Dtum
Login with Facebookk
Zsebenciklopédia
Súgó
A cikkekben szereplő személyek és fogalmak betűrendes mutatója. Szeretnénk hangsúlyozni, hogy a rovat tartalmával nem szeretnénk egy lexikon vagy a Wikipedia részletességét megközelíteni, inkább az általános tájékoztató információkat közöljük. Az adattár folyamatosan bővül.
Nieuport

Nieport vagy helyesebben Nieport a becsületrend parancsnokának, Nieuport tábornok fia, 1875. augusztus 24-én született Blido-ban.


Husz éves korában a kerékpározás terén tünt fel, amikor egyre-másra aratta legszebb diadalait. A modern közlekedési eszközök ugy látszik nagy vonzó erőt gyakoroltak reája, mert alig nehény év mulva már az automobilizmus hivei között találjuk s 1902-ben például mint kiváló motor szakértőt ismerik. Az első óránkénti 200 km-es rekordot Nieuport mágnessel felszerelt nyolc cilinderes Darracq-al érték el.


A Santos Dumont, majd a Farman-gépeken s később az első nagyobb sebességet elért Bonnemaison hidroplán motorai mind az ő gyujtóival voltak felszerelve, ugy hogy ez időben vizen, szárazon és levegőben egyaránt az ő alkotásaival arattak babérokat.
Ezt a feltalálói elmét a legmodernebb közlekedési eszközök természetesen nem hagyták nyugodni és 1908-ban elkészítette első repülőgépét, amelylyel mindjárt az első kisérlet alkalmával sikeres repülést produkált.


Issy les Moulineaux-i gyakorlatait az 1909 – 1910. évi árviz szakitotta félbe. Ő azonban nem csüggedt s kitartással tovább dolgozva 1910. juniusában Reimsban megszerezte pilóta képesítését. Az idén sebességi világrekordot teremtett utassal és a nélkül. Nevezetesen március 9-én saját szerkesztésá monoplánjával, motorjával, gyujtójával megdöntötte 10 és 20 km-en a rekordot.

 

Később május 11-én ugyanazzal a géppel és 28 HP motorjával Mourmelonban óránként 120 km-es sebességet ért el s megdöntötte az összes egy s száz kilométer közötti rekordokat, majd junius 21-én ugyancsak Mourmelonban óránként 133-136 sebességet ért el.


A Gordon – Bennet versenyen Weymann Nieuport gépen szerezte meg győzelmét és szeptember 8-án is az ő gépén tett meg Hélen 14 óra alatt 1200 km-t.


A most folyó francia hadgyakorlatokon mint annyi sokan társai közül, természetesen ő is részt vett. Különösen lelkesedéssel és becsvágygyal teljesítette a kapott parancsokat. Mult héten 14-én reggel szállt fel Mourmelonban s a szeles idő dacára minden különösebb incidens nélkül érte el a Charny előtti hangárokat, ahol a vezérkar számos tagja nézte végig megérkezését.

 

Ezt a kedvező alkalmat megragadva, elhatározta, hogy bemutatja gépének kiváló képességét. Széllel szemben szállott tova, amint azonban a gyakorló-tér közepe felé fordulva éppen az első kört akarta megtenni, egy szélroham gépét alulról támadta meg s egyszerüen felbillentette, ugy hogy a gép nyomban lezuhant, bal szárnyára esett s maga alá temette a pilótáját.

 

Nieuportot fivére és tanitványa Hélen szedték ki a gép alól, rögtön automobilra fektették s bevitték a verdun-i kórházba, ahol másnap sulyos sérüléseibe belehalt. Tiszttársainak kérését parancsnak teljesítette, a magas állásu katonai bizottságot meg akarta győzni gépének kiváló kvalitásairól.

 

Ez a két dolog okozta tulajdonképpen a halálát, amely gyászba boritotta Franciaországot, mert ismét egygyel kevesebben vannak azok, akik az idén nemzetüknek a külföldön is annyi becsülést és elismerést szereztek.

DÍJAINK
Az év honlapja 2010 eFestival 2010
 
Újdonságok
2018.01.14. - 10 éves a Huszadik Század!
2018.01.14. - 10 éves a Huszadik Század!
Kedves Olvasók! 10 éve jelent meg először a huszadikszazad.hu! Látogatóink akkor egy új, addig nem látott online formátummal tal&aacu...
Páholy
Sorscédulák a nagy háborúból (Cseke Gábor olvasónaplója) Az Ismeretlen Katona halálát ismerős...
Cseke Gábor olvasónaplója   Már nem emlékszem, sírtam-e akkor, de hogy meg voltam rendülve, az egyszer szent....
2013|08|01
A népeket, etnikumokat, fajokat megcélzó anekdotizálás, bár sok esetben érzékenységet sértő, túlzó...
Blog
Horthy és Kádár Horthy Miklósról 1945 óta, Kádár Jánosról a rendszerváltás után, de főképp az elmúlt néhány évben számos dolgozat született, publicisztikai,...
Egy cikk margójára, azaz a hazudozás mesterfoka Született egykoron egy találó vicc a TASSZ, a szovjet távirati iroda jelentéséről: „Tegnapi jelentésünkbe...
Bűnösök vagyunk mi… …akár a többi nép. Ez igaz, de nem jogosít fel bennünket, magyarokat az elhallgatásra, a letagadásra, még akkor sem, ha Cseres...
F�rum
Nincs k�p
Nády Árpád
2018.03.26 - 21:46
Nincs k�p
tanerobacsi
2017.07.18 - 14:17
Nincs k�p
fülöp56
2017.02.24 - 10:38
Nincs k�p
Kiss Zoltán
2017.02.18 - 00:11
Nincs k�p
boldi
2017.02.15 - 20:48
Nincs k�p
boldi
2017.02.15 - 20:48
agraros1
2017.01.29 - 11:48
Nincs k�p
lacimadár
2016.06.15 - 23:04
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
1946. október
47 %
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98