Élettörténetének leirása maga az ő technikai alkotásának megismertetése. Kora gyermekkorától utolsó lehelletéig a repülés problémájának megoldásával foglalkozott s Lilienthal mester halála után a saját maga szavai szerint itt folytatta, ahol Lilienthal abbahagyta. Ez az elismerés Lilienthal érdemeivel szemben azt bizonyítja legjobban a Wrighték jellemének tisztaságát. Mások érdemeinek tudata nem kisebbíti a további érdemeit azoknak, akik befejezhettek valamit, amit mások elkezdtek.
Wilbur Wright 1867 április 16-án született Henry Countyban. Midőn róla irunk az életben maradt öcscséről is irni kell, mert a két ember müködése teljesen együttesen folyt mind e mai napig, csak most vált el a két ember utja s az életben maradt Orville remélhetőleg be is fejezi bátyjával közösen megkezdett müvét. Amit tehát Wilburról irnunk ezentul, azt mindig kettős személyü cselekedetnek kell tekinteni. Atyja Milton Wright ohiói anglián püspök, anyja John Koerner, Reuss hercegségből (Németország) származó orvos leánya volt. Tehát félig német a származása.
A repülés iránti érdeklődése kora gyermekkorából származik. Atyja egy alkalommal egy csavaros játékrepülőgépet hozott neki s ezzel, valamint az öcscse sárkányjátékával töltötte el minden idejét. Abban az időben, Franklin Benjamin idejében, Amerikában nem volt más játékszer, csak a sárkányjáték. Cody ezredes volt a nevelője s ennek a hatása alatt készült a katonai pályára. Serdülő ifjukorában a mechanizmusok iránt érdeklődött s csak férfikorának kezdetén, akkor, mikor Európából Lilienthal kisérleteiről jött a hir, fordította teljes erejét a repülés problémájának megoldására. Lilienthal halála után az Állati mechanizmusok-ról irott könyvet (Marey) tanulmányozta, majd Monillars, Chanute és Langley teóriáit boncolgatta, mig csak alkalma nem nyilt arra, hogy az akkor már hirneves Octave Chanute aviatius támogatásával gyakorlati téren is érvényesítse a már elég tekintélyes aviatikai tudományát.
A mintaszerüen berendezett kerékpárgyárukban sorra készültek a repülőgép egyes alkotórészei, alapos próbák és minden irányu kisérletek alapján. Chanute tervei szerint épült motornélküli siklórepülőgép volt az első készülék, amelynek használhatóvá tétele a Wright névhez füződik.
1900 október 4-én kezdődött Kitty Hacok-ban, Kill-Devil Nills területén az Atlanti-oceán mellett az első tényleges repülőpróba, illetőleg lesiklási kisérlet.
Teljesen néptelen területen, elzárva kiváncsi szemek előtt, zavartalanul dolgoznak, mig végre november 26-án délelőtt 10 órakor sikerült 122.30 méter távolságot 26 másodpercig tartó lebegéssel megtenni. Ennél nagyobb eredményt csak 1903-ban értek el, amikor Wilbur 72 másodpercig lebegett, de az erős ellenszélben csak 30 métert haladt előre. Ez a kisérlet lett az alapja az 1911. évben építitett motornélküli biplánnal végzett kisérleteknek, amelyről mi is irtunk már annak idején. 1903-ig igen sok formája volt a Wright-féle repülőgépnek, mig 1903-ban egy négyhengeres benzinmotort épitettek be, amelynek sulya 75 kgramm, ereje 25 HP. volt.
Az elrepülésre egy különleges lejtőkészülék szolgált s az első motorrepüléssel 250 métert tettek meg 12 másodperc alatt. Majdnem egy évig tartott (1904 november 20) mig az első körrepülést tudták véghez vinni. 1905 tavaszán már 4.5 km. volt a teljesítvény. Mikor ezeknek a kisérleteknek a hire Európába jött, igen jól emlékszem rá, mindenki hitetlenül csóválta a fejét. Olyanformát mondhattunk, mint az a bizonyos Debrecenben megjelenő lap, amely Bleriot első csatornarepülését igy adta le: Párisból azt jelentik, hogy egy Bleriot nevü francia repülőgépen átrepült a La Manche-csatornán. "Hiszi a piszi". Ferber kapitány a legelső francia aviatikusok egyike azt mondta: "Un peu americain". Egy kis amerikánizmus.
Wrighték az amerikai hadügyi vezetőséggel tárgyaltak, de bizony ez nem sokat törődött a repüléssel s miután a Wright testvérek ebből a tudományukból sok pénzt akartak szerezni, megkezdték a kereskedelmi tárgyalást Franciaországgal. A honfitársak még a hazaárulás vádját is rájuk sütötték, de mindez nem tartotta őket attól vissza, hogy Weiler Lázár által összehozott francia szindikátus ajánlatát elfogadják s 1908-ban Europába hajóztak. Valóságos diadalmenet volt utjuk minden lépése.
1908-ban La Mans-ban kezdték repülésüket, azután Anvous-ban repültek, ahol szeptember 21-én 1 óra 31 perc 25 másodpercig tartó repüléssel lepte meg Wilbur Wright a világot, a mely alkalommal a megtett ut 66 km. volt. Néhány nap mulva 99 km.-t repült 1 óra 56 perc 22 másodperc alatt s az 1908. év december hó 31-én 127.70 km. távnak 2 óra 20 perc 04 másodperc alatt való berepülésével megnyerte a Michelin-dijat. 1909-ben Pau-ban kisérleteznek. Itt fogadta VII. Edward király látogatását, felszállt a spanyol királylyal, Balfour lorddal, Barthou miniszterrel (1911-ben halálra gázolta egy aeroplán) s megkezdte a tanitást. Gróf Lambert volt az első francia tanitványa, nyomban követte ezt Thissandur és Lucas-Seurdville kapitány. Áprilisban már Rómában volt, ahol a későbbi hires katonai pilóta Calderara lett tanitványa.
A Wright biplánok ezideig csakis az ő különleges lejtőszerkezetükkel kezdték meg a repülést. 1910 április 26-án repültek először ezen segédgép nélkül. 1911. év végén sikerült Wrightéknek a motornélküli lebegést a már fentebb említett formában megvalósítani, amikor is Wilbur 9 perc és 55 másodperc ideig maradt a levegőben.
Óriási sikereik mellett, ami természetes is, barátaik száma légió, de ami még természetesebb, ellenségeik is voltak és vannak is. Nagyrészt azok táborából toborzódtak az ellenségek, akiket tulszárnyalt a Wrighték zsenialitása.
Különösen nagy volt az ellenségeskedés az ismert amerikai szabadalom ügyében. Wrightéknek volt szabadalmuk egész Amerika területére a felületek elrendezésére s az szilárdellenállásu felületek alkalmazására. De ez a perlekedés csakhamar elült. A cairói francia konzul pincéjében régi irásokra bukkantak, amelyből kitünt, hogy Mouillard francia aviatikus a Wrighték által vitatott találmány voltaképpeni megalkotója. A jegyzetekből kitünt, hogy a nyomorban elhalt Mouillard ezeket a terveket Chanute-nek adta át értékesítés céljából (akkor ő volt a cairoi konzul) s miután később Chanute figyelmeztette Wrightéket ezekre a tervekre, a kivitel eredetisége mellett, az alapterv Mouillard találmány. E felfedezés óta a találmány közkincs s nem lehet szabadalom tárgya. Ez semmiben sem csökkent a Wrighték érdemeit.
Wilbur Wright már 1909-ben igen érdekesen nyilatkozott az aviatika jövőjéről. Szerinte: Az aeroplán katonai szerszám s a továbbfejlődése szorosan összefügg a katonai szolgálat követelményeivel. Sportértéke nem nagy. A jelen még teljes mértékben igazolja Wrightet, hogy a jövő mit hoz, sőt ellenkező, mint Wright-é, amint erről már egy ízben itt e lap hasábjain s más helyütt több ízben írtam. A két nagy Wright közül fiatalabb az Orville és s most már tőle várja a világ a megkezdett nagy mű befejezését.
Wilbur Wright nem a hivatása terén, hanem orozva, gyilkoló testi kórban halt meg s a 45 éves erős, hatalmas test porlad, de lelke, szelleme itt lebeg örökké azok felett, akik az emberiség boldogulásának szentelik erejüket, elméjüket.
Boross Mihály (Sporthirlap, 1912. )