Dtum
Login with Facebookk
HIRDETÉS
1942 | December

A béke robotosa :a tank

Ez a cím alighanem kétkedést vált ki az olvasóból. Tank és béke? A tank, mint a béke munkása? Hogyan lehetséges ez? Hiszen éppen a mostani világháború bizonyítja, hogy ez a félelmes lánctalpas járómű harcra született. A mostani háború: gépek háborúja. És nem utolsó sorban: a tankok, harckocsik háborúja.

És mégis: a tények beszélnek. (Meg a képek!) A tank is átvedlik békés igavonó-állattá, ha az emberi jószándék és találékonyság hozzásegíti. Ebben az esetben például a mezőgazdaság és az ipar szorgalmas robotosává szelídült. A tüzet okádó, félelmes csataszörny rászánta magát, hogy levesse vastag páncélzatát, gyilkos fegyvereit és - árkokat ásson valahol a hátországban, egy békés mezőn. Az árokvájó tank a mezőgazdaság és az ipar egyik legújabb segédeszköze.

Árkot ásni, akármilyen célra, nem éppen könnyű mulatság, még ha egészen rövid, keskeny és sekély árokról van is szó. Hát még ha olyan - kilométerekre rúgó - hosszú árkokra van szükség, amelyekbe kábeleket, villanyhuzalokat fektetnek! Vagy pedig amilyenekbe az úgynevezett draincsöveket vagy alagcsöveket helyezik el, hogy a túlságosan nedves talajok felesleges vizét vezessék el. Munkások százai fognak ilyenkor össze, hogy küzdelmes napszámos-munkával kiemeljék a földet, felássák a talajt, elkészítsék az árkot - kilométert kilométer után. Ha puha, homokos-porhanyós a föld, még csak megjárja.

De ha köves-göröngyös, bizony sziszifuszi munka ilyenkor az árokmélyítés. És lassú, nehézkes, meg költséges. Amellett nem is mindig szabályos, mert az ember nem masina, a legpontosabban dolgozó munkái sem tudja az előirt árokméreteket hajszálnyi szabályossággal kiásni. De meg aztán a mai, háborús világban nincs is elég munkaerő efféle feladatokra. Idő sincs hozzá; nem érünk rá lassú tempóban, kézzel ásni. Mi is gépesíteni, motorosítani kell. Jön tehát a gép és segít.

Az árokvájógép velejében egyszerű, bár szellemes szerkezet. Hatalmas acéltárcsa, amelynek kerülete kemény acél-élű, ásólapátszerű talpakat hord. Erős motor forgatja és amint belemar a talajba, szapora forgásával gyorsan hányja kifelé a rögöt és egy-kettőre kiássa maga alatt a kellő mélységű árkot. Közben persze haladnia is kell, nehogy egy-helyben forogjon (akkor csak gödröt kaparna); ezért azután megfelelő vontatóerőre szerelik, amely lassan tovahúzza, miközben a vájókerék szakadatlanul pereg és ássa az árkot, amerre elhalad. Minthogy pedig az efféle műveleteket rendszerint homokos, süppedős talajon végzik, a vontatógép nem kerekeken halad előre, hanem keringő hernyótalpakon - akár a tank. Igy nem süpped be és könnyen áthág akadályokon, emelkedéseken is, akár félelmes hírű csatatéri társa.

A lánctalpas árokvájó eszerint lényegében tankrendszerű gép. Igy válik a tank a béke robotosává.
Mindezek után csak természetes, hogy ezt az érdekes találmányt a tank-háború nagymesterei, a németek alkották meg. Negyven lóerejű Diesel-motor mozgatja és ugyanez a motor forgatja a lánctalpas vontató hátsó részén a 2.6 méter átmérőjű, nagy ásókereket is. A kerék kerületén 14 ásókés vájja a talajt. A kihányt földet a gép önműködően az árok partjaira halmozza, akként, hogy az nem csúszhatik vissza az árokba és abban a további munkálatokat nem akadályozhatja.

Ha a gép nem működik, csak tankszerűen a nagy ásókerék mozdulatlanul mered felfelé a levegőbe. De egy fogantyúmozdulattal lebillen és harsogva kap bele a földbe, hogy elkezdje á munkát. 1.10 méter mély és 14-20 cm széles árkokat ás a gép - éppen olyanokat, amilyenekre a mezőgazdaságnak és a villamosiparnak kábelfektetésre szüksége van. Persze nem mozog olyan sebességgel, mint a harctéri tank, mert az árokvájás körülményes művelet.

A talajviszonyok szerint 120-200 méter hosszú árokkal készül el egy óra alatt. De ez is sokszorosa egy ásómunkás megfeszített teljesítményének. Még egy nagy munkáscsoport sem tud ezzel a géppel versenyre kelni. És mindennek tetejébe olcsón dolgozik. Németországi adatok szerint egy folyóméter ároknak gépi kiásása alig egytized birodalmi márkába, vagyis tizennégy fillérbe kerül. A gép kezeléséhez mindössze két ember elegendő; a vezető, aki egyszersmind az ásókereket is kezeli és egy „megfigyelő”, aki a kerék munkáját ellenőrzi. Műszer jelzi, milyen mélységben dolgozik a kerék. Akadályoktól nem igen ijed meg a behemót masina; még fejnagyságú köveket is könnyedén kivet, ha útjába kerülnek.

Egyébiránt nem ez az első eset, hogy a tank a béke szolgálatába szegődött. Hiszen már a mostani világháború előtt is kattogtak a földeken hernyótalpas arató-, vető- és egyéb mezőgazdasági gépek. A közlekedésben is sűrűn szerepeltek lánctalpas traktorok; kivált ott, ahol hatalmas terheket kellett vontatni, amelyekkel már nem bírt a közönséges kerekes vontatóautó. És az iparban is többféle változatban bukkant fel a megszelídült tank. Készítettek például hegesztőkészüléket is tankformában, vasúti sínek kijavítására. Ez a járómű a pálya legmeredekebb részeire is felkapaszkodik s ott azután a rászerelt hegesztőberendezéssel elvégzi feladatát.

A tanknak ezekről a „szelídített” fajtáiról manapság persze sokkal kevesebb szó esik, mint a harctéren dübörgő testvéreikről. Ők most a nap hősei. De amíg ők kinn a tűzvonalban küzdenek a béke tankjai idehaza folytatják csendes, de annál fontosabb munkájukat Segítik fokozni a hátország ipari és mezőgazdasági termelését.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
A mindent letipró vasszörnyeteg: a tank Kigyulladt a tankhajó
HIRDETÉS
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Héjjas szervezkedése preventiv intézkedés volt Héjjas szervezkedése preventiv intézkedés volt
Napok óta emlegetik a sajtóban, hogy a nyugatmagyarországi felkelés...
A zeneévad küszöbén A zeneévad küszöbén
Az 1920-21-ik zeneidény szép, a körülményekhez képest gazdag ígéret....
Románia és Bulgária viszálya Románia és Bulgária viszálya
Mihajleanu bukaresti egyetemi tanár meggyilkolása Románia és Bulgária...
Rövid hírek Rövid hírek
A szövetségeseknek az ujabb béketárgyalásokra vonatkozó jegyzéke első...
Vaszary János a fiatal talentum Vaszary János a fiatal talentum
A fiatalok között régóta erőteljes talentum hírében áll Vaszary...
Nem utaztam Pécsre, nem ájultam el, nem raboltak ki Nem utaztam Pécsre, nem ájultam el, nem raboltak ki
Rémült családi interurbán-telefonálás, résztvevő baráti érdeklődések...
A boszniai vasút megnyitása A boszniai vasút megnyitása
Előkelő társaság gyülekezett július 12-ikén délben a budapesti keleti...
Tolsztoj magyar orvosát elfogták Oroszországban Tolsztoj magyar orvosát elfogták Oroszországban
Másfél évtizeddel ezelőtt vándorolt ki Rózsa hegyről Oroszországba...
Hivatalos cseh jelentés Salgótarján, Hont, Bernecze és Bánréve kiüritéséről Hivatalos cseh jelentés Salgótarján, Hont, Bernecze és Bánréve...
A nemzetvédelmi minisztérium sajtóirodája jelenti: Amikor szeptember...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98