Dtum
Login with Facebookk
1901 | Szeptember

Próbavonatok száz kilométeres sebességgel

A magyar királyi államvasutak üzletvetősége az elmúlt napokban Budapesttől Pozsonyig és vissza, a 701. és a 801. számú első osztályú mozdonyokkal, 100 kilométer alapsebességgel érdekes próbákat tartott. A magyar kir. államvasutak gépgyára ezen mozdonyokkal a párisi világkiállításon a legnagyobb díjat, a „Grand prix”-t nyerte el.

 

Az említett próbáknál 100 kilométer alapsebességet, 250 tonna megterheléssel vettek irányadóúl s a mozdony fűtőanyagáúl farkasvölgyi válogatott szenet használtak. A bécsi gyorsvonat, mely a nyugati pályaudvaron délután egy óra 50 perczkor érkezik be, Pozsonyból a tartózkodási időket bele nem számítva, három óra és 10 percz alatt ér el Budapestre, míg ezeké a próba-vonatoké menetrendszerűleg, két óra és 25 perczben állapítatott meg, tehát épen háromnegyed órával kevesebb menetidejük volt.


Ha az út hoszszát tekintjük: 212,5 kilométert és a menetidőt, mely két óra 25 percz, akkor igen egyszerűen kiszámíthatjuk, hogy a vonat átlag csak 87 kilométer útat tett meg óránként. Tekintettel azonban arra, hogy a vonatnak a pálya bizonyos helyein, kisebb sebességgel p. o. állomások áthaladásánál a váltók hegye ellen csak 30 kilométer óránkénti sebességgel szabad haladni, a mozdonyvezetőnek a nyílt pályán 100 kilométernél nagyobb sebességgel is kell haladni.

 

Így a pálya több helyén 108 kilométer óránkénti sebességgel haladt a próba-vonat. Egyébiránt ezen két mozdonynak műszakrendőri bejárásánál a budapest-váczi vonalon a menetsebességet óránként 120 kilométerre fokozták. Ez Magyarországon eddig a legnagyobb sebesség, a mit mozdonynyal elértek. A 250 tonna terhelés elérése czéljából a mozdony után 10 különféle kocsit akasztottak.


Ezen próba-vonatok szokatlan nagy gyorsasága
miatt különös óvóintézkedéseket kellett a vonalon elrendelni. Az osztálymérnökök a próba-vonatok közlekedése előtt behatóan megvizsgálták a pályatestet s a talált hiányokat helyreállíttatták, a pályafelvigyázókat pedig különös figyelemre utasították. Képünk a 701. számú mozdonyt teljes gőzben, nehány perczczel Pozsonyból való elindúlása előtt, mutatja be.
Közli: Ferentzy Gedeon
m. á. v. mérnök.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
A Magyar Tudományos Akadémiából A Magyar Tudományos Akadémiából
A Magyar Tud. Akadémia április 3-iki ülését Thaly Kálmán elnöklése...
Szórakozások a fronton
A nehéz küzdelmek után a lövészárkok népe százfelé mulatságot talál,...
Rombadölt Boston legelőkelőbb klubja Rombadölt Boston legelőkelőbb klubja
Bostonból jelentik, hogy julius 4-én, az amerikai szabadságünnep...
Gróf Zichy János az ellenzéki pártok együttműködését indítványozta Gróf Zichy János az ellenzéki pártok együttműködését...
Vasárnap volt negyven éve, hogy a néppárt megalakult. Ennek az...
Teljes bizonytalanság a valutapiacon és a külkereskedelemben Teljes bizonytalanság a valutapiacon és a külkereskedelemben
A három nyugati aranyvaluta értékcsökkentése óta eltelt hét nem...
Az őstermelőn kívül mindenki köteles a jövedelme után adót fizetni Az őstermelőn kívül mindenki köteles a jövedelme után adót...
Az általános kereseti adóról szóló törvény szerint általános kereseti...
Milyen a berlini utca és a nép Milyen a berlini utca és a nép
A berlini utca nyugodt és kényelmes mozgása ma is ugyanaz, mint két,...
Horthy Miklós Főméltóságú Úr Horthy Miklós Főméltóságú Úr
2010 júliusa van, a virtuális időnkben 1940-et írunk, és ahogyan azt...
Uj cement- és téglagyár Szentesen Uj cement- és téglagyár Szentesen
Gunszt Sándor szentesi vaskereskedő és Simkó Ignác szentesi...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98