Humoros tankönyvek Bolíviában
Egészen újszerű és lehet, hogy korszakalkotó kísérletet hajtottak végre mostanában Bolíviában. A délamerikai állam kultuszminisztériuma ugyanis elrendelte, hogy az iskolai tankönyvekbe vezessék be a - humort. Ezzel a humor, a tréfa hivatalos rangot nyert és ne-velőeszközzé vált Bolíviában.
Az újítás bevezetését azzal kezdték el, hogy a használatban lévő tankönyvek nagyrészét revízió alá vették. A felülvizsgálat főleg arra irányult, hogy kiírtsák az iskolakönyvekből mindazt, ami „száraz”, és ennek helyébe bele vigyék a tankönyvekbe a humort. Különösen az idegen nyelvek tanítására szolgáló tankönyveket tűzdelték tele ügyes anekdotákkal és tréfákkal.
Nem szabad azonban azt hinnünk, hogy a bolíviai kultuszminisztérium ezt az újítást csakúgy ötletszerűen vezette volna be. Éppen ellenkezőleg: előzőleg vagy egy éven keresztül próbákat végeztek egyes iskolákban ilyen humorossá átalakított tankönyvekkel és az eredmény meglepő volt. A tanulók természetszerűen sokkal fogékonyabbak voltak az anekdoták és viccek, mint az ilyen mondattal kezdődő leckék iránt: „Szeretem a rózsát”.... avagy „A gólya gázló állat.”
Érdekes módon sikerült hasonló rendszert megvalósítani a legszárazabb tudományokkal, a fizikával és a matematikával foglalkozó tankönyveknél is. Itt azonban a humor helyett a meglepetést alkalmazták. Az új bolíviai fizika- és matematikakönyvekben megdöbbentően ható eredmények bizonyítják egy-egy tantétel helyességét és ezáltal felkeltik a tanulók kíváncsiságát és izgatják fantáziájukat.
Az eddigi kísérletek azt igazolják, hogy ilyenformán az egyes fizikai és matematikai tételek szóról szóra és szinte kitörölhetetlenül belevésődnek a tanulók emlékezetébe.
A bolíviai kultuszminisztérium újítása nagy érdeklődést keltett egész Dél-Amerikában és valószínűnek látszik, hogy az újítást átveszi majd a többi délamerikai állam is.
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!