
Lukács László Kossuthnál Lukács László Kossuthnál
Lukács László volt pénzügyminiszter deczember 27-én délelőtt...
Orczán győzött az UTE országúti kerékpárversenyén Orczán győzött az UTE országúti kerékpárversenyén
Az UTE vasárnap délelőtt rendezte Grünbaum Ede vándordíjas országúti...
Uj kabinet Uj kabinet
Uj kabinet Kérdés, hogy uj korszak-e? Jelent-e változást az, hogy...
Büdös magyar, agyon kell lőni! Büdös magyar, agyon kell lőni!
Nincsen nap, hogy ne futnának be a magyar külügyminisztériumba a...
Gáspár Jenő megsebesült Gáspár Jenő megsebesült
Gáspár Jenő (MAC) magasugró bajnokunk és rekorderünk az olasz...
Hol a mi Deák Ferencünk? Hol a mi Deák Ferencünk?
A mi nehéz és válságos politikai küzdelmeinkben a mai napon ismét...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98