Dtum
Login with Facebookk
Zsebenciklopédia
Súgó
A cikkekben szereplő személyek és fogalmak betűrendes mutatója. Szeretnénk hangsúlyozni, hogy a rovat tartalmával nem szeretnénk egy lexikon vagy a Wikipedia részletességét megközelíteni, inkább az általános tájékoztató információkat közöljük. Az adattár folyamatosan bővül.
Simplon-alagút

A készülőfélben levő alagút akkoriban valóban a világ leghosszabb föld alatti átvezetése volt. Az az útvonal, melyen átvezetett, már a korai időktől kezdve nagy szerepet játszott a közlekedésben és az áruszállításban.


A hágó a a Rhone és a Toce folyók völgye közt fekszik a svájci Wallis (Valais) kantonban, a Pennini és Lepontini Alpok közt, a 2643 méteres Schienhorn és a 3202 méter magas Schönhorn között, legmagasabb pontja 2005 méter.


Az első kiépített gyalogút 196-ban készült el itt, Septimus Severus császár építtette. A középkorban vált forgalmasabb kereskedelmi útvonallá, bár az első „igazi” utat Napóleon készíttette el, akkor még 66,5 kilométer hosszúságban.


Már korábban is gondot jelentett, hogy a meredek hegyek és sziklák miatt nem lehetett az utat a szükséges szakasz teljes hosszában kiépíteni. Próbálkoztak is többször alagút fúrásával, először 1450-ben, a Nizza és Genova közötti közvetlen kapcsolat megteremtésére. A korabeli technikával végül nem sikerült ezt a vállalkozást véghezvinni.


A vasút fejlődésével került a kérdés ismét napirendre: az útszakasz legmeredekebb részein ugyanis 11 százalékos lejtők is voltak, a vasút viszont nem bír el 2,5 százaléknál többet. A 12 kilométeres alagút-szakasz építését 1857-ben kezdték el, a munkát 50 évre tervezték. Az ún. „belga építési rendszerrel” dolgoztak, vagyis először kifejtették a boltozat helyét a sziklában, majd a többi részt alatta emelték ki.


A fúrás nagyon lassan haladt, ezért Germain Somelier francia mérnök megszerkesztett egy gépi fúró berendezést. Ennek segítségével felgyorsult a munka és 1870-re összeért a kétoldalról megkezdett két alagút-vég.


A próbavonatok első útjai nagy sikernek számítottak, sajnos azonban tragédiába torkolltak. Az első két mozdony vezetője a járatban felszaporodott széngáz miatt nem élte túl az utat. Végül különféle tchnikákat alkalmaztak a jobb szellőzés érdekében, kifejlesztették az angol „füstnyelő” mozdonyokat is, de az alagút szellőzése még ma sem tökéletes.


A következő szakasz a Szent Gotthárd-alagút volt, amelynek építésénél rendkívül rossz krülmények között dolgoztak a munkások. A szakaszról elnevezett „Gotthárd-betegség” mellett a természet erői sem kímélték az építőket. Végül az alagút 1880-ra készült el, a következő szakasz – a Simplon-alagút – készítése pedig 1898-ban kezdődött el. A tervezett határidő 1904, a tervezett költség 69,5 millió frank volt, ezt Bern kanton és az észak-olasz városok adták össze.


A rendkívül hosszúra tervezett alagút építéséhez új taktikát is kidolgoztak a tervezők. Először az ún. „iránytárót” építették meg, később ezt szellőzésre és a vezetékek elhelyezésére használták.


Tőle 17 méterre épült az első alagút-szakasz. Általában dinamittal robbantottak, de kísérleteztek folyékony levegővel is. A szellőzést az iránytárón keresztül vezető keresztjáratokkal oldották meg. A kitermelt kőzetet lovas-csilék szállították el az e célra épített kisvasútig.


Az építkezés lassabban haladt a tervezettnél, így a híradásban jelzett 1904. május 15-i átadás nem valósulhatott meg, az alagút csak 1906. május 19-re készült el.

<<
<
1
2
>
>>
Kapcsolódó cikkek
DÍJAINK
Az év honlapja 2010 eFestival 2010
 
Újdonságok
2018.01.14. - 10 éves a Huszadik Század!
2018.01.14. - 10 éves a Huszadik Század!
Kedves Olvasók! 10 éve jelent meg először a huszadikszazad.hu! Látogatóink akkor egy új, addig nem látott online formátummal tal&aacu...
Páholy
Sorscédulák a nagy háborúból (Cseke Gábor olvasónaplója) Az Ismeretlen Katona halálát ismerős...
Cseke Gábor olvasónaplója   Már nem emlékszem, sírtam-e akkor, de hogy meg voltam rendülve, az egyszer szent....
2013|08|01
A népeket, etnikumokat, fajokat megcélzó anekdotizálás, bár sok esetben érzékenységet sértő, túlzó...
Blog
Horthy és Kádár Horthy Miklósról 1945 óta, Kádár Jánosról a rendszerváltás után, de főképp az elmúlt néhány évben számos dolgozat született, publicisztikai,...
Egy cikk margójára, azaz a hazudozás mesterfoka Született egykoron egy találó vicc a TASSZ, a szovjet távirati iroda jelentéséről: „Tegnapi jelentésünkbe...
Bűnösök vagyunk mi… …akár a többi nép. Ez igaz, de nem jogosít fel bennünket, magyarokat az elhallgatásra, a letagadásra, még akkor sem, ha Cseres...
F�rum
Nincs k�p
Nády Árpád
2018.03.26 - 21:46
Nincs k�p
tanerobacsi
2017.07.18 - 14:17
Nincs k�p
fülöp56
2017.02.24 - 10:38
Nincs k�p
Kiss Zoltán
2017.02.18 - 00:11
Nincs k�p
boldi
2017.02.15 - 20:48
Nincs k�p
boldi
2017.02.15 - 20:48
agraros1
2017.01.29 - 11:48
Nincs k�p
lacimadár
2016.06.15 - 23:04
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
1946. október
47 %
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98